Onderwerp: 10cm bakpan
Heb even een vraag
als je een bakpan hebt van 10 cm kun je dan gewoon de helft nemen van 20 cm qua ingredienten
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » 10cm bakpan
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
Heb even een vraag
als je een bakpan hebt van 10 cm kun je dan gewoon de helft nemen van 20 cm qua ingredienten
Nee want cilinders zijn geen vierkanten en de inhoud is niet evenredig...
Nee als je in plaats van een 20cm ronde bakpan een 10cm ronde bakpan wil gebruiken zal je ongeveer een kwart van de ingredienten moeten gebruiken.
De inhoud van een 10cm bakpan is grofweg 25% van de inhoud van een 20cm bakpan.
Je kunt het berekenen:
inhoud 20cm pan: pi x 100 x hoogte van je biscuit
(100 is van 10 in het kwadraat)
inhoud 10cm pan: pi x 25 x hoogte van je biscuit
(25 is van 5 in het kwadraat)
als je nu wil bereken hoeveel procent de inhoud van de 10cm pan is ten opzichte van de 20cm pan:
100 x inhoud 10cm pan / inhoud 20cm pan
Dan weet je precies hoeveel procent van je ingredienten je nodig hebt.
Ik hoop dat je er iets mee kan!
Oh ik zal er nog een voorbeeld bij zetten (biscuit 6cm hoog):
20cm: pi x 100 x 6 = 1885ml
10cm: pi x 25 x 6 = 471ml
100 x 471 / 1885 = 25%
als je nu 471ml afrond naar 500ml dan heb je voor een 10cm dus 1 ei nodig (en de rest van de ingredienten naar dat ei, afhankelijk van welk recept je gebruikt)
ok bedankt voor de info
klopt helemaal! succes met bakken
hier een handig hulpmiddel voor het bepalen van de hoeveelheid beslag:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … 2127191613
Of je vult je bakvorm om te kijken hoeveel water (straks beslag) erin gaat, en houdt dit aan: per halve liter water 1 ei, 66 gram mix en 6 gram/ml water.
Of je vult je bakvorm om te kijken hoeveel water (straks beslag) erin gaat, en houdt dit aan: per halve liter water 1 ei, 66 gram mix en 6 gram/ml water.
daar is nu juist dat schema in de vorige post zo handig voor...hoef je zelf je bakvorm niet meer te vullen
annick67 schreef:Of je vult je bakvorm om te kijken hoeveel water (straks beslag) erin gaat, en houdt dit aan: per halve liter water 1 ei, 66 gram mix en 6 gram/ml water.
daar is nu juist dat schema in de vorige post zo handig voor...hoef je zelf je bakvorm niet meer te vullen
Ieder zo zijn voorkeur , ik vind dat vullen een karweitje van niks, is zó gedaan...... daarna schrijf ik de hoevelheden (meestal) op zodat ik de keer erna t niet meer hoef te doen....
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » 10cm bakpan