Dit is het basisrecept uit het boekje dat ik hierboven beschrijf. In het boekje staan heel wat tips en goede foto's, die het welslagen bevorderen.
Ingrediënten voor 56 macarons van 4 cm
Amandelpoeder 200g (ik doe het amandelpoeder nog even in de mixer, zodat het heel fijn is)
Poedersuiker 200g
Water 75 ml
Fijne suiker 200g
Eiwit 2x80g
kleurstof (ik gebruik vloeibare kleurstof, volgens het boekje maakt het niet zoveel uit welke kleurstof je gebruikt)
Vermeng het amandelpoeder met de poedersuiker, zeef het mengsel en zet weg.
Breng in een pan het water aan de kook met suiker, zonder te roeren, tot 115°C.
Klop 80g eiwit op, op lage snelheid.
Verhoog de snelheid zodra de temperatuur van de suikersiroop 105°C bedraagt.
Haal de suikersiroop van het vuur bij 115°C en giet deze voorzichtig, in een dunne straal, op de (terug langzaam) kloppende eiwitten.
Zet de mixer terug op de hoogste snelheid en laat de meringue gedurende een 10 minuten koud kloppen.
Vermeng het mengsel van de amandelpoeder en poedersuiker met 80g ongeklopt eiwit, tot een egale amandelpasta ontstaat.
Voeg de kleurstof toe en vermeng goed tot de kleur egaal is.
Meng 1/3 van de meringue door de gekleurde amandelpasta.
Meng nadien met een spatel de rest van de meringue door het mengsel en meng tot het mengsel ‘halfvloeibaar’ is.
Doe het mengsel in een spuitzak en spuit bolletjes op een bakpapier, met voldoende ruimte tussen (als de consistentie goed is lopen de bolletjes een beetje uit, tot platte schelpen).
Tik tegen de onderkant van de bakplaten om de luchtbellen vrij te laten (ik prik ook met een tandenstoker de grootste luchtbellen stuk).
Laat de schelpen minimum 30-60 minuten drogen, tot er een ‘droog vel’ aan de buitenkant ontstaat. Als je met je vinger aan de macaron komt, mag deze niet meer plakken.
Bak de macarons in een voorverwarmde oven op 150°C (ik zet de oven pas op als de buitenkant van de macarons droog zijn), gedurende 14 à15 minuten.
groetjes sam