1

Onderwerp: Chocolate lava cakes

Met kerst ga ik (uiteraard :D ) het toetje maken voor het kerstdiner. Ik zou graag een grand dessert willen maken, zodat ik lekker veel dingen kan uitproberen op de familie :+  :shh:

Nu mijn probleem... Ik zou heeeeel graag een keer van die chocolate lava cakejes maken, dat als je je vork er in zet, er van die zachte chocoladeprut uitloopt :D Nu heb ik uiteraard wel een aantal recepten gevonden, maar eigenlijk is de bottom line daar altijd dat het cakje nog niet helemaal gaar is waardoor de binnenkant zacht blijft, oftewel rauwe eieren! Op zich geen probleem natuurlijk, behalve dat er een zwangere mee-eet, die niks van rauwe eieren moet weten :)

Nu las ik ergens een veganistisch recept, dus zonder eieren, maar daar zitten dan allemaal exotische ingrediënten in die je in Nederland maar moeilijk kan vinden. Maar wat ze in dat recept doen, is dat ze de bakjes half vullen, dan een lepel ganache er in gooien en dan de rest van het beslag.

Nu zat ik te denken: zou het werken als ik hetzelfde idee doe, maar dan met mudcake recept en een lepel ganache er in? En ook met witte chocola?

Ik denk zelf dat het wel zou moeten lukken, maar het zou niet de eerste keer zijn dat een experiment mislukt en dat zou met het kerstdiner toch wel jammer zijn :) Dus ik ben benieuwd wat jullie er van vinden  :lol:

Groetjes, Monique

Re: Chocolate lava cakes

Ik zou in ieder geval een keer proefdraaien  :Y . Verder is er ook een methode waarbij de chocoladevulling in bolletjes wordt ingevroren. Dan vul je je vorm, bolletje er in en afvullen. Doordat het bolletje chocolade bevroren is is dit gesmolten als het cakje gaar is en geen rauwe eieren.

Het bakken luistert wel nauw, anders is alsnog vulling ook 'gaar' en hard en niet meer vloeibaar. Helaas weet ik niet meer waar het recept stond..... :| in de vulling zaten in elk geval géén eieren.

Twee keer knippen, nog te kort.

3

Ik zag op de website van masterchef australia een dessert staan van een van de kids en volgens mij was dat cakeje wel gaar, maar dan met gesmolten chocolade erin, zodat je toch dat vloeibare hent! Misschien is dat een alternatief voor de zwangere?

Sweet as sugar and everything nice

4

Roger Van Damme heeft een recept, waarbij hij ganacheparels maakt en invriest. Deze duwt hij dan in zijn beslag.

5

ik zag toevallig in de xenos nieuwsbrief vandaag een recept voor chocoladecakejes met smeltend hart:

http://www.orcnieuwsbrief.nl/display.ph … amp;N=1037

6

Ik heb deze een paar keer gemaakt, niet met chocola maar met caramel (dulce de leche) in het midden. Echt superrrr lekker en heel indrukwekkend!

http://veggiepotluck.wordpress.com/2011 … e-fondant/

7

Dank voor het meedenken allemaal :D Ga het denk ik proberen met ingevroren ganache, al klinkt die caramel ook wel erg lekker...  :D

Groetjes, Monique