1

Onderwerp: Help... wilton silicon mat...

hoe gebruik je die? ik heb  zo een prachtige siliconen reliëf mat gekocht en vanavond probeerde ik hem te gebruiken met marsepein maar het lukt niet... ik dacht dat je eerst de marsepein uit moest rollen en dan op de mat leggen en nog eens met de roller er overheen. Ik krijg dan alleen de lap marsepein niet meer heel van de mat af.. wat doe ik verkeerd? Moet ik de mat op de marsepein leggen en dan rollen en de mat er af halen? Of moet er poedersuiker tussen ofzo?

2

Re: Help... wilton silicon mat...

Hoi
Ik heb geen ervaring met marsepein, werk alleen met fondant. Ik rol de fondant uit en leg dan de mat erop op zn kop op, wel opletten dat het reliëf overal gelijk is en als het nodig is de mat optillen en aansluitend weer neerleggen.
Ik hoop dat je er iets aan hebt

Mat ligt insmeren met crisco..... Marsepein uitrollen. Mat erop leggen en licht aandrukken zodat wel alle reliëf zichtbaar is het marsepein. Dan mat er voorzichtig eraf halen.

Bakken is mijn passie!!!

4

de mat heel dun insmeren met crisco
dan plakt ie niet meer vast.

Ik had ook ruzie met die mat maar als je t andersom doet zoals verwendy zegt dan lukt het wel makkelijk.. Ook met marsepein dus. En idd de mat voor gebruik bewerken met een keukenpapiertje met crisco of met suikerbakkerspoeder.

Een dag niet getaart is een dag niet geleefd!
www.loveatfirstbite.nl

6

bedankt allemaal! Het is inmiddels een beetje gelukt... maar ik moet nog veel oefenen. Ik had bij mijn vorige twee taarten eigenlijk geen problemen met scheuren en plooien en nu dus wel (dit is mijn derde taart), en ik krijg het ook niet netjes weggewerkt... ik laat later vandaag het resultaat wel zien, moet nog verder decoreren

7

Ik heb bij mijn 1ste taartje de mat gebruikt, 2 filmpjes vanyoutube bekeken & nagedaan, de grote mat ingevet met crisco, lap marsepein uitgerold, de mat erop, met m'n handen beetje aangedrukt & voorzichtig paar x met de rolstok erover, in hoekje mat optillen, stukje marsepein vastpakken & mat voorzichtig (net als bij raamfolie) eraf trekken

i just LOVE it!

8

Ik heb bij mijn 1ste taartje de mat gebruikt, 2 filmpjes vanyoutube bekeken & nagedaan, de grote mat ingevet met crisco, lap marsepein uitgerold, de mat erop, met m'n handen beetje aangedrukt & voorzichtig paar x met de rolstok erover, in hoekje mat optillen, stukje marsepein vastpakken & mat voorzichtig (net als bij raamfolie) eraf trekken

i just LOVE it!

9

Als ik je openingsbericht goed begrijp, leg je de marsepein bovenop de mat. Je kan het beter andersom doen, dus de marsepein uitrollen en daar vervolgens de mat bovenop leggen.
Wat ik altijd doe na het uitrollen van de marsepein, is lichtjes over de marsepein heen wrijven met mijn handen zodat deze wat warmer wordt en dus soepeler.
Vervolgens de mat op de marsepein leggen en met de roller over de mat gaan.
Het verwijderen van de mat kan je het beste horizontaal en naar je toe doen. Dus de mat bij de rand vastpakken en rustig naar je toe trekken, zonder deze omhoog te trekken. Anders trek je de lap marsepein ook omhoog.

10

Bedankt allemaal! Ga het proberen volgende keer!

11

makkerlijker is de marsepein insmeren met crisco ipv de mat.

of de mat een beetje sprayen met bakspray, dan gaat hij er ook zo vanaf!

12

Ik gebruik geen roller om het relief er in te krijgen, met je handen kan ook en dan kun je ook beter 'sturen'.

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

13

Ik gebruik geen roller om het relief er in te krijgen, met je handen kan ook en dan kun je ook beter 'sturen'.

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl