1

Onderwerp: Wie kan mij helpen????

Ik hoor veel mensen over zelf zeelandia marsepein kleuren! Nu wil ik dit ook graag zelf eens gaan proberen!! Hieronder mijn vragen:

- Kan ik het kleuren met met wilton icing colors??? Ik heb zo'n pakket ooit eens gekocht.

- Witte en rode marsepein wil ik maken is dat moeilijk om die kleuren goed te maken? wordt het door die witte kleurstof ook echt wit of meer cremè kleur?

- Heeft iemand nog tips/trucs die ik kan meenemen als ik het ga kleuren???

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen  ;)

2

Re: Wie kan mij helpen????

Hoi Mirjam,

Je kunt marsepein prima kleuren met Wilton Icing colors! Rood, wit en zwart zijn heel moeilijk te kleuren, dus ik doe dat dan ook niet, koop deze kant en klaar. Alle andere kleuren kun je gewoon maken ( mengen van kleuren).

Tips: beginnen met een klein beetje kleurstof ( puntje van een prikkertje) en hoe meer kleur je wil, hoe meer je toevoegt. Beter met wat minder beginnen en dan bijkleuren, dan andersom.
Verder: ik vet altijd mijn handen even in met crisco, dan blijft er minder kleurstof aan je handen kleven. Mocht je het er met gewoon wassen niet afkrijgen, gebruik ik vaak scrub-zeep ( handzeep), daarmee gaat het wat makkelijker...

Heel veel succes en kleur ze!

Sweet as sugar and everything nice

3

Kelly87 schreef:

Hoi Mirjam,

Je kunt marsepein prima kleuren met Wilton Icing colors! Rood, wit en zwart zijn heel moeilijk te kleuren, dus ik doe dat dan ook niet, koop deze kant en klaar. Alle andere kleuren kun je gewoon maken ( mengen van kleuren).

Tips: beginnen met een klein beetje kleurstof ( puntje van een prikkertje) en hoe meer kleur je wil, hoe meer je toevoegt. Beter met wat minder beginnen en dan bijkleuren, dan andersom.
Verder: ik vet altijd mijn handen even in met crisco, dan blijft er minder kleurstof aan je handen kleven. Mocht je het er met gewoon wassen niet afkrijgen, gebruik ik vaak scrub-zeep ( handzeep), daarmee gaat het wat makkelijker...

Heel veel succes en kleur ze!

Super bedankt voor je snelle reactie! Van welk merk koop jij rood, wit en zwart??

4

Ik gebruik meestal fondant van Bakels, maar heb de laatste keer ook wat van Cake 'n Party gebruikt ( dat verkopen ze toevallig dichtbij huis) en dat was best heel aardig.

Marsepein gebruik ik van de Sligro, die vind ik heerlijk, zowel om te eten als om mee te werken.

Kun je Zeelandse niet in kleur kopen? Anders zou je funcakes kunnen proberen, is wel anders van structuur, maar dat is net wat je zelf prettig vindt. Op termijn kun je dat gewoon proberen ( bijvoorbeeld door eerst een klein pakje te kopen van 250 Gr. Voor cupcakes ofzo)

Sweet as sugar and everything nice

5

Kelly87 schreef:

Ik gebruik meestal fondant van Bakels, maar heb de laatste keer ook wat van Cake 'n Party gebruikt ( dat verkopen ze toevallig dichtbij huis) en dat was best heel aardig.

Marsepein gebruik ik van de Sligro, die vind ik heerlijk, zowel om te eten als om mee te werken.

Kun je Zeelandse niet in kleur kopen? Anders zou je funcakes kunnen proberen, is wel anders van structuur, maar dat is net wat je zelf prettig vindt. Op termijn kun je dat gewoon proberen ( bijvoorbeeld door eerst een klein pakje te kopen van 250 Gr. Voor cupcakes ofzo)

Geweldig dat je deze informatie geeft! ik heb hier echt super veel aan. ik ga inderdaad rood en wit kopen  en de rest proberen zelf te kleuren!!! Nogmaals bedankt!!!

6

Zeelandia is op zich goed te kleuren, met name de donkere, warme kleuren doen het goed. Ik vind marsepein goed rood te kleuren.

De lichtere kleuren daarentegen is lastiger. Wit zou ik niet eens aan beginnen maar kopen, en de pasteltinten is niet met ongekleurde marsepein te doen. De kleuren worden toch weer te donker, omdat een gelige kleur in gaat zitten.

Volgens mij is er wel een witte Zeelandia variant (dacht ik ooit eens gezien te hebben).

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

7

Suuske schreef:

Zeelandia is op zich goed te kleuren, met name de donkere, warme kleuren doen het goed. Ik vind marsepein goed rood te kleuren.

De lichtere kleuren daarentegen is lastiger. Wit zou ik niet eens aan beginnen maar kopen, en de pasteltinten is niet met ongekleurde marsepein te doen. De kleuren worden toch weer te donker, omdat een gelige kleur in gaat zitten.

Volgens mij is er wel een witte Zeelandia variant (dacht ik ooit eens gezien te hebben).

En wit is moelijker te maken met kleurstof bij zeelandia???
Is het denk je mogelijk om witte funcakes marsepijn te mengen met zeelandia marsepein???  Ik kan nergens witte + rode zeelandia marsepein vinden namelijk!!! heb alles afgegoogled.

8

MirjamA. schreef:
Suuske schreef:

Is het denk je mogelijk om witte funcakes marsepijn te mengen met zeelandia marsepein???  Ik kan nergens witte + rode zeelandia marsepein vinden namelijk!!! heb alles afgegoogled.

Wit is sowieso een moeilijke kleur ... net als zwart.

Dit is wit: spullenvoorjetaart.nl/assortiment/marsepein-en-fondant/gekleurde-zeelandia-marsepein/zeelandia-marsepein-1-3-rol-white-500gr (even www ervoor zetten)

Rood hoef je echt niet te kopen. Ik heb deze taart de rode laag zelf gekleurd. Werkte echt als een trein.:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=217415

Americolor Super Red met een "touch" van Burgundy. Ik had er zelf een hard hoofd in (omdat ik het met fondant echt niet rood krijg, eerder een vieze oud-roze/rood kleur) maar ik was hier erg content over.

9

Suuske schreef:
MirjamA. schreef:
Suuske schreef:

Wit is sowieso een moeilijke kleur ... net als zwart.

Dit is wit: spullenvoorjetaart.nl/assortiment/marsepein-en-fondant/gekleurde-zeelandia-marsepein/zeelandia-marsepein-1-3-rol-white-500gr (even www ervoor zetten)

Rood hoef je echt niet te kopen. Ik heb deze taart de rode laag zelf gekleurd. Werkte echt als een trein.:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=217415

Americolor Super Red met een "touch" van Burgundy. Ik had er zelf een hard hoofd in (omdat ik het met fondant echt niet rood krijg, eerder een vieze oud-roze/rood kleur) maar ik was hier erg content over.

Oké dus rood kan ik zelf kleuren. Maar ik gebruik wilton icing colors, heb je hier ervaring mee??? weet dan niet of je ook deze mooie rode kleur kan creëren...

10

Wilton Red moet ook kunnen, maar ik daar zelf geen ervaring in.

Mij is verteld (en zo werkt het ook echt), op het moment dat je denkt, dit komt niet meer goed, weer wat kleurstof erbij  ... et voila. Daarbij kleurt het nog eens door, dus ik zou het kleuren en dan een nachtje laten liggen.

11 Laatst bewerkt door Boska (08-02-2013 00:02)

Wit, rood en zwart zijn prima te kleuren in marsepein.
Voor rood en zwart gebruik je resp. Extra Red en Extra Black van Sugar Flair. Werken super goed. Wel even van te voren doen, zodat de kleuren kunnen doortrekken.
Voor wit gebruik ik altijd half om half Wilton Icing color (vloeibaar) en Sugar Flair Whitener (poeder). Ook dit werkt uitstekend. Ik heb zo al mijn bruidstaarten gedaan (gebruik maar zelden fondant).
Voor lichte kleuren marsepein kan je het beste de basis eerst een beetje wit kleuren.
Omdat marsepein gelig is heeft blauw de neiging om naar aqua te gaan. Dit los je op door er een heel klein tipje paars door te doen. Dan wordt het blauwblauw.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

12

Dank je Boska - heel erg handig om dit te weten!!!  :thumb: