1

Onderwerp: bruidstaart zónder suiker en melk?

Ik weet niet of ik in de goede rubriek sta.....

Ik kreeg de vraag of ik een bruidstaart wil maken, maar dat de bruid geen suiker en melk mag. Lijkt me knap lastig met de marsepein/fondant......... Is er misschien iets ter vervanging hiervan???

groetjes Wilma

Re: bruidstaart zónder suiker en melk?

Zonder melk lijkt me niet zo moeilijk maar zonder suiker?!?! Dat zit echt overal in.. In je biscuit, botercreme, ganache, fondant/marsepein, vulling.

Alle suiker vervangen door aspartaam lijkt me dodelijk ongezond..

Pfff!! Ik lees even mee

(waarom moet het zonder suiker? Als verpleegkundige kom ik veel diabeten tegen die insuline gebruiken. Die mogen eigenlijk ook geen suiker maar als ze dan een stukje taart gaan eten spuiten ze van tevoren extra insuline en nemen ze een klein stukje)

Een dag niet getaart is een dag niet geleefd!
www.loveatfirstbite.nl

3

je kan stevia gebruiken is naturaal product,maar blijf lastig deze taart

4

Je kunt ook (als het om een stapeltaart gaat) alleen de bovenste en dus kleinste laag melk- en suikervrij doen. Vraag ook even na of het echt suikervrij moet zijn, ik heb bij navraag toch al 2x gewoon suikerarm kunnen maken. Bij een natuurwinkel kun je goede suikervervangers kopen. Soms kun je met de bruid afspreken dat je "haar" taartlaag wel mag bekleden, maar dat ze de bekleding dan gewoon niet eet. Ook voor melk/slagroom zijn, zelfs in de supermarkt, vervangers te vinden. Denk eens aan "slagroom" van sojaroom. De smaken van zo'n taart zijn niet te vergelijken met een gewone taart (ik vond het heeeeel vies!), maar bedenk maar dat degene voor wie het is gewend is aan deze smaken.
Op sites voor diabetici en lactose intolerantie kun je veel recepten vinden die je kunt gebruiken.
Veel succes!

Of stevia ook gezond is in grotere hoeveelheden is nog de vraag..

En t is moeilijk om t echt als suikervervanger te gebruiken. Je mist t volume van suiker en t werkt ook niet, zoals suiker, samen met de gist om je gebak te laten rijzen.

Als je met stevia wilt leren werken is daar veel oefening voor nodig.. Dat in ieder geval!

www.loveatfirstbite.nl

Paula66 schreef:

Je kunt ook (als het om een stapeltaart gaat) alleen de bovenste en dus kleinste laag melk- en suikervrij doen. Vraag ook even na of het echt suikervrij moet zijn, ik heb bij navraag toch al 2x gewoon suikerarm kunnen maken. Bij een natuurwinkel kun je goede suikervervangers kopen. Soms kun je met de bruid afspreken dat je "haar" taartlaag wel mag bekleden, maar dat ze de bekleding dan gewoon niet eet. Ook voor melk/slagroom zijn, zelfs in de supermarkt, vervangers te vinden. Denk eens aan "slagroom" van sojaroom. De smaken van zo'n taart zijn niet te vergelijken met een gewone taart (ik vond het heeeeel vies!), maar bedenk maar dat degene voor wie het is gewend is aan deze smaken.
Op sites voor diabetici en lactose intolerantie kun je veel recepten vinden die je kunt gebruiken.
Veel succes!

Ja mijn idee... Meestal zeggen mensen suikervrij maar bedoelen ze suikerarm

www.loveatfirstbite.nl

7

Mijn schoonmoeder heeft diabetes, en haar arts zegt dat je nog beter gewoon gebak met suiker kunt eten dan speciaal gebak voor diabeten, daar zit namelijk veel meer vet en koolhydraten in en koolhydraten worden door je lichaam omgezet in suikers.....
Ik zou nog maar eens goed overleggen met je klanten, zonder suiker wordt echt moeilijk, en suikervervangers zijn ook echt niet gezond voor je.

Succes!

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

8

voor haar evt een apart lekker gebakje maken en dan een normale bruidstaart

9

suikervij is een ruim begrip. ik zou iig even navragen waar wel mee gezoet mag worden. Vaak zijn het alleen bepaalde soorten suker die niet kunnen.

melkvrij is idd een stuk simpeler.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

10

Volgens mij gaat het niet om diabetes. De moeder schijnt agave-siroop te gebruiken als suikervervanger.

Ik heb idd geopperd om er een ander taartje of cc's bij te doen.
De bekleding gewoon niet opeten is ook een idee :)

groetjes Wilma

11

Wollie schreef:

Volgens mij gaat het niet om diabetes. De moeder schijnt agave-siroop te gebruiken als suikervervanger.

Ik heb idd geopperd om er een ander taartje of cc's bij te doen.
De bekleding gewoon niet opeten is ook een idee :)

de vulling en het biscuit zit ook vaak veel suiker in. Dus wanneer het suikervrij moet is ook dat niet goed genoeg. Toch wel handig om echt te weten waar je precies mee van doen hebt. als het niet om diabetes gaat, waarom dan wel? Vaak zijn er namelijk ook websites voor lotgenoten waarop informatie te vinden is over wat je dan wel en niet kunt gebruiken in gebak en hoe je dat dan moet verwerken.

Want ook agavesiroop kun je niet zomaar in de plaats van suiker gebruiken. Dat werkt misshien in de koffie maar in gebak doet suiker meer dan alleen maar zoeten.

www.loveatfirstbite.nl

12

is agavesiroop echt het enige wat wel mag??

13

is agavesiroop echt het enige wat wel mag??

14

Het probleem heeft zichzelf opgelost, ze doen die dag gewoon zonder dieet!  :)

groetjes Wilma

15

Hahahaha!!! Nouja zeg!! En t jou maar moeilijk maken!  :lol:  :lol:

www.loveatfirstbite.nl

16

Ach, ik weet het tenminste op tijd  :D

groetjes Wilma

17

Ik zie dat het probleem al opgelost is ;-)

Maar het lijkt me dan ook sowieso dat niet de hele taart suikervrij moet in zo'n geval, lijkt me niet leuk voor alle gasten. Ik zou dan alleen een klein deel doen waar de bruid van gaat eten.

Maar goed, was al opgelost...

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"