1

Onderwerp: Vettige ganache??

Hoi,

Al een aantal keren heb ik ganache gemaakt (wit 1:3) maar vond het niet altijd lekker smeerbaar of te snel hard worden waardoor me fondant niet bleef plakken maar ging scheuren.
Nu heb ik wat mínder chocolade genomen dan 1:3 ongeveer 1:2,5
Slagroom warm gemaakt(even laten koken) chocolade erbij en kreeg een mooi geheel. Wilde het snel laten koelen dus het bakje in een grotere bak met water en bleef wel roeien (evt. Tegen klonten)
Daarna even de kloelkast in.
Nu had ik de taart gevuld en ging afsmeren, ging heerlijk, mooi egaal en het glee makkelijk.
Maar nu heb ik het gevoel dat het vet uit de ganache los komt. De taart glimt helemaal en als je met een mes of met je vinger er langs op gaat komt alleen het vet eraf.
De taart staat nu in de koelkast en ik wil dadelijk gaan bekleden, zou dit goed gaan?
En weet iemand de oorzak van het loskomen van het vet? :s

2

Re: Vettige ganache??

chocolade?  ik gebruik nammelijk altijd callebaut geen andere en nooit problemem

3

waarschijnlijk de ganache te snel verhit of te snel terug gekoeld.. hierdoor gaat het vet zich scheiden..

ben bang dat het met bekleden ook niet helemaal goed kan kan... er zit toch een vochtig en vettig laagje onder..

4 Laatst bewerkt door Sammiesam (30-01-2013 20:02)

Heb dit keer idd langer verhit en sneller afgekoeld, dubbele fout dus.

Op hoop van zege dus dadelijke met bekleden... :think:

5

Ganache is een perfecte ondergrond voor het bekleden, en nee dit is normaal gesproken geen vettig, vochtig laagje

licht verwarmt is ganache goed smeerbaar, maar eenmaal afgekoeld wel hard...

Je hebt te weinig chocolade gebruikt, waardoor het niet meer helemaal stolt, en vet vrij komt

bij witte chocolade ganache wat hard moet worden altijd 1:3 gebruiken. En heel kort in de magnetron licht verwarmen tot het weer smeerbaar is.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

6

Ja dan heb ik het altijd goed gedaan, had dus niet moeten afwijken..

7

Het kan erg afhangen van het merk chocolade dat je gebruikt.
Callebaut is idd de beste, die heeft dat helemaal niet. De goedkopere chocolade van de aldi dan weer wel.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com