1

Onderwerp: fondant scheurt

Hallo,

Wanneer ik met winton colors de fondant kleur, krijg ik die rot scheuren bij het bekleden.

Goed kneden helpt niet. Ook met wat crisco geprobeerd. Helpt ook niet.

Wat doe ik verkeerd ?
Hebben jullie tips?

Alvast dank !

2

Re: fondant scheurt

Het kleuren met wilton colors veranderd niets aan je fondant, tenzij je er een heel potje doorheen doet waardoor het plakkerig zou worden

Fondant scheurt om de volgende redenen:

Niet voldoende gekneed
Te lang gedaan over het uitrollen
Te dun uitgerold
Bij het bekleden naar beneden wrijven i p v omhoog

Crisco toevoegen is geen optie, liever je handen nat maken en dat vocht door de fondant kneden, even een beetje plakkerig, maar dat gaat snel over

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

3

Ik snap er werkelijk niks van. Er zit maar een klein beetje kleur in. Ik heb juist best lang gekneed,  maar t fondant voelt gewoon anders.
Ga het nu nogmaals proberen...zucht...

Iig bedankt voor je reactie! !

4

Welk merk heb je? En heb je dat anders ook?

Soms zit er gewoon een verkeerde lading tussen hoor, dan kun je er niets aan doen.

Tieneke

5

Misschien te lang laten liggen voordat je het op de taart doet???

T kan ook al wat oudere fondant zijn? Ook uit een pak dat open is geweest en wel goed dicht is weggelegd. Blijf je houden dat t iets uitdroogt.

Ik heb het taartenvirus te pakken: www.choicetaarten.nl of Like mijn facebookpagina

7

Tweede poging was ook een ramp. Ik heb een ander merk fondant geprobeerd Hollandia,  en die ging wel beter maar scheurde alsnog ietwat.

Het waren allemaal nieuwe verpakkingen.
Lang laten liggen kan het ook niet zijn. Zonder kleuren gaat t wel altijd goed nl.
Het is de fondant & kleurstof Combi denk ik,  want de fondant wordt gewoon raar  met kneden. Weet niet hoe ik dat miet uitleggen :rolleyes:

8 Laatst bewerkt door Tante Tien (16-02-2013 10:39)

Wat gek dan toch. Je hebt Wilton kleurstof he? Gewoon de gel toch? Is het alleen bij 1 kleur of bij allemaal?

Tieneke

9

Welk merk fondant was het hiervoor?? Ik ben zelf niet bekend met zeelandia, dus daar kan ik niks over zeggen. Ik gebruik zelf altijd funcakes, eigenlijk nooit echt een probleem geweest, of ik moet het wat laten liggen of te lang hebben gerold. Is het misschien te warm óf te koud bij jou binnen??? :think: Ik vraag ook maar wat om eventueel te kunnen helpen...... Of misschien dat je de uitgeknede en uitgerolde fondant misschien verplaatst van kamer en dat het daar misschien een andere temperatuur heeft???? Ik zou het anders écht niet weten. :nooo Fondant kleurstof combi zou op zich niks uit mogen maken, lijkt me. :rolleyes:

10

Tieneke,  ja gewoon wilton gel kleurstof. Ook maar net geopemd potje. Hiervoor met rood en blauw gekleurd, tijdje terug en ook dat ging scheuren.
Daarom gebruik ik altijd gekleurde fondant,  maar de kleur die ik wil zit er niet altijd bij.

Pandora ik vind het alleen maar fijn dat jullie meedenken :) Fondant was in2 bake. Kan dat hem zijn?
Hebben jullie daar ervaring mee?
Ik werk op de eettafel en heb een open keuken. Ik verander niet van ruimte nee .
Echt vervelend dit !

11

Dat geloof ik dat het vervelend is voor je..... Maar we proberen je te helpen. :Y Het fondant merk in2bake ken ik helemaal niet en kan je helaas met dit probllem niet meehelpen. :nooo Maar verder lees ik mee en weet ik dat ook, als de oplossing komt. :Y