1

Onderwerp: luchtbelletjes in koekjes

Hoi allemaal,
ik heb het recept van pp gebruikt om koekjes te bakken. Ze zijn prachtig vormvast. Alleen heb ik wel op een aantal koekjes last van luchtbelletjes. Wat is het beste om hieraan te doen?
Verder tob ik nog wel met de juiste maat. Ik las iets over een roller met vaste maat... Hoe moet ik dat voor mij zien? Andere tips om de koekjes mooi strak te maken zijn welkom.
Morgen ga ik versieren, ben benieuwd...
Ik hoop op jullie antwoorden, alvast bedankt :)

2 Laatst bewerkt door Brwie (07-01-2013 22:23)

Re: luchtbelletjes in koekjes

Luchtbellen in de koekjes (gebruik hetzelfde recept), is nieuw voor mij... Nog nooit gehad. Ik heb wel gemerkt dat ik na het uitrollen voorzichtig moet zijn met uitsteken / deeg oppakken omdat ik dan met de warmte van mjn hand snel het oppervlak vervorm. Dan kan het er wat bobbeliger uit gaan zien. Ik vind koekjes bakken helemaal een fluitje van een cent sinds ik bij de plaatselijke bouwklus latjes heb gehaald met een dikte van 0,5 centimeter. Met de deegroller over de latjes rollen en het deeg ertussenin wordt allemaal precies even dik. Werkt perfect!

3

ik krijg luchtbelletjes als ik restjes deeg bij elkaar raap en opnieuw uitrol. die moet je dan dus weer even goed doorkneden. (maar niet te lang)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4

Hoi,

Luchtbelletjes ontstaan als de boter niet helemaal goed verdeeld is. Dus even beter kneden.

twee goed passende dikke elastiekjes aan het uiteindes van de riller wil ook wel helpen om alles egaal dik te krijgen.

Succes!
Natalie

Je moet heel veel kikkers kussen om 1 prins te vinden!

5 Laatst bewerkt door Aartjetaartje (08-01-2013 21:54)

Bedankt voor de goede tips! Ik denk inderdaad dat het komt door wat Mirjam zegt.
Het eindresultaat was overigens minder erg als dat het leek toen ze net uit de oven kwamen. Nu nog even wat tips zoeken over de hardheid van de koekjes en de ri.
Fijn zo'n forum, wat je hier allemaal leert is ontzettend handig, bedankt!