1

Onderwerp: En dan is je deeg weeeer niet gaar :( Iemand ideeën?

Hoi,

Zo nu en dan bak ik weleens andere dingen dan taarten.. Zo had ik gisteren een heerlijk dessertpizza gemaakt.. Deeg gemaakt, lekkere room erop, vers fruit gesneden. Volgens voorschriften de oven in (20 minuten op 190 graden)

De rand was mooi gebakken maar de onderkant was gewoon nog helemaal rauw.. :(. Heb dit zo vaak.. Ik ben echt door mn suggesties heen. Kan iemand me helpen?
We hebben zo'n glazen bakplaat in de oven.. Ik had er netjes bakpapier tussen gedaan..

Alvast bedankt.

Groetjes, Linda

2

Re: En dan is je deeg weeeer niet gaar :( Iemand ideeën?

Totaal geen ervaring met glazen platen in ovens  :/
Heb je niet een rooster waar je op kunt bakken? Dat lijkt me veel handiger! Daar bakpapier op en bakken maar! Dan kan de warmte van je oven veel beter bij je deeg en hoeft het niet 'door' dat glas heen?

Misschien hebben andere hier ervaring mee?

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

3

Is je glazen plaat al in de oven tijdens het voorverwarmen? Of gaat die er koud in? in het laatste geval kan ik me voorstellen dat de bodem niet gaar wil worden.....

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

4

ik heb hetzelfde probleem in heb de graden iets lager gedaan en de tijd wat langer en daardoor gaat het nu goed ik heb ook een glazen plaat in mijn oven dus misshien ook een tip

5

@ Sonja, ja heb wel een rooster maar die is niet zo groot.. En dacht dat het deeg erdoorheen zou zakken.. Maar misschien eens proberen met bakpapier eroverheen!
Dankje!

@ Siska1974: De glazen plaat was inderdaad koud.. Zou dat het verschil maken ja? Dacht dat dat niet zo erg was omdat taart vormen ook altijd koud zijn.. Maar ik ga het eens proberen.

@ Ribbink; Ow echt?! Scheelt dat ja? En dan is het deeg wel overal gaar? En doe je er dan bakpapier tussen of vet je de plaat in of doe je het deeg gewoon zo op de glazen plaat?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

6

Ik zou geen pizza op n rooster bakken want dat zakt erdoorheen.

Ms de temperatuur wat lager en wat langer erin laten

7

Nee, geen pizza op een roosterbakken maar ook zeker niet op een glazen plaat  :nooo

Koop dan een pizzabodemplaat en zet die op het rooster.. Glas geleid zoveel minder warmte dan een dunne metalen plaat.. Ik zou zoiets als dit bijvoorbeeld in een quiche vorm bakken, en die op het rooster zetten.

en dat .... "weeeeeeeeeeer" niet gaar zou ook wel eens aan de combioven kunnen liggen.. Ik hoor zelden echt goede resultaten met zo'n oven..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

8

Lindas2 schreef:

@ Siska1974: De glazen plaat was inderdaad koud.. Zou dat het verschil maken ja? Dacht dat dat niet zo erg was omdat taart vormen ook altijd koud zijn.. Maar ik ga het eens proberen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Glas is best dik en heeft tijd nodig om warm te worden, als die plaat er koud in gaat kost dat echt wel een tijdje, ik denk snel vier of vijf minuten voor die echt op 160 graden of zo is, voordat dan je bodem echt begint te bakken........

Als ik een glazen ovenschaal koud in mijn oven van 180 graden zet kan ik die er na twee minuten nog met blote handen uithalen en dan is hij nauwelijks warm.

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

9

nee gewoon invetten geen bakpapiertje zo werkt het bij mij tenminsten  ;) en overal gaar want je gaart hem minder hard maar wel langer.

10

Je zou je pizzabodem even kunnen voorbakken, paar minuutjes in de oven.
Het deeg slorpt natuurlijk het vocht op van de room en het fruit, dus eer dat uitgedroogd is, zijn je randen zwart.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

11 Laatst bewerkt door Lindas2 (01-03-2013 16:21)

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties! Ik ga er mee aan de slag.
De aanschaf van een pizzaplaat staat op het lijstje.
Dat het steeds mis ging.. wist niet dat het aan de glazen plaat zou liggen..

Nogmaals bedankt!