1

Onderwerp: vraagje: chocolade ganache

Een vriendin wilt de bekende varkentjes in modderpoel-taart voor haar verjaardag.

De buitenkant smeer ik af met chocolade ganache en afwerken met kitkats.
Vullen wil ik met chocolade ganache en verse aardbeien

Ik heb nog nooit chocolade ganache gebruikt, vandaar deze vraag. Wordt de ganache hard? Zo ja, dan lijkt het me beter om de taart met iets anders te vullen, toch? Met iets wat zacht blijft..

Alvast bedankt!

2

Re: vraagje: chocolade ganache

Heb t nog nooit gemaakt maar de binnenkant (vulling) blijft volgens mij zacht! T afsmeergedeelte wordt als t goed is hard!!

Hopelijk reageren er nog andere mensen!!

3

Ik heb het zelf nog nooit gebruikt, maar volgens mij zijn er verschillende soorten ganache (verschillend in verhouding met chocolade en slagroom) en die bepaald in hoeverre hij hard wordt.
Kijk maar eens bij de recepten hier....

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

4

Ik heb 1x chocoladeganache als vulling gebruikt, en was erg lekker. Wel machtig. Volgens mij kun je voor vullen en afsmeren dezelfde ganache gebruiken. Alleen voor vullen klop je ze eerst op, en bij afsmeren kun je de niet opgeklopet variant gebruiken.

5

Ik ben er gisteren mee aan het stoeien geweest. Heb het recept hier op de site gebruikt (1 : 1) en heb pure chocolade van C1000 eigen merk gebruikt (slagroom ook eigen merk C1000)

De helft heb ik opgeklopt (wel eerst laten afkoelen) en daar een taartje mee gevuld en afgesmeerd, en de andere helft heb ik gebruikt om een taartje te overgieten.

Ik heb ze 's middags gemaakt, koelkast in gegaan, en 's avonds gegeten.
Met overgieten word de ganache niet hard. Het blijft iets of wat zacht.

Herinner je gisteren, droom over morgen, maar leef vandaag!

6

Gwenolyn schreef:

Ik ben er gisteren mee aan het stoeien geweest. Heb het recept hier op de site gebruikt (1 : 1) en heb pure chocolade van C1000 eigen merk gebruikt (slagroom ook eigen merk C1000)

De helft heb ik opgeklopt (wel eerst laten afkoelen) en daar een taartje mee gevuld en afgesmeerd, en de andere helft heb ik gebruikt om een taartje te overgieten.

Ik heb ze 's middags gemaakt, koelkast in gegaan, en 's avonds gegeten.
Met overgieten word de ganache niet hard. Het blijft iets of wat zacht.

dankjulliewel!

@gwendolyn: ging het overgieten makkelijk? is het dan toch een beetje dikkere massa? (Geen idee hoe ganache er dan uiteindelijk uitziet)

7

ellequireve schreef:

@gwendolyn: ging het overgieten makkelijk? is het dan toch een beetje dikkere massa? (Geen idee hoe ganache er dan uiteindelijk uitziet)

Het was even zoeken naar de juiste dikte. Eerst helemaal laten afkoelen, maar toen kon hem niet overgieten, dus in de magnetron opgewarmd. Ik had hem iets dunner als vla. Vla vond ik nog iets te stug.
Ik heb hem in 1 keer overgoten. De eerste keer heel dun. In de koelkast opstijven (half uurtje), beetje bijwerken en weer overgieten. Terug de koelkast in, en daarna weer bijwerken en weer overgieten.
Bijwerken vond ik overigens best wat lastiger (je laat al snel vingerafdrukken achter, of de chocola zachter worden).

Dit was uiteindelijk het resultaat:

http://i1071.photobucket.com/albums/u509/Joenna2010/taartovergotenmetganache1_zps6726f63c.jpg

http://i1071.photobucket.com/albums/u509/Joenna2010/Taartbinnenkant_zps9a971207.jpg

Hahahahaha, zoals je op de foto ziet, moet ik alleen nog even leren de biscuit weer recht op elkaar te stapelen  :o

Herinner je gisteren, droom over morgen, maar leef vandaag!