Onderwerp: Mazarin-taart
Hoi, Ik zag bij Rudolf van Veen het recept voor een Mazarintaart. Die is erg lekker, maar Rudolf heeft een zeer belangrijk ingredient er niet in zitten. Vandaar dat ik jullie het orginele Zweedse recept wil geven. kan trouwens zonder problemen met melkvrije boter gemaakt worden.
De aardappels maken het extra sappig. excuus voor evt rare benamingen, raak al een beetje verzweedts
Zanddeeg:
2 dl bloem= 120 gram
1/2 dl suiker= 40 gram
100 gram boter/ margarine
1/2 eigeel
Ik geloof niet dat ik jullie hoeft te vertellen hoe je zanddeeg maakt. in plastic een half uurtje in de koelkast laten rusten.
de vulling:
75 gr boter/margarine in blokjes
2 dl suiker= 170 gram
2 eieren
2 middelgrote gekookte koude aardappels in blokjes
1 dl (ongeveer 65 gr.) amandelen
1-2 druppels bitter-amandelen essence.
3/4 dl bloem = 45 gram
1/2 theelepel bakpoeder.
Hak de amandelen met de suiker fijn in de keukenmachine. Voeg alle andere ingredienten toe en maal alles tot een gladde poreuze massa.
rol het deeg uit en bekleed een paj-vorm van 25 cm(vlaaivorm) ermee. vul met de vulling en bak in het midden van de oven (175-200c) in ongeveer 30 minuten, laat iets afkoelen, stort de taart en bestrooi met poedersuiker.
Je kunt ook kleintjes maken. neem het dubbele recept van het zanddeeg (niet de vulling!), en ipv poedersuiker bestrijk je het met glazuur. Erg zoet en erg Lekker!
gemakkelijk, anders en zoals gezegd erg lekker!
Groetjes Esther