1

Onderwerp: dubbele laag

hallo allemaal.
ik heb al even gezocht in de onderwerpen maar kan helaas geen andwoord vinden. hoop dat jullie mij kunnen helpen.
ik wil een taart maken met sneeuw rand. in een andere toppick staat er ook een foto bij.
maar hoe doe je dit nu?
snij je eerst een mooie rand en leg je hem dan over je taart? maar krijg je hem er dan wel strak om heen? of leg je de fondant eerst over je taart en snij je dan een rand? maar beschadig je dan niet de onderste laag?

groetjes Anouk

2

Re: dubbele laag

Als ik dubbel bekleed snij is de twee laag alvast in model en plak hem op de eerste laag.
Ik heb nog nooit geprobeerd om op de taart zelf er model in te snijden aangezien ik (net asl jij) bang bent dat ik dan de eerste laag ga vergallen.

3

Eerst in model snijden en dan op de taart leggen en ja, dat blijft gewoon aan elkaar vastplakken.

Groetjes, Michaela.
A balanced diet is a cookie in each hand.

4

moet je niet de onderliggende laag nog ergens mee insmeren?

5

Je kan het ligt insmeren met een beetje water of alcohol. Dan wordt het plakkerig als je fondant te droog is om op elkaar te plakken. Wel heel zuinig mee omgaan. Als je de eerste laag te vochtig maakt smelt eht weg. Fondant en water zijn geen vriendjes.

6

Dit is de foto uit het topic waarvan je wilt weten hoe:
http://media.cakecentral.com/gallery/686995/normal_1286869580.jpg

Je kan je bakvorm gebruiken als mal om uit je uitgerolde fondant de vorm te snijden, en daarna in zijn geheel op de taart te leggen. Omdat het een lap is die op je taart ligt, zal die er niet afvallen, een beetje water is misschien verstandig.

@pinqui: insmeren met alcohol?

7 Laatst bewerkt door Pinqui (21-12-2012 09:57)

Zolang het alcohol percentage hoog is vervliegt (zoals schilderen met vodka) gaat het prima.

Sugarflair Rejuvenator Spirit – Alcohol
Sugarflair Rejuvenator Spirit is een alcohol geschikt voor verwerking in voedsel. Te gebruiken om van kleur of glanspoeders een verfje te maken, maar ook geschikt als lijm om bijv. fijne gumpaste bloemblaadjes aan elkaar te plakken.

In de boeken van Peggy Porschen wordt er ook zo gewerkt. Die tip heb ike cht neit van mezelf, maar het werkt prima.

8

Pinqui schreef:

Zolang het alcohol percentage hoog is vervliegt (zoals schilderen met vodka) gaat het prima.

Sugarflair Rejuvenator Spirit – Alcohol
Sugarflair Rejuvenator Spirit is een alcohol geschikt voor verwerking in voedsel. Te gebruiken om van kleur of glanspoeders een verfje te maken, maar ook geschikt als lijm om bijv. fijne gumpaste bloemblaadjes aan elkaar te plakken.

In de boeken van Peggy Porschen wordt er ook zo gewerkt. Die tip heb ike cht neit van mezelf, maar het werkt prima.

Is wel een dure oplossing als je met water uit de kraan het zelfde effect bereikt...  :think:

Dat is toch een TAART waard!

9

@ karin09 ja dat is hem inderdaad.

@pingui de alcohol vervliegt dus?! jammer  ;) anders had ik wel geweten waar ik hem mee zou gaan insmeren.

bedankt voor de tips. ik denk wel dat het zo moet gaan lukken.
na kerst volgen de foto's wel!

10

Ik gebruik gewone pure alcohol van de drogist om te schilderen en water gemend met een klein beetje tylose om te plakken, werkt prima, en laat het fondant minder smelten!

11 Laatst bewerkt door Esther68 (30-12-2012 15:29)

Esthervv schreef:

Ik gebruik gewone pure alcohol van de drogist om te schilderen en water gemend met een klein beetje tylose om te plakken, werkt prima, en laat het fondant minder smelten!

Volgens mij is die van de drogist niet echt bedoelt om te gebruiken in/met voedsel.....Dan kun je beter wodka oid gebruiken   ;)

Heb even een topic opgezocht  ;)
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=124869

12

Heb net je Link gelezen. Hmm alcohol is niet zo goedkoop hier,:( en het werkte wel erg fijn. maar zal het de volgende keer met wodka proberen. Heb ook nog een flesje echte (nederlandse) medicinale alcohol staan, die is niet vrij verkrijgbaar, maar zal toch maar eerst de ingredienten lezen :). de "pure" alcohol hier in Zweden is knalblauw en erg chemisch vermengd!!