1 Laatst bewerkt door jolien87 (09-01-2013 22:31)

Onderwerp: Hygiënisch werken: HOE?

Het speelt bij het maken van taarten e.d. een grote rol: hygiënisch werken.
Iedereen doet dit natuurlijk op zijn eigen manier en de één is hier strenger in dan de ander.

Maak je alles tussentijds schoon tijdens het werken?
Bijvoorbeeld uitstekers of modelling tools. Maak je deze uitgebreid schoon onder de kraan als je het even niet gebruikt of als je over gaat op een andere kleur marsepein/fondant? Of doe je dit met een (natgemaakte) tissue? Of zijn er ook speciale reinigingsdoekjes?

Werk je met handschoenen of was je constant je handen?

Wat zijn jullie gewoontes als het draait om hygiënisch werken?
Uiteraard zijn tips ook van harte welkom!

Tevens kwam ik op het internet het volgende artikel tegen, dat het één en ander vertelt over de richtlijnen volgens HACCP en wat het doel van deze richtlijnen is:
http://taartentrends.nl/wp-content/uplo … aarten.pdf

2

Re: Hygiënisch werken: HOE?

Ik maak voor dat ik begin het aanrecht leeg en goed schoon. Tijdens het gebruik van uitstekers en modelling tools gebruik ik ze per kleur, als ik ze gebruik voor een andere kleur was ik ze af. Ik leg daarna alles apart wat ik heb gebruikt tijdens het bakken en dat gaat als ik klaar ben de afwasmachine in/was ik handmatig af.

Ik gebruik (nog) geen handschoenen. Ik zelf vind het niet prettig werken. Ik was mijn handen grondig, heb korte nagels, was tussendoor ook de hele tijd.

Nu moet ik wel zeggen dat ik geen eigen bakbedrijfje heb, ik bak nu alleen voor familie/vrienden/kennissen.

'You can't buy happines but you can buy cupcakes, and that's kind of the same thing'

3

Ik heb net even het stuk gelezen over het HACCP gedeelte, ik moet zeggen dat ik alles precies doe zoals staat beschreven, ook de theedoeken verschoenen, sieraden af etc.

'You can't buy happines but you can buy cupcakes, and that's kind of the same thing'

4

Ik werk niet op de aanrecht,  maar op de eettafel, met zijl erover. Ik gebruik nooit een vaatdoek, vind ik niet schoon genoeg. Wel heeeeeel veel keukenpapier. Wss ook heel vaak mn handen, kan eigenlijk ook niet anders als je met verschillende kleuren werkt. Ik haat lange nagels,  dus dat heb ik ook nooit. 
Handschoenen?  Volgens mij werkt dat echt niet!

Verder gebruik ik geen handdoek bv om mn handen af te drogen, om te voorkomen dat ik geen stofjes meeneem in mn fondant,  dit laatste vind ik vooral het ergste  :nooo

Ik werk in t dagelijks leven als verpleegkundige in een ziekenhuis dus de regels voor persoonlijke hygiene zijn als een tweede natuur voor mij geworden  :)

Ik werk alleen ook liever niet met handschoenen voor t boetseren e.d. Wel was ik continu mn handen en heb ik een flesje handalcohol staan. Bij die laatste wel heeel goed oppassen dat t volledig gedroogd is voordat ik Begin.

Ik weet eerlijk gezegd niet of ik gekoelde vullingen koel genoeg houdt tijdens t decoreren.. Ik heb niet de luxe van airconditioning thuis maar zet wel steeds de taart in de koelkast tussen alle stappen. Ik houd eigenlijk nooit een taart lang buiten de koeling. Puur ook uit ruimtegebrek: taart in de koeling zodat ik ruimte heb om mn marsefond voor de decoraties uit te rollen  :o

Een dag niet getaart is een dag niet geleefd!
www.loveatfirstbite.nl

Naast bovenstaande dat al beschreven is draag ik altijd een doekje op mijn hoofd om al mijn haren af te dekken.
Je moet er toch niet aan denken dat er een haar in de taart wordt teruggevonden....  :nooo

Life is what you bake it.

7

Taartenmarie schreef:

Naast bovenstaande dat al beschreven is draag ik altijd een doekje op mijn hoofd om al mijn haren af te dekken.
Je moet er toch niet aan denken dat er een haar in de taart wordt teruggevonden....  :nooo

Inderdaad, ik ook. Lijkt me verschrikkelijk als er een haar gevonden wordt.