1

Onderwerp: gezocht recept voor kleine appeltaartjes

Zoals de titel al zegt ik ben op zoek naar het recept voor kleine appeltaartjes.

Kan ik gewoon een recept gebruiken voor appeltaart?
Ik wil ze gaan bakken in een cupcaketray.
Zoja hoelang en hoe heet moet het in de oven?

Ik wil deze graag met de kerst maken.

Alvast bedankt.

2 Laatst bewerkt door ireen123 (17-12-2012 22:36)

Re: gezocht recept voor kleine appeltaartjes

Die heb ik pas gemaakt , ik noemde ze alleen appelvlaaitjes.
Zal eens kijken of ik ze hier bij de recepten heb staan.
gevonden

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=207907
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RWOEUEBF.jpg

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

3

Ik heb ze pas gemaakt, gewoon met een pak appeltaartmix. Gewoon het recept op het pak volgen, of je eigen appeltaartrecpt gebruiken. Hoelang ik ze heb gebakken weet ik eigenlijk niet meer. Gewoon op gevoel, maar ik schat zo'n 20 a 30 min. Als extra heb ik wat verkruimelde kruidnootjes op de bodem gedaan, dit geeft een lekkere smaak, en neemt het vocht uit je appels op, zodat de taartjes op de bodem niet zo klef worden. (bitterkoekjes kan ook, en ik neem aan dat speculaasjes  op prima zou willen). Ik heb 2 manieren geprobeerd. Met een cupcakepapiertje in het blik, en zonder papiertje. Wij vonden zonder papiertje lekkerder. Iets steviger.

4

Mini appeltaartjes

300 gr zelfrijzend bakmeel
150 gr witte basterdsuiker
1 mespunt zout
1 zakje vanillesuiker
200 gr koude harde boter
1 ei losgeklopt.
Verder
5 appels (elstar, jonagold of goudrenetten)
kaneel
suiker
citroensap
paneermeel
en een geklopt eitje om de bovenkant mee in te smeren.
Doe het zelfrijzendbakmeel, witte basterdsuiker, zout, vanille suiker, harde boter (in stukjes) en losgeklopt eitje in een kom.
Kneed daarna alles met de handen door tot je een bal deeg krijgt en je niet meer kan zien wat voor een ingredienten in zitten.
Pak daarna de bal deeg in plastic folie en leg hem in de koelkast.
Schil daarna 5 appels en verwijder het klokhuis en snijd de appels in zeer kleine blokjes. Doe deze in een kom met kaneel, wat citroensap en suiker en roer alles door elkaar heen. Hoeveelheid kaneel en suiker bepaal je zelf.
Verwarm de hetelucht oven op 150 graden. Andere type oven moet je even opzoeken wat voor temp je nodig hebt.
Pak de bal deeg weer uit de koelkast en rol deze uit. Niet te dik laten dan kun je er weinig appels in doen.Gebruik genoeg zelfrijzend bakmeel om het deeg niet te laten plakken.
Pak daarna een muffin/cake vormpjes.Bij een siliconenmal hoef je niks in te vetten. Gebruik stukjes deeg om de onderkant en zijkanten te bekleden. Mocht het deeg moeilijk te verwerken zijn  kneed er dan nog wat zelfrijzend bakmeel er door heen.
Doe op de bodem wat paneermeel dit zorgt ervoor dat het sap van de appelvulling de bodem niet zacht maakt. Vul de vormpjes daarna met de appelvulling en druk deze met de onderkant van je lepel goed aan.
Daarna maak je van het deeg een deksel en belangrijk is dat je de bovenkant goed met de zijkant samen kneed anders krijg je hem niet goed uit de vorm.
Daarna de bovenkant besmeren met een geklopt eitje, wat suiker en prik met een gebaksvorkje gaatjes in de bovenkant.
Daarna mogen ze 25 a 30 minuten de oven in.
Heerlijk voor bij de koffie maar nog lekkerder als warm dessert tijdens de feestdagen met een bolletje vanille (vanille-rum) ijs en wat slagroom.

5

bedankt voor de reacties.

@anja66: Heb jij ook de warmte van de oven gedaan die op het pak vermeld staat?
Ik wil ze ook zonder papiertje gaan maken.

6

chan1985 schreef:

Mini appeltaartjes

300 gr zelfrijzend bakmeel
150 gr witte basterdsuiker
1 mespunt zout
1 zakje vanillesuiker
200 gr koude harde boter
1 ei losgeklopt.
Verder
5 appels (elstar, jonagold of goudrenetten)
kaneel
suiker
citroensap
paneermeel
en een geklopt eitje om de bovenkant mee in te smeren.
Doe het zelfrijzendbakmeel, witte basterdsuiker, zout, vanille suiker, harde boter (in stukjes) en losgeklopt eitje in een kom.
Kneed daarna alles met de handen door tot je een bal deeg krijgt en je niet meer kan zien wat voor een ingredienten in zitten.
Pak daarna de bal deeg in plastic folie en leg hem in de koelkast.
Schil daarna 5 appels en verwijder het klokhuis en snijd de appels in zeer kleine blokjes. Doe deze in een kom met kaneel, wat citroensap en suiker en roer alles door elkaar heen. Hoeveelheid kaneel en suiker bepaal je zelf.
Verwarm de hetelucht oven op 150 graden. Andere type oven moet je even opzoeken wat voor temp je nodig hebt.
Pak de bal deeg weer uit de koelkast en rol deze uit. Niet te dik laten dan kun je er weinig appels in doen.Gebruik genoeg zelfrijzend bakmeel om het deeg niet te laten plakken.
Pak daarna een muffin/cake vormpjes.Bij een siliconenmal hoef je niks in te vetten. Gebruik stukjes deeg om de onderkant en zijkanten te bekleden. Mocht het deeg moeilijk te verwerken zijn  kneed er dan nog wat zelfrijzend bakmeel er door heen.
Doe op de bodem wat paneermeel dit zorgt ervoor dat het sap van de appelvulling de bodem niet zacht maakt. Vul de vormpjes daarna met de appelvulling en druk deze met de onderkant van je lepel goed aan.
Daarna maak je van het deeg een deksel en belangrijk is dat je de bovenkant goed met de zijkant samen kneed anders krijg je hem niet goed uit de vorm.
Daarna de bovenkant besmeren met een geklopt eitje, wat suiker en prik met een gebaksvorkje gaatjes in de bovenkant.
Daarna mogen ze 25 a 30 minuten de oven in.
Heerlijk voor bij de koffie maar nog lekkerder als warm dessert tijdens de feestdagen met een bolletje vanille (vanille-rum) ijs en wat slagroom.

Bedankt voor dit recept ik denk dat dit hem wordt

7 Laatst bewerkt door chan1985 (18-12-2012 13:13)

ik heb hem volgens mij ook van hier :lol: Heb ze maart dit jaar gemaakt voor me verjaardag. Erg lekker en niet te groot :D

Trouwens als je een siliconencupcake vorm hebt, kun je ze daar ook in doen, maar ik heb voor de zekerheid papiertjes erin gedaan

8

Gaat ook zonder (met xenos bakvorm? zou het niet daarmee doen :nooo ), moet je alleen goed invetten en melen.
Zit het onverhoops toch een beetje vast, neem een flexibele spatel en maak de randen los. Daarmee beschadig je jouw bakvorm niet

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

9

visje2009 schreef:

bedankt voor de reacties.

@anja66: Heb jij ook de warmte van de oven gedaan die op het pak vermeld staat?
Ik wil ze ook zonder papiertje gaan maken.

Ja, ik heb gewoon de temp. aangehouden die op het pak stond,  en in een flexibele vorm gebakken. Na het bakken even laten uitwasemen, en dan een plank er bovenop leggen, en het hele zootje in 1x omkiepen. Als de taartjes niet vanzelf loskomen kun je ze iets helpen door even aan de vorm te trekken, of gewoon met op de bodem eruit drukken.