1

Onderwerp: Dummie bekleden...dik of dun???

Bij een van mijn wedstrijdtaarten kreeg ik als feedback op mijn formulier het volgende: "Probeer de dummie de volgende keer dikker te bekleden. Normaal is dit de helft meer dan bij een gewone taart".

Ik had de dummie niet té dun bekleed want je zag geen bobbels van het piepschuim. Maar ja...wát is dik of dun? Is dit een kwestie van persoonlijke voorkeur? Of zijn hier echt "regels" voor?

Mijn vraag is: Wat vind jij?

Volg je hart...want dat klopt!

2

Re: Dummie bekleden...dik of dun???

Heb geen ervaring met het bekleden van een dummie, maar je berichtje krijgt nu wel een upje ;)

3

Re: Dummie bekleden...dik of dun???

Ik gooi over dummies een laag van toch wel een centimeter dik. Dan kun je lekker smootheren, aanduwen, etc etc totdat-ie zo strak als een spiegel is.

Maar moet er wel bij zeggen dat ik bij echte taarten ook niet bepaald zuinig ben met het fondant.... toch wel een halve centimeter dik, en dan heb ik er ook al marsepein onder  :)

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

4

Re: Dummie bekleden...dik of dun???

Miss Pebble schreef:

Maar moet er wel bij zeggen dat ik bij echte taarten ook niet bepaald zuinig ben met het fondant.... toch wel een halve centimeter dik, en dan heb ik er ook al marsepein onder  :)

Wow, en krijg je dan geen commentaar dat ze zo'n hap zoete bekleding naar binnen moeten werken??? Ik weet dat ze in Engeland vaak zo dik bekleden maar heb het hier niet vaak gezien. Ik bekleed behoorlijk dun, maar zelfs dan krijg ik nog wel eens te horen dat ze het dik vinden...

5

Re: Dummie bekleden...dik of dun???

Miss Pebble schreef:

Ik gooi over dummies een laag van toch wel een centimeter dik. Dan kun je lekker smootheren, aanduwen, etc etc totdat-ie zo strak als een spiegel is.

Maar moet er wel bij zeggen dat ik bij echte taarten ook niet bepaald zuinig ben met het fondant.... toch wel een halve centimeter dik, en dan heb ik er ook al marsepein onder  :)

echt waar?! Vinden mensen dat echt lekker? Ik doe mijn fondant zo dun mogelijk, over strak afgesmeerde ganache, en dan nog pulk ik zelf de fondant eraf als ik het opeet, en ik ken er meer die dat doen.

6

Re: Dummie bekleden...dik of dun???

Mijn ervaring:
Mensen die fondant vies vinden pulken het dunste laagje er nog wel af...
En voor mensen die van fondant houden kan het eigenlijk niet dik genoeg zijn  ;)

Dus op een bepaald moment ben ik opgehouden met superdun bekleden, omdat een dikkere laag nu eenmaal makkelijker werkt. Intussen heb ik geleerd goed te vullen en superstrak af te smeren dus kan het eigenlijk wel een beetje dunner - maar old habits die slow :D

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

7

Re: Dummie bekleden...dik of dun???

De combinatie met marsepein (1:2 of 1:3) heft de zoetheid van fondant op, en ik vul met halfzoete slagroom of bavarois dus het valt best wel mee met die zoete hap. Heb nog nooit klachten gehad, en herhaaldelijk bestellingen van dezelfde personen dus zal toch wel lekker zijn zo alles bij elkaar gecombineerd...

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

8

Re: Dummie bekleden...dik of dun???

Nav de vraag van Mniek: ik bekleed een dummy ook met 1½ x zoveel rolfondant dan een echte taart, maar ik denk niet dat het een 'regel' is. Het lijkt me dat je aan de buitenkant niet kunt zien hoe dik je hebt bekleed, toch?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

9

Re: Dummie bekleden...dik of dun???

Ik denk toch dat er iets geweest moet zijn, waaraan de jury kon zien dat hij niet dik genoeg bekleed was. Wellicht toch nog een richeltje of een structuur van de dummie zichtbaar..

Volgens mij is er geen voorgeschreven dikte, maar wel de regel dat je niet moet kunnen zien dat het een beklede dummie is..

Ik ga ook ongeveer naar zo'n 8-10 mm met het bekleden van een dummie.

Ik snap dat sommige mensen zo dun mogelijk willen bekleden, maar de meest mooie taarten hebben toch net even een dikkere laag (Miss P maakt het wel heel bont!  :lol:  )

Met Ganache kan ik me er nog wel iets bij voorstellen (witte ganache dan) maar dan moet hij wel echt perfect afgesmeerd zijn.)

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

10

Re: Dummie bekleden...dik of dun???

Nog meer mensen die hun idee over dik of dun bekleden van een dummie kwijt willen??

Volg je hart...want dat klopt!

Re: Dummie bekleden...dik of dun???

Ik doe het ook dikker dan een taart, en daar ben ik ook al niet al te zuinig O-)
Ik eet de fondant toch niet op

Ik vind wel dat de dummie mooier wordt als hij dikker bekleed is

Maar ja, hoe dik is dik? Dat denk ik ook iedere dag als ik in de spiegel kijk :+

I never met a calorie I didn't like....

12

Re: Dummie bekleden...dik of dun???

taartenprinsesje schreef:

Maar ja, hoe dik is dik? Dat denk ik ook iedere dag als ik in de spiegel kijk :+

:lol:  :lol:  :lol:  dat ga ik ook maar eens denken

je kan best 3 keer vallen, als je maar 4 keer opstaat

13 Laatst bewerkt door taartenprinsesje (06-02-2013 11:35)

Re: Dummie bekleden...dik of dun???

:lol: nou, ik weet wie er hard om lacht in ieder geval  ;)

Ennuh... heb jij geen dummie tips?

Off topic: Hoe gaat het met je pols?

I never met a calorie I didn't like....

14

Re: Dummie bekleden...dik of dun???

Ik gebruik minimaal 1,5 x zoveel, maar vaak ook 2x zoveel fondant voor een dummy. Hangt er een beetje vanaf wat voor dummy het is.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties