1 Laatst bewerkt door Wensz (24-02-2013 11:04)

Onderwerp: Bekleden hoge en vierkante vorm en cake valt uit elkaar

Ik heb gezocht maar kan t nergens vinden. Ik heb twee taarten gemaakt waarvan 1 ronde van 15 cm diameter en 10 cm hoog en een vierkante van 20 cm breed ook 10 cm hoog. Ik was verbaasd over hoe slecht ik de marsepein strak over de ronde kreeg, ligt dat aan de hoogte? Overal vouwen :( en de vierkante, 2 hoeken gingen redelijk, maar de derde was niks en de vierde was een fiasco :( Ik had teveel marsepein 'over'. zo ook bij de ronde trouwens. Daar zijn vast trucjes voor maar ik heb ze nog niet ontdekt.
Los daarvan valt me op dat mijn taarten altijd uit elkaar vallen zodra ze uit de taartvorm komen. Soms omdat een stukje blijft vastzitten, hoe goed ik ook insmeer, soms na het doorsnijden van de lagen, soms bij optillen. Is dat normaal?
Alvast bedankt voor jullie hulp!

2

Re: Bekleden hoge en vierkante vorm en cake valt uit elkaar

Over het bekleden, daar kan ik weinig over zeggen. Mijn taarten zijn ook hoog, maar die problemen ken ik niet echt.
De blikken waar ik in bak, bekleed ik altijd met bakpapier, rond EN vierkant. De vierkante een los inleg velletje, de ronde vastgeklemd tussen de rand en de bodem. De opstaande rand besmeer ik plaatselijk met boter en daar zet ik een strook bakpapier tegen aan. De vierkante gaat wat lastiger dan de ronde, maar even vouwen en hulp van een paperclip (niet geplastificeerd!) doen wonderen. Zodra de taart de oven uit komt,  keer ik hem om op een schone theedoek op mn taartrooster en daarna haal ik voorzichtig het bodempapier eraf. Bij mij is er nog nooit een taart uit elkaar gevallen, beschadigingen zijn minimaal.
Veel succes de vlgd keer!

3

Re: Bekleden hoge en vierkante vorm en cake valt uit elkaar

Dat is een goede tip Hilda! Bedankt!
Wat het bekleden betreft, ik had dit ook nog nooit meegemaakt. Wat ik nou verkeerd gedaan heb?

4 Laatst bewerkt door Boska (24-02-2013 20:56)

Re: Bekleden hoge en vierkante vorm en cake valt uit elkaar

Je bakvormen invetten met Wilton cake release. Ideaal spul. Klop je biscuit eerst helemaal los voordat je het stort.
De marsepein iets dikker uitrollen wil wellicht helpen.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties