1

Onderwerp: hoe zat het ook alweer???

Hoe zat het ook al weer,

het is weer even geleden dat ik een taart gemaakt hebt, en ben nog niet zo ervaren zoals de meeste hier!
ik wordt nu een beetje onzeker over een aantal dingetjes, en heb dus een aantal vraagjes. Ze zullen vast wel al eerder gevraagd en beantwoord zijn. maar ik stel ze toch even, zodat ik vandaag of morgen nog wat spulletjes kan bestellen, voor de verjaardag van mijn dochter.

* hoe lang kan ik kleurstof bewaren?
   ( er is bij een aantal water bij gekomen, is het dan nog goed)
* waar hebben jullie al die leuke fifi plaatjes vandaan?
* waar kan ik het beste mee boetseeren, Fondant of marspein?
* als jullie chocolade als vulling gebruiken, wat bedoelen jullie dan? is dit dan mousse of vloeibare die hard wordt?

alvast bedankt!

2

Re: hoe zat het ook alweer???

Hoi Kaatje,

Ik zal proberen op een aantal vragen antwoord te geven, maar ben zelf ook nog een beginner. Waarschijnlijk zullen de meer ervaren baksters ook nog reageren.

Kleurstof kun je best lang bewaren, mits er niets aan andere ingredienten inkomt. Altijd dus de kleurstof met een schone prikker op je te kleuren produkt brengen. En steeds ook een nieuwe prikker pakker. Zo voorkom je dat er schimmel in de kleurstof komt. Als er water bijgekomen is zou ik het persoonlijk niet meer gebruiken. Ik doe mijn potjes ook nooit helemaal open (folie eraf) maar ik maak gewoon een klein gaatje waar ik makkelijk met mijn prikker in kan.

De fifi plaatjes kun je gewoon op internet vinden via bijv. google. Zoek dan op afbeeldingen en typ in bijv. Fifi of kleurplaat fifi

Waar je het beste mee kunt boetseren is geheel persoonlijk. Het kan met beide. Maar let wel op, niet alle fondant is geschikt om mee te boetseren.

Het kan beide, je kan chocolademousse gebruiken, maar ook bijv de zakjes van dr. Oetker met chocoglazuur. De laatste wordt hard en dan krijg je een soort crispy choco laagje. Je kunt ook botercreme met nutella gebruiken als vulling, ook lekker.
Je kunt bij de recepten heel veel chocoladevullingen vinden.

Liefs Martinique
Verslaafd aan taarten maken sinds December 2007

3

Hoi Martinique,
bedankt voor je voor je hulp!
denk dat ik toch maar nieuwe kleurstof ga bestellen , heb ze namelijk ook al een jaar.
en de plaatjes ga ik even voor googelen.
Botercreme met nutella klint erg lekker, lijkt me ook zeer geschikt voor kinderen. aangezien die van mij dol is op chocolade.

groetjes

4

Kleurstof kan je veel langer gebruiken dan de aangegeven houdbaarheidsdatum, zolang je er maar zorgvuldig mee omgaat en er niets aan kruimels of wat dan ook in laat komen. Al weet ik niet of dit ook voor vloeibare kleurstoffen uit toko's geldt, maar in ieder geval wel voor de wat 'betere' kleurstoffen.
Verder ben ik geen fan van kant en klaar chocoladeglazuur, ik gebruik altijd gesmolten (pure) chocolade en strijk dat dun over een taartlaag uit. Dit zorgt ook voor een 'bite' ;)
Maar dat soort dingen blijven persoonlijk en het is maar net wat je wil natuurlijk!

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."