1

Onderwerp: HELP: eerste stapeltaart!

Nooit gedurfd, maar nu toch er aan geloven: ik ga mijn eerste stapeltaart maken (twee of drie hoog).
Mede dankzij de vele tips hier op het forum, dus dank daarvoor!
Toch nog een paar vraagjes:
Hoe ver van te voren kan ik de taart maken? Kan ik hem dan invriezen?
Of kan ik hem de dag van te voren maken en in de kelder ofzo zetten? En waar bedek ik hem dan mee?
Hoe kan ik de taart het beste vervoeren?

Mocht deze taart goed gaan, dan durf ik het ook aan om een taart voor de bruiloft van mijn zusje te maken.
Iemand nog tips voor een simpele maar toch mooie decoratie?

Verder nog overige tips, iets wat je ECHT moet weten of ECHT niet moet vergeten als je je eerste stapeltaart gaat maken?

Alvast bedankt voor de reacties! :)

Re: HELP: eerste stapeltaart!

Wat je allemaal wel en niet van tevoren kan doen is ook afhankelijk van welke vullingen je gebruikt. Wat voor taart gaat het worden?

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

3

Een stapeltaart is toch hetzelfde als losse taarten ;) . Ik bedoel....qua vullen, bewaren, wel/niet koelkast, invriezen enz. Ik zou iig niet een hele stapel invriezen (vries eigenlijk nooit in....). Belangrijkste bij een stapel vind ik...goed stutten, liefst met (houten) dowels. De stokjes moeten gelijk zijn, ook als je taart niet gelijk is. Bij een kleinere 2-laags gebruik ik 2xkarton, anders cakeboards. Is toch steviger..

4

Dankje voor de reacties.
Vullingen worden denk ik mona toetje, lemon curd of vruchtenjam.
Ik vries normaal gesproken ook nooit in, dus ook geen ervaring mee. Maar ik wil de stapeltaart misschien wel wat eerder maken ter voorkoming van stress..

Maar als ik hem een dag van te voren maak, kan ik hem dan ook koel in de kelder bewaren? En waar zouden jullie hem dan mee bedekken eventueel?

5

Vorige week had je de taart misschien in de kelder kunnen zetten vanwege de temperatuur  :) . Nu is het best wel warm. In ieder geval voor de monatoetjes vulling wel...
1 dag van tevoren is geen probleem, maar dan wel in de koeling. Begrijp je stress goed. Hier heb ik ook last van bij stapels. Begin soms 2 dagen van tevoren, maar dan vul ik wel een een crème, geen room/ pudding oid...
Mijn taarten zet ik bloot in de koeling. Tegenwoordig heb ik een aparte koelkast. Als je er maar voor zorgt dat er niks van knoflook of brie (brrrr....) in de koelkast ligt. Wanneer het kan, zou ik trouwens zo laat mogelijk stapelen  :Y

6

Pff ik zit er ook aan te denken om mijn eerste stapeltaart te maken, hoewel mijn laatste marsepein taart ook al weer 1 1/2 jaar geleden is.

Ik wilde 3 hoog maken, 20,15,10 cm.
En met alleen maar eetbare producten maken/stutten.
Dus bodempje van chocolade ipv kaartkarton en stutten met chocosticks en of kitkats........

Iemand tips? Of is dit vragen om moeilijkheden???

Groetjes Brenda

7

Ja ik heb ook al eea gelezen over stutten met eetbare spullen, ik lees heel gemixte reacties daarop.. Kijk als de taart voor mezelf is, dan durf ik het wel aan, maar als het voor een bruiloft is vind ik het ook lastiger! Het MOET dan wel goed gaan..
Maar ik ben het met je eens dat kitskats of twix ofzo mij ook lekkerder lijkt, dan die stokjes uit je taart gaan lopen vissen..

Ondanks alle tips (ook over het vantevoren klaarmaken etc) ben ik nog steeds stressy haha.
En ik heb ook nog eens niet de luxe van een extra koelkast!