1

Onderwerp: Stapeltaart 40 personen! HELP.

Hoi taartenbaksters,

Ik heb net een bestelling gekregen voor 40 personen, ze wilt een stapeltaart. Ik heb alleen nog nooit nooit gestapeld! Ik ben nu al bang dat het mis gaat. Ik heb tevens ook geen bakvormen in die maat, maar die kunnen natuurlijk worden aangeschaft.

Is het oke om gewoon biscuit te gebruiken?
Zal ik een twee stapel maken of een drie?
Wat voor maten moet ik maken om op 40 pers. uit te komen?

Jeutje wat ben ik zenuwachtig!  :grr:

'You can't buy happines but you can buy cupcakes, and that's kind of the same thing'

2

Re: Stapeltaart 40 personen! HELP.

http://www.takesmakescakes.nl/snijschem … chema.html
Dit vind ik persoonlijk een heel fijn schema.

Als je nog wat nerveus bent om te stapelen zou ik maar 2 lagen maken en die mooi decoren. Scheelt de stress van nog een laag.

Om te stapelen gebruik ik altijd gewoon bischuit. Ik maak de taart zoals ik ook voor 1 laag doe.
Tussen de twee lagen doe ik 2 kartonnetjes (tegen elkaar geplakt met een dot icing of creme) ieder met de vetvrije kan naar buiten.
Voor dowels ben ik groot van van de plastic dowels van Wilton. Die zijn wel wat dikker dus je taart krijgt grotere gaten, maar die krijg ik makkelijker weer uit de taart en ik ben niet zo een fan van hout in de taart.

De dowel steek je in de taart en markeer je tot waar je taart komt.
Bij het afsnijden maak ik hem vaak zelf een milimeter korter zodat hij mooi in de taart valt. De andere dowels meet je op je eerste dowel, zodat je taart recht erop komt te staan. Zelf gebruik ik 5 dowels in de onderste taart. 4 in een vierkantje en 1 extra in het midden. Met minder kan het ook, maar dan voel ik me zekerder. Op de eerste taart smeer je een dot creme om de tweede vast te plakken en de tweede taart zet je dan voorzichtig op de eerste. Deze komt dan op de dowels te staan. Vandaar ook de taartkartons.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

3

Top! Daar heb ik al erg veel aan.

Ik lees net ook veel over dowels van kitkat? Denk je dat dat kan met een 3 laags en op de zelfde manier stapelen als hierboven, dus met karton ertussen?

'You can't buy happines but you can buy cupcakes, and that's kind of the same thing'

4

Ik lees het ook wel eens, maar zelf stapel ik nooit met kitkat of twix ofzo. Hou er rekening mee dat deze zacht kunnen worden in de taart. Je taart kan dan gaan kieperen. Maar zoals gezegd daar heb ik geen persoonlijke ervaringen mee

5

Ik heb uitgerekend hoeveel dowels ik dan nodig zou hebben, dan kom ik al uit op 15 euro! Is dit normaal of doe ik iets verkeerd met rekenen?

Dowels kan je knippen ;) afhankelijk van de hoogte van je taart kan je 2 of 3 zowel uit 1 stok halen

I never met a calorie I didn't like....

7

Wat voor dowels zijn dat dan?

Ik gebruik altijd deze
http://www.deleukstetaartenshop.nl/mate … -5473.html

Kun je wel een paar taarten mee stapelen  ;). Verder kun je gewoon biscuit gebruiken, als je maar wel goed stut dus. Zou iig geen kitkat oid gebruiken. Bij grote stapels gebruik ik cakeboards en bij kleinere ook 2x taartkarton.
Ik zou een 25+20 cm kunnen doen of 25+17,5 cm. Ligt een beetje aan de hoeveelheid biscuit en vulling  ;)

8

15 euro voor de dowels? Ja dan doe je wel wat verkeerd. Je hebt bijvoorbeeld voor een stapel van 25 cm en 20 cm 5 dowels nodig. Uit een hele dowel kun je zeker 2 stukken zagen/snijden/hakken/breken dus heb je er 3 nodig. Een verpakking kost tussen de 3 en 4,5 euro (bamboe is goedkoper en net zo goed te gebruiken).

9

Oke top! Ik heb inderdaad niet goed gekeken, ik zag niet dat ze ook nog lang waren! En nu mijn laatste vraag: wat voor afmetingen zal ik stapelen? De mevrouw wil 3 taarten en het is voor 40 personen.

10 Laatst bewerkt door Biggeltaart (18-12-2012 12:33)

Ik denk 25+20+15 dan kom je op ca. 38 stukken volgens de lijstjes maar mijn ervaring is dat je daar makkelijk 40 stukken uit kunt halen.

En dan in de onderste 5 dowels en in de middelste 3 dowels.

11

je kunt ook met maiskolfprikker stutten kun je bij de paardekoper in beverwijk halen

12

je kunt ook met maiskolfprikker stutten kun je bij de paardekoper in beverwijk halen

13

rozebril schreef:

Inderdaad, of met van die tapasprikkers van de AH. Mar om mee te beginnen zou ik dowels nemen, gewoon de bamboe.

14

Biggeltaart schreef:

Ik denk 25+20+15 dan kom je op ca. 38 stukken volgens de lijstjes maar mijn ervaring is dat je daar makkelijk 40 stukken uit kunt halen.

En dan in de onderste 5 dowels en in de middelste 3 dowels.

Heb je voor een 15 cm maar zo weinig dowels nodig? Ik zou zelf 5 en 7 voor deze stapel gebruiken.
Verder wil ik je nog de tip meegeven geen taartkartons maar cakeboards te gebruiken. Deze zijn een stuk steviger.
Maar goed, daar heeft ieder z'n eigen ideeen over.
Zo gebruik ik ook geen chocosticks of kitkats om te stapelen omdat deze kunnen smelten.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

15

Bij mij is het zo altijd goed gegaan, wel even goed verdelen en de dowels wel op de juiste hoogte maken.
En ik gebruik ook 2 kartonnetjes ipv een board. Ook nog nooit problemen mee gehad.
Maar als je voor het eerst stapelt en het is voor een klant dan kun je voor de veiligheid gaan en meer dowels en cakeboards gebruiken.

16

Als je voor cakeboards kiest zou ik tegen de onderkant alsnog een kartonnetje van dezelfde dikte plakken. Een cakeboard is niet aan twee kanten vetvrij. Het papier aan de onderkant van een cakeboard kan week worden op de onderste taart.

De grootste taart kan je trouwens wel het beste op een cakedrum zetten. Deze buigen niet door als je de stapeltaart wil optillen.

17

Pinqui schreef:

Als je voor cakeboards kiest zou ik tegen de onderkant alsnog een kartonnetje van dezelfde dikte plakken. Een cakeboard is niet aan twee kanten vetvrij. Het papier aan de onderkant van een cakeboard kan week worden op de onderste taart.

Sorry, vergeten, dat doe ik idd ook

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

18

Pinqui schreef:

De grootste taart kan je trouwens wel het beste op een cakedrum zetten. Deze buigen niet door als je de stapeltaart wil optillen.

beide punten helemaal met je eens!

19

Ben super blij met al jullie reacties! Ik ga voor de 25-20-15 en ga dan de plastic dowels gebruiken en daartussen een dubbel taartkarton.

Hoe zal ik het dan gaan vervoeren? Drie keer los, of al op elkaar gestapeld?

20

Gestapeld, anders moet je op de plaats van aankomst nog randjes gaan wegwerken. Waar vervoer je op? MDF plaatje kan ook.

21

Biggeltaart schreef:

Gestapeld, anders moet je op de plaats van aankomst nog randjes gaan wegwerken. Waar vervoer je op? MDF plaatje kan ook.

Ik zet hem op een cakedrum! En dan nog een vraag (ja ik blijf vragen) in wat voor doos dan? Vind die speciale dozen best prijzig..

22

In een taartdoos waarbij je het deksel haaks (als een L) om de onderdoos schuift en vastplakt en dan met folie verder afplakken. Of met heel veel folie er ruim omheen dan heb je geen doos nodig.

23

Oke top, dankjewel! Ik denk dat ik nu bijna alles weet, nu nog het bepalen van een prijs, ik heb geen flauw idee..

24

Oke top, dankjewel! Ik denk dat ik nu bijna alles weet, nu nog het bepalen van een prijs, ik heb geen flauw idee..

25