1

Onderwerp: Tip en een vraag over MDF onderplaten!!

Daaag Baksters,

Ik weet dat voor de meeste van jullie dit geen tip zal zijn, want deze plaatjes kennen de meeste wel, maar voor jullie heb ik wel een vraag.
Ik wil zwarte en witte plaatjes hebben, kan ik deze dan gewoon schilderen? Kan dat geen kwaad met voedsel? Ik bekleed ze natuurlijk nog wel met inpakfolie....

Voor de mensen die dit niet kennen, deze MDF plaatjs heb ik vorige week bij de praxis gekocht en deze in allemaal maten laten zagen en dit voor nog geen €11 ...

Vanmorgen heb ik ze met inpakpapier en folie bekleed en deze ga ik ipv een taart doos mee geven, ben er erg blij mee  :)

Liefs Ivy

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZZ3PC7KO-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-AMYIGMVM-D.jpg

2

Re: Tip en een vraag over MDF onderplaten!!

Als je ze verft en vervolgens bekleedt met inpakfolie is het toch geen probleem? De taart komt dan niet in aanraking met het geverfde bord.

waarom wil je ze eigenlijk ververven en pak je ze niet gewoon in met wit of zwart papier?

3

Als je ze daarna met folie bekleed kan het natuurlijk geen kwaad. Echter voor zwart of wit gebruik ik kaftpapier. Lijkt mij weer een stuk gemakkelijker en goedkoper ;)

Zoek je een printje? Pb mij gerust.

4

Wel eerst met primer behandelen, als grondverf. Anders wordt je dure/duurdere verf opgezogen door het MDF....

Persoonlijk vind ik dat je de 'structuur' blijft zien van MDF plaatjes, tenzij je er minimaal 3 lagen overheen verft. Tegen die tijd is het duurder dan met papier en inpakfolie bekleden?  :think:

is inpakfolie dan wel voedselveilig volgens jou? Volgens mij nl niet
Het maakt niet uit waar het omheen zit toch?

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

6

Bedankt voor de tips en reacties ...

tipsytaartje schreef:

Nou dat weet ik eigenlijk ook niet  :think:  maar dan kan je dezelfde vraag stellen over een taartkarton of taartdoos of is dat er speciaal voor gemaakt??

7

@ Tirza,

inpakfolie is toch juist voor levensmiddelen gemaakt?!

waarom zou dit dan niet voedselveilig zijn?

(ik neem tenminste aan dat TS de plaatjes als laatste met huishoudfolie inpakt.
en dat met inpakfolie dus ook huishoudfolie bedoelt wordt)

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

8

Met inpakfolie wordt het stevige bloemenfolie bedoeld dus niet huishoudfolie. En bloemenfolie/inpakfolie is dus niet specifiek voedselveilig. Taartkartons en taartdozen zijn wel voedselveilig anders mogen ze niet gebruikt worden in de voedselindustrie.

9

@ djehr,

ik zie het nu ook, dank voor de verduidelijking.

Ondanks dat inpakfolie/ bloemenfolie, niet specifiek voedselveilig is,
zie ik geen reden waarom het niet voedselveilig zou zijn.

Ik ben dus alsnog wel benieuwd voorom Tirza het niet voedselveilig vind.

djehr schreef:

Met inpakfolie wordt het stevige bloemenfolie bedoeld dus niet huishoudfolie. En bloemenfolie/inpakfolie is dus niet specifiek voedselveilig. Taartkartons en taartdozen zijn wel voedselveilig anders mogen ze niet gebruikt worden in de voedselindustrie.

Er zit bij mijn taarten altijd eerst een taartkarton onder en dan pas op het folie zetten. ;)

De aanhouder wint!

11 Laatst bewerkt door Esthers Feestelijke Taart (01-02-2013 16:20)

Idd een taartkarton ertussen en het plankje in een taartdoos!
Zo heb je minder kans dat je taart het folie raakt en de klant kan de doos op zijn kop over de taart zetten.
Ik gebruik dus de onder en bovenkanten van de door altijd als onderkant.
Ik zou niet verven...heb je overal van die drogende plankjes staan en wellicht trekt dit luchtje in je taart? (weet niet of dat zo is maar dat kan ik me voorstellen)
Ik heb trouwens ook maar één maat plankje, zo passen ze altijd perfect in mijn taartdoos!

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

12

@ Janny:

gaat de taart dan niet schuiven?
(taartkarton op plastic klinkt glad nl, maar wel een goede oplossing mbt de voedselveiligheid)

13

Iedereen bedankt voor de tips. Ik doe ook altijd een karton eronder hoor. Maar misschien is het idd goedkoper om wit en zwart papier te zoeken om ze te bekleden ipv schilderen...

Siena schreef:

@ Janny:

gaat de taart dan niet schuiven?
(taartkarton op plastic klinkt glad nl, maar wel een goede oplossing mbt de voedselveiligheid)

Ik plak t karton altijd met dubbelzijdig plakband op de plaat. Daarop een dot botercreme en daar de taart op...zit goed vast!

15

Bedankt Esther!

Dat is nog es een goede tip!

Dan bekleed je de taart dus terwijl hij al op de plaat (en karton) staat als ik het goed begrijp...

Siena schreef:

Bedankt Esther!

Dat is nog es een goede tip!

Dan bekleed je de taart dus terwijl hij al op de plaat (en karton) staat als ik het goed begrijp...

Klopt!

17

tipsytaartje schreef:

ben nog altijd benieuwd naar waarom het niet voedselveilig is.

18

ik ben niet meer zo vaak op t forum :) vandaar dat t even duurde :)

Inpakfolie is bedoeld om bloemen of cadeaupakketten ofzo in te pakken en niet bedoeld voor voedsel. Er staat ook nergens dat het voedselveilig is. Ik kan hier weinig extra's aan uitleggen geloof ik.

groetjes Tirza     

19

Voor zover ik kan vinden is sommige bloemenfolie tegenwoordig gemaakt van polypropyleen. Dit materiaal zie ik ook terugkomen bij lunchbakjes en bekers. Ook zijn de snoepzakken en blokzakken van polypropyleen.
Vroeger was bloemenfolie gemaakt van cellofaan, dit is een milieuonvriendelijk productieproces, maar het materiaal zelf is biologisch afbreekbaar. Dit wordt ook gebruikt voor het verpakken van voedsel.

Dus zover ik nu lees kan het geen kwaad om het te gebruiken als bekleding voor je mdf.
Maar je kunt altijd beter het zekere voor het onzekere nemen en een speciaal voor voedsel gemaakt taartkartonnetje onder je taart leggen.

De nieuwe Trigger Arrow --> www.triggercars.eu www.facebook.com/triggercars
Mijn mooi verzameling sneeuwbalbolletjes --> www.facebook.com/sneeuwbalbolletjes

20

mooie toelichting nicolleke88

groetjes Tirza     

21

Ik gebruik van die plankenfolie ( hoe noem je dit anders) van dat zelfklevende spul. Zo heb ik bv wat plankjes wit gemaakt om cc's op te presenteren op mijn verjaardagsfeest.