1

Onderwerp: Vraag ivm bewaren en uitzicht

Hey Iedereen,

Mijn collega vroeg me of ik een taart kon maken voor de jarige zoon. Ik zou die morgenochtend afgeven en die taart zal ergens in de namiddag opgegeten worden.

Nu ga ik die straks bakken en tegen de avond dacht ik die te vullen met een laagje chocolademousse en slagroom. De randjes werk ik af met botercreme zodat mijn suikerfondant niet te wak wordt.

Kan dit lukken ivm het uitzicht van mijn taart? Ik zou niet willen dat ik morgenvroeg ontdek dat mijn suikerpasta lelijk geworden is door het vocht. Of steek ik best alles morgenochtend in elkaar?

Oh ik zou de taart tijdens de nacht bewaren in onze koele kelder en niet in de frigo.

Wat denken jullie :think:

2

Re: Vraag ivm bewaren en uitzicht

Chocolademousse en slagroom horen wel in de koelkast dus ik zou hem niet in de kelder bewaren.

Volg je hart...want dat klopt!

3

Als je bij iedere laag een mooi dijkje maakt van botercreme. komt de vulling niet tegen je fondant aan en blijft hij prima.
Dat je hem vandaag maakt voor morgen kan goed hoor.
Ik zou hem vannacht wel in de koelkast zetten hoor. Er gaat slagroom in.
Kijk ook hier maar eens:
http://www.deleukstetaarten.nl/faq

Succes ermee!

Groetjes Gerien

4

Oke bedankt, zal hem dan in de koelkast bewaren :thumb:
Maar ik heb schrik dat mijn suikerpasta daar wak van zal worden. Door de vochtigheid ofzo  :/

5

Dan kun je misschien beter voor een ander vulling kiezen die wel buiten de koeling bewaard kan worden.

6

Heb het ook al zitten overwegen maar weet niet meteen wat. Ze hadden mij gevraagd om niets speciaals ivm het zoontje. Dus dacht meteen aan chocomousse. Misschien kan ik die slagroom al weg laten.

Of ik moet de taart vanavond vullen en morgenochtend pas bekleden?
Maar dan kom ik in stress toestand als er iets niet vlot gaat voor ik moet werken :Y  :D

7

Chocolademousse is ook op basis van slagroom en moet dus ook gekoeld bewaard worden.

Kijk eens via deze link bij vullingen die buiten de koeling houdbaar zijn: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=15183
Daar kun je vast een lekkere keuze uit maken.

8

Bedankt! Daar zal ik eens tussen neuzen :thumb:

Heeft er dan nog niemand een taart met chocolademousse gemaakt een dag op voorhand? Hoe was dit dan met jullie suikerfondant?

Ik maak heel vaak vullingen als mousse en bavaroise met slagroom. Ik begin dan met de vulling aanmaken de avond voordat hij gegeten wordt.
(Een officiele banketbakker moet zijn taart met slagroom verkopen op de dag dat hij gemaakt is. ) Maar ik ben geen banketbakker, dus doe het lekker de avond vantevoren.
Dan maak ik dus dijkjes en smeer ik af en bekleed hem. Dan gaat hij in de koelkast. Dat levert geen enkel probleem op voor het fondant. Wel komt er, zodra je hem uit de koelkast haalt een klein condenslaagje op, maar deze verdampt vanzelf weer. Half uurtje later zie je daar niets meer van.
Zolang je afsmeert met BC, MBC of ganache en niet met een vochtigerder creme (op slagroombasis) is er geen enkel probleem voor het zwak worden van de fondant.

10

Je kunt ook een reep chocola smelten en door de botercrememix mengen. Dit is buiten de koelkast houdbaar en als je flink lang mixt heeft het bijna dezelfde look als mousse en het is ook lekker vind ik zelf....

Ik werk nooit met suikerfondant dus op je laatste vraag heb ik geen antwoord.

11

Om het vochtig worden van je taart te voorkomen kun je hem in een kartonnen doos doen (die vangt dan wat vocht als het ware) en ik weet dat mijn nichtje die erg veel taarten maakt ook nog wel een een schaaltje met zout in de koelkast zet om het vocht te vangen.

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!