1 Laatst bewerkt door Sinful Sweets (09-02-2013 17:47)

Onderwerp: Opengewerkt kant: vraagje

Naar aanleiding van het goede idee van Seefje heb ik vandaag een kant-afdrukje geoefend met een placemat van de Action. Omdat het mij mooi leek om de kant open te werken heb ik een tijdje zitten fröbelen en dat lukte alleraardigst. Totdat ik het optilde en de kant onder mijn handen vandaan scheurde. Zou dat te voorkomen zijn als je de kant van gum paste maakt? Graag advies ;-)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VAF3VV3B-D.jpg

Life is short, eat dessert first!
https://www.facebook.com/tantetaart.nl

2

Re: Opengewerkt kant: vraagje

Ik heb je even gemeld, je staat in de verkeerde rubriek.
Een antwoord weet ik zo niet voor je, gumpasta kan idd wel wat meer rek hebben, maar of dat hiermee werkt???

3

Gumpaste of mexican paste is wel een goed idee als je zulke priegeldingetjes maakt.
Wat ook wel helpt is de mal met fondant even in de vriezer leggen. Niet te lang anders breekt het  ;)

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

4

Als je met fondant opengewerkt kant maakt, droogt de bovenkant uit en de onderkant blijft zacht. Wanneer je het dan los haalt, gaat het idd scheuren.

Gumpaste, flowerpaste en Mexican paste zijn flexibeler,  maar dan moet je ook nog eens sneller werken en waar je niet werkt goed afdekken, anders gaat het ook mis, doordat het te snel droogt.....

Over plm. 2 weken komt er een paste op de markt (Perfect Paste) die speciaal gemaakt is voor het maken van opengewerkt kant.
Het is niet aan mij om de specifieke eigenschappen van deze paste op te noemen, maar wacht rustig af....ok?  ;)

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

Bedankt voor de reacties en ik kijk uit naar de PP. Inmiddels een paar kantjes gemaak met gumpaste en idd, dat werkt prima nu ik kleine stukjes heb gedaan. Hele lappen zou een heksentoer worden!

6

Is sugarveil hier een idee voor? Kwam ik tegen op YouTube.....
Ziet er heel mooi uit, alleen die mallen zijn schreeuwend duur.

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

Ja, dat sugarveil...sjucht. Ik word er heel hebberig van, maar ik ben net 3 maanden aan het taarten en dus vind ik dat ik dat nog niet verdien ;-). Maar over een tijdje... dan vast wel! In september ben in in de VS, dan ga ik sowieso uitgebreid winkelen bij Michaels!

8

Sinful Sweets schreef:

Ja, dat sugarveil...sjucht. Ik word er heel hebberig van, maar ik ben net 3 maanden aan het taarten en dus vind ik dat ik dat nog niet verdien ;-). Maar over een tijdje... dan vast wel! In september ben in in de VS, dan ga ik sowieso uitgebreid winkelen bij Michaels!

Oh, wordt bijna jaloers, ze hebben daar zo veel mooie spullen!

9 Laatst bewerkt door Miss Pebble (22-02-2013 10:07)

Annelies schreef:

Over plm. 2 weken komt er een paste op de markt (Perfect Paste) die speciaal gemaakt is voor het maken van opengewerkt kant.
Het is niet aan mij om de specifieke eigenschappen van deze paste op te noemen, maar wacht rustig af....ok?  ;)

En dat spul werkt echt geweldig!!! Heb het net binnen, gelijk verschilende toepassingen geprobeerd en het maakt alle beloftes waar. Thanks, Annelies  :D

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

10

Waar koop je die perfect paste dan?
Als ik de naam Google krijg ik geen hits.

11

Siska1974 schreef:

Waar koop je die perfect paste dan?
Als ik de naam Google krijg ik geen hits.

Ik mag officieel geen link hier plaatsen (daar moet je eerst toestemming voor vragen aan Marianne), maar als je mij even mailt, dan kan ik je doorverwijzen ok?

12

die perfect paste waar annelies het over heeft, werk inderdaad heel fijn :) , zeker de moeite waard.

maar ook sugerveil werkt wel heel handig voor dit soort kant.
je kunt ook alleen het zakje mix kopen voor 6,95 dacht ik en dit eerst een gebruiken in de siliconemallen die je zelf al hebt :)

hier een voorbeeldje die ik van de week met sugerveil gemaakt heb.
dan heb je niet die dure matten nodig.
http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/377729_450863841652097_1154570186_n.jpg

13

Ziet er goed uit Nancy!!

Maar zelf werk ik niet graag met icing, dus vandaar de Perfect Paste.... ;)

14 Laatst bewerkt door nancydevries (23-02-2013 15:17)

Hai Annelies, het voordeel met de pasta is natuurlijk ook de droogtijd  :)

Alleen ben ik nog niet zo handig met het uitsnijden van de openstukjes.
Dus als je daar een tip voor hebt? Met wat voor tooltje doe jij dat?

De sugerveil moet echt wel 6 tot 8 uur drogen, dus je kunt niet lekker doorwerken, maar wel makkelijk om het open te laten zoorder te hoeven snijden.

15 Laatst bewerkt door Annelies (23-02-2013 15:29)

nancydevries schreef:

.

Dat is niet zo moeilijk hoor..... ;)
Ik heb op You Tube een fimpje gezet hoe je het beste met Perfect Paste kunt werken en dat is heel eenvoudig.

Doordat je de paste heel dun uitrolt en deze over de mal heen legt zie je al snel (als je het aandrukt) waar alles (randen en verhogingen) zit. Doordat je het ziet, kun je het ook makkelijk verwijderen. Ik doe dat met het tooltje waar aan de ene kant een haak zit en aan de andere kant een soort schoenlepel (in het klein..... :D )

Daar maak ik de paste mee open op de verhogingen en verwijder het.....heel simpel.
Wel een beetje precies werk, maar ja....je wilt het natuurlijk wel mooi hebben. :P

16 Laatst bewerkt door Siska1974 (23-02-2013 15:58)

nancydevries schreef:

die perfect paste waar annelies het over heeft, werk inderdaad heel fijn :) , zeker de moeite waard.

dan heb je niet die dure matten nodig.]

Mooi! Welke mallen heb je hier gebruikt als ik vragen mag?

Annelies; ik heb je een mailtje gestuurd!

17

Annelies schreef:
nancydevries schreef:

.

Dat is niet zo moeilijk hoor..... ;)
Ik heb op You Tube een fimpje gezet hoe je het beste met Perfect Paste kunt werken en dat is heel eenvoudig.

Doordat je de paste heel dun uitrolt en deze over de mal heen legt zie je al snel (als je het aandrukt) waar alles (randen en verhogingen) zit. Doordat je het ziet, kun je het ook makkelijk verwijderen. Ik doe dat met het tooltje waar aan de ene kant een haak zit en aan de andere kant een soort schoenlepel (in het klein..... :D )

Daar maak ik de paste mee open op de verhogingen en verwijder het.....heel simpel.
Wel een beetje precies werk, maar ja....je wilt het natuurlijk wel mooi hebben. :P

Je filpjes had ik inderdaad gezien, maar het tooltje was me niet echt duidelijk. ( nu nog niet  :| ) weet je toevallig hoe hij heet?
ik heb veel tooltjes maar niet iets met een haak en soort schoenlepeltje volgens mij  :) , kon net ook niet iets vinden in de webshop.

18

Siska1974 schreef:
nancydevries schreef:

dan heb je niet die dure matten nodig.]

Mooi! Welke mallen heb je hier gebruikt als ik vragen mag?

Annelies; ik heb je een mailtje gestuurd!

Ik heb de precious mallen gebruikt, ze zijn te vinden op facebook :)
als je me mailt kan ik je wel een link sturen :Y ,

maar volgende week komen er ook super mooie kantmallen van Annelies uit, die staan ook al op mijn verlanglijstje, dus zou die dan ook eerst nog ff bekijken :Y

19

@nancy, ik heb de internetsite al gevonden, mooi! Maar nog best prijzig, al zijn er ook voordeligere.....

Oei, mijn verlanglijstje wordt steeds langer zo!

20

Nancy...het spijt mij heel erg, maar ik weet niet eens hoe de tooltjes heten..... :o

Ik gebruik altijd de miniatuurtooltjes van PME (de gele in het witte mapje) en hoe de kromme (Kapitein Haak-) haak met aan de andere kant het "schoenlepeltje" heet......help....dat weet ik niet.... :s

Ja....aan mij heb je wat :rolleyes:  :lol:

21 Laatst bewerkt door Gerda (24-02-2013 12:29)

Annelies schreef:

Nancy...het spijt mij heel erg, maar ik weet niet eens hoe de tooltjes heten..... :o

Ik gebruik altijd de miniatuurtooltjes van PME (de gele in het witte mapje) en hoe de kromme (Kapitein Haak-) haak met aan de andere kant het "schoenlepeltje" heet......help....dat weet ik niet.... :s

Ja....aan mij heb je wat :rolleyes:  :lol:

De tool die Annelies bedoelt is de flower/leaf sharper tool maar dan in een klein formaat.
Voor priegelwerk zou ik zeker adviseren de PME Miniature Modelling set aan te schaffen, daar zit 'Kapitein Haak' met z'n 'schoenlepel' ook bij.

Groetjes Gerda
as't nie kan zoas't mut, mut ma zoas't kan.

22

Oooh....dank je wel Gerda!!
Dom, maar ik weet idd de namen van de tooltjes niet eens..... :o  en als ik het weleens op een workshop vraag, weet eigenlijk niemand die.
Ik zal me eens beter gaan oriënteren :D  :Y , maar waar kan ik dan het beste kijken? In de webshop? (Voor de namen dan hè :P )

23 Laatst bewerkt door Gerda (24-02-2013 15:46)

De webshop heeft bij de grote variant de namen er wel bij staan (gereedschappen en dan modelling tools). Ik denk dat de miniatuur tools alleen per set te koop zijn, die kan ik los niet vinden in de shop.

Groetjes Gerda
as't nie kan zoas't mut, mut ma zoas't kan.

24

Klopt Gerda, die zijn alleen per setje.
Dank je wel voor je hulp!! xx  ;)

Geweldig Annelies! Ik ga morgen even die PP bij je bestellen.