1 Laatst bewerkt door witchke (08-03-2013 15:19)

Onderwerp: afsmeren zonder suiker - kan dat?

Ik werk als onthaalmoeder (gastouder) en heb dus regelmatig kindjes die 1 jaar worden. Ikzelf en de ouders van de kindjes vinden gezonde voeding erg belangrijk en gebruik voor ze 1 zijn niets van suiker. Het is dan ook niet mijn bedoeling om ze met hun verjaardag een suikerbom aan te bieden, maar ik wil ook geen gebruik maken van kunstmatige zoetstoffen. Natuurlijke zoetstoffen zoals agavesiroop, esdoornsiroop, appelstroop en eventueel honing kunnen wel. Nu ben ik zover dat ik recepten heb om te bakken en vullen en ik ben zelfs bezig met een suikervrije marsepein, maar ik zoek dus nog iets om mee af te smeren... het zou vooral voor meptaartjes zijn. Iemand een idee?

2

Re: afsmeren zonder suiker - kan dat?

Gezeefde abrikozenjam. Daar kun je marsepein overheen doen.

Tieneke

heb je al geprobeerd botercreme te maken met bv agavestroop? ik heb het nooit geprobeerd, dus ik weet niet of het werkt, maar als je de verhouding een beetje aanpast zodat het nog stevig blijft zou ik denken, waarom niet.

en als je op enig moment een recept hebt voor suikervrije marsepein en bereid bent dat te delen ben ik daar wel heel erg in geinteresseerd!

succes!
groetjes,
Eva

4

Mijn marsepein maak ik met amandelpoeder, agavesiroop en een klein beetje amandelaroma  :) de botercreme zal ik idd eens moeten uittesten zo. Maar volgens mij gaat hij niet stevig genoeg worden...

5 Laatst bewerkt door anja66 (08-03-2013 12:58)

witchke schreef:

Ik werk als onthaalmoeder (gastouder) en heb dus regelmatig kindjes die 1 jaar worden. Ikzelf en de ouders van de kindjes vinden gezonde voeding erg belangrijk en gebruik voor ze 1 zijn niets van suiker. Het is dan ook niet mijn bedoeling om ze met hun verjaardag een suikerbom aan te bieden, maar ik wil ook geen gebruik maken van kunstmatige zoetstoffen. Natuurlijke zoetstoffen zoals agavesiroop, esdoornsiroop, appelstroop en eventueel honing kunnen wel. Ne ben ik zover dat ik erecepten heb om te bakken en vullen en ik ben zelfs bezig met een suikervrije marsepein, maar ik zoek dus nog iets om mee af te smeren... het zou vooral voor meptaartjes zijn. Iemand een idee?

Ik heb altijd geleerd, dat juist honing voor kinderen erg gevaarlijk kan zijn. Zou dan persoonlijk liever voor (ruwe riet) suiker gaan. Google maar eens op kinderen en honing

6

@anja, dat heel erg gevaarlijk is niet waar, er is een nihil risico dat de "gevaarlijke" stof waar het om gaat mogelijk in honing zit.
Liever honing dan de chemisch gerafineerde suiker.

Riet suiker is idd beter maar wel grover en ik heb nog nooit uit geprobeerd hoe oplost in de boter. (de suiker eerst malen met staafmixer helpt denk ik wel)

Is stevia in droge vorm een optie ?
De stropen zullen idd en dunnere botercreme geven, kan je misschien met bijv eiwitpoeder wel steviger maken.
(ik denk hardop weet het niet zeker)

7

Ik weet het van de honing  ;) maar vanaf een jaar mogen ze dat eten, dus daarom dat erbij staat eventueel. Ruwe rietsuiker gebruik ik inderdaad ook wel eens, maar ik wil een volledig suikervrije optie hebben ook  :)

8

sommigen smeren af met boter. misschien is dat wat. maar dan wil je er wel wat zoets overheen doen.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

9

:think: ganache van pure chocolade en slagroom? Zit verder niks doorheen; wanneer je Callebout neemt lijkt mij dat het kan :think:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

witchke schreef:

Mijn marsepein maak ik met amandelpoeder, agavesiroop en een klein beetje amandelaroma  :) de botercreme zal ik idd eens moeten uittesten zo. Maar volgens mij gaat hij niet stevig genoeg worden...

Gaaf zeg, je eigen marsepein maken! Kun je me ook verhoudingen noemen? En gebruik je amandelmeel uit de natuurwinkel of maak je dit zelf?

11

muffinandmore schreef:
witchke schreef:

Gaaf zeg, je eigen marsepein maken! Kun je me ook verhoudingen noemen? En gebruik je amandelmeel uit de natuurwinkel of maak je dit zelf?

Ik ben er zelf nog maar mee aan het experimenteren, ik voeg gewoon net genoeg agavesiroop toe om het kneedbaar te maken. Ik gebruik inderdaad amandelmeel uit de natuurwinkel maar het is iets te grof, ik heb het nu wat fijner gemalen en hoop dat het nu beter gaat. Het amandelextract moet er wel bij voor de smaak, en ik heb ook gelezen dat deze marsepein niet zo lang houdbaar zou zijn, dus geen grote hoeveelheden maken.

Bedankt voor het meedenken! Ik ga een aantal dingen uitproberen.

Ik heb laatst amandelmeel besteld bij gekruid daar moet dan .nl achter, en deze is veel fijner dan die van de natuurwinkel

13

afsmeren met suikervrije (gezeefde) jam.

14

Afsmeren met danoontje/kwark/monchou?

Ik doe het wel eens met kokosolie. Het gaat er immers alleen om fat het plakt! Zou zelf niet iets gebruiken wat water bevat, zoals bv kwark....

16

Hoi, ik eet zelf ook geen suiker en vervang dit door xylithol of Stevia. Xylithol is moeilijk aan te komen in Nederland (ik haal het uit Engeland), maar de witte poedervorm van Stevia werkt ook voor botercrème. Hou wel rekening met de verhouding, Stevia is ongeveer 10x zo zoet als gewone suiker. Wil je de bijsmaak van Stevia verbloemen, meng er dan een klein beetje diksap doorheen. Heb je meteen een mooi kleurtje. Ik maak inderdaad ook mijn marsepein zelf, maal in de vijzel de amandelen zo fijn mogelijk en dan met honing, xylithol of Stevia en een beetje eiwit.
Ruwe rietsuiker is net zo slecht als witte suiker, het heeft min of meer dezelfde chemische structuur. Wil je wel een suiker gebruiken, neem dan Palmsuiker (verkrijgbaar bij de toko). Dat smaakt en bakt net als basterdsuiker.