1

Onderwerp: deel 2 Vergelijkend warenonderzoek: welke fondant?

Omdat het vorige topic over dit onderwerp niet meer goed te reanimeren is begin ik een nieuwe versie

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met verschillede soorten fondant

Welke is fijn ?
Welke niet ?
Welke is lekker ?
Welke kun je goed boetseren?
Welke droogt goed?
Welke kun je dun uitrollen zonder scheuren
ETC.

gewoon jullie mening ik lees het graag  want er is zoveel te verkrijgen dat ik door de bomen het bos niet meer zie

"Life is what happens to you, while you're busy making other cakes"

Re: deel 2 Vergelijkend warenonderzoek: welke fondant?

Ik heb geprobeerd;
Funcakes
bakels
in2bake

ik zweer bij in2bake, plakt nier en is geweldig op alle vlakken die je noemt!

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

3

Re: deel 2 Vergelijkend warenonderzoek: welke fondant?

Ik gebruik geen fondant om te bekleden, want dat doe ik met marsepein, maar als ik iets moet laten uitharden (boetseren, bloemen ofzo) dan gebruik ik bakels. Funcakes is daar bijv. minder geschikt voor. Die wordt niet hard genoeg.

4

Re: deel 2 Vergelijkend warenonderzoek: welke fondant?

ik gebruik de fondant van taartoutlet.

volgens mij ook in de mjamtaart uitgeroepen als nr 2

Live life to the max!!!!

5

Re: deel 2 Vergelijkend warenonderzoek: welke fondant?

Ik heb uitgeprobeerd:
in2bake
funcakes
niels de veije
makro
xenos (die nieuwe pakjes)

ik vind funcakes personlijk qua smaak de minst lekkere en in2bake verreweg de lekkerste.
Om te boetseren gebruik ik meestl niels de veije. Die hard goed uit en plooit en klreukelt niet zo snel als je er tylose aan toevoegd.
De nieuwe pakjes van de Xenos zijn daar ook prima voor te gebruiken.
Om te bekleden is in2bake prima werken vind ik tenminste.

6

Re: deel 2 Vergelijkend warenonderzoek: welke fondant?

Ik gebruik vrijwel altijd Bakels, al vind ik in2bake ook niet slecht. Die is wat soepeler maar droogt sneller. Bakels scheurt me de laatste tijd teveel op de randjes, volgens mij droogt het sneller uit dan voorheen.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

7

Re: deel 2 Vergelijkend warenonderzoek: welke fondant?

Ik heb uitgeprobeerd:

*1) Bakels 5 kilo emmer
*1) Zeelandia 6 kilo emmer
*2) Satin ice 10 kilo emmer
*3) Funcakes 250 gram en 1 kilo
*4) Wilton Ready-to-Use 680 gram
*5) zelfgemaakte marsmellow fondant.


Bakels en Zeelandia vind ik persoonlijk het prettigste om mee te werken. Die staan bij mij absoluut op nummer 1! Ik vind ze eigenlijk niets van elkaar verschillen ook niet qua smaak. Erg prettig om mee te bekleden en te boetseren.

Satin ice is daarentegen zachter en elastischer. De zachtste fondant van alle 5 de soorten die ik heb gebruikt. Iemand die nog niet bekend is met bekleden of boetseren zou ik deze fondant zeker niet aanraden. De smaak is wel heerlijk. Het proeft heel romig, zacht en glad. Bij Bakels en Zeelandia is is de stuctuur wat groffer.

Funcakes gebruik ik alleen in geval van uiterste nood. Als het goed gekneed is, is de stuktuur zacht en glad. Ervaring met het bekleden is geen overbodige luxe. . Hij droogt vrij snel, waardoor hij makkelijk op de randen kan scheuren. Als je het pakje opendoet ruikt de fondant ook chemisch. De geur trekt vrij snel weg. Ik mis die lekkere zoete vanille geur die de andere fondant soorten wel hebben.

Wilton Ready-to-Use heeft bij mij totaal geen indruk achter gelaten.  :/  Raar maar waar...

Mijn zelfgemaakte marsmellow fondant vind ik het lekkerste!!!  :Y  Vooral als hij nog warm is..... :o Maar om er mee te werken is een drama!

Groetjes San

Re: deel 2 Vergelijkend warenonderzoek: welke fondant?

funcakes
zeelandia
satin ice
calabaut

funcakes vind ik een verschrikking om te bekleden scheurt snel bij de hoeken, zeelandia weet ik eigelijk niet meer hoe ik die vond.

satin ice vind ik fijn voor het boetseren en bekleden ook wel redelijk maar bobbelt wel eens (je rolt hem snel te dun) ook moet je rekening mee houden dat hij snel te zacht wordt dus niet te lang kneden.

calabaut nog niet uitgeprobeerd voor boetseren (daar gebruik ik satin voor)
maar al 2x geprobeerd met bekleden.. en ben over qua bekleden op calabaut heerlijk zacht van smaak en ook zacht in bekleden

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

9 Laatst bewerkt door pleun79 (12-12-2012 14:08)

Re: deel 2 Vergelijkend warenonderzoek: welke fondant?

thanks alvast voor deze inzichten
als ik het nu zo lees krijg ik tot nu toe dit beeld

LEKKER:

Funcakes -
bakels +
in2bake ++
zeelandia+
satin ice +
calabaut +
Wilton Ready-to-Use
niels de veije
makro
xenos (die nieuwe pakjes)

BEKLEDEN:

Funcakes -
bakels +
in2bake +
zeelandia +
satin ice
calabaut +
Wilton Ready-to-Use
niels de veije
makro
xenos (die nieuwe pakjes)

BOETSEREN:

Funcakes -
bakels ++
in2bake+
zeelandia+
satin ice +
calabaut
Wilton Ready-to-Use
niels de veije +
makro
xenos (die nieuwe pakjes) +


dus even geprobeerd om iets van een schema te maken
als iemand aan wil vullen graag

"Life is what happens to you, while you're busy making other cakes"

10

Re: deel 2 Vergelijkend warenonderzoek: welke fondant?

heel zwart wit is funcakes dus echt een laatste redmiddel als ik het zo zie. :/
Nu iedereen zo bezig is heb ik ook wel een vraagje. Ik ben geen boetseerheld en ik loop altijd tegen hetzelfde probleem aan. Fondant droogt voor geen meter.
Ik doe er tylose bij (en uiteindelijk nog eens en nog eens) maar het krijgt nog meer rimpels en kreukels als mijn oma en daarna wordt het niet echt super hard. Verwacht ik te veel van mijn fondant?

Ik heb tot nu toe gebruikt Funcakes (drama), In2bake (beter), Xenos (Ook ok) en Satin Ice( te zacht om lekker te boetseren en plakt als de ziekte)

Ik wil het heel graag ook kunnen en snappen, maar tot nu toe ben ik geen fondant en boetseerfan :( :( :(

11

Re: deel 2 Vergelijkend warenonderzoek: welke fondant?

Hier wordt bij elke vervolgcursus Funcakes fondant gebruikt voor het bekleden..

Dit zijn mensen die GEEN ervaring hebben met bekleden met fondant, en geen ervaring hebben met vierkante taarten. De hierboven beschreven problemen herken ik niet ..


Zelf gebruik ik:

Taart op bestelling (ok, dat gebeurd zelden ... ) Satin Ice
Workshop voorbeeld, of voor in de etalage : Funcakes
Tijdens workshops: Funcakes
Boetseren Funcakes gemixt met satin ice gumpaste
Boetseren tijdens workshops Funcakes met tylose

Bakels: heb ik jaren gebruikt, maar na ettelijke drama's ben ik afgestapt en krijg je mij niet meer terug. Na Bakels overgestapt op Funcakes, en spijt dat ik dat niet jaren eerder had gedaan, dat had me een hoop kopzorgen gescheeld.


Ik rol zelf uit op een Wilton roll & cut mat.. wellicht dat dat het verschil ook maakt, dan scheurt er niets, er droogt niets uit..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

12

Re: deel 2 Vergelijkend warenonderzoek: welke fondant?

Ik gebruik voor het bekleden eigenlijk altijd een 1:1 mix van bakels en funcakes. Dan is het lekker soepel en plakt niet. bakels alleen vindt ik te stug en funcakes te plakkerig.

Ik ben nog niet aan het boetseren begonnen dus weet niet of dat het daarvoor geschikt is.

Re: deel 2 Vergelijkend warenonderzoek: welke fondant?

Ik vind fun cakes en bakels met name met puzzelplaatjes plakken. Als je je plaatje op het fondant hebt liggen plakt het te erg vast. Dat heb ik met in2bake niet....!

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

14

Re: deel 2 Vergelijkend warenonderzoek: welke fondant?

Puzzelplaatjes maak ik uberhaubt nooit met fondant, ook niet op een fondant taart  :nooo

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

15

Re: deel 2 Vergelijkend warenonderzoek: welke fondant?

Ik heb gebruikt:
In2bale
Bakels
Sligro

Bakels ben ik mee begonnen maar na een hele tijd kon ik er niet meer mee werken. Toen ben ik op die van de Sligro overgestapt, en daar ben ik heel tevreden over. In 2 bake ook. Ik heb tussen die twee niet echt een voorkeur..het is maar net wat ik op voorraad heb. Je kan met beide goed bekleden en boetseren.het gaat makkelijk de mallen uit enzo.

Re: deel 2 Vergelijkend warenonderzoek: welke fondant?

Hallo

Ik heb eerst funcakes gebruikt
Nu gebruik ik de fondant van taartoutlet is van in 2 bake geloof ik

Geen problemen mee tot nu

Gr

Re: deel 2 Vergelijkend warenonderzoek: welke fondant?

Hallo

Ik heb eerst funcakes gebruikt
Nu gebruik ik de fondant van taartoutlet is van in 2 bake geloof ik

Geen problemen mee tot nu

Gr

18

Re: deel 2 Vergelijkend warenonderzoek: welke fondant?

Ik vind voor nu Bakels verreweg het beste, voor bekleden en boetseren.

Funcakes gebruik ik in nood, maar de laatste keer was het niet zo'n succes met bekleden.

Ik wil graag in2bake eens proberen, en dankzij dit draadje ben ik ook erg benieuwd naar de fondant van Annelies van Tessel:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=212506

19

Re: deel 2 Vergelijkend warenonderzoek: welke fondant?

Ik ben begonnen met funcakes.
Nooit problemen mee.
Op een gegeven moment had ik een grotere hoeveelheid nodig en kwam ik op een emmer van Satin Ice uit.
Deze vind ik veel fijner werken, maar is wel een stuk zachter.
Haal nog regelmatig funcakes, waar ik het meeste mee boetseer, of ik meng het.
Is een stuk stugger, maar werkt ook best prima.

I may not be perfect, but i'm always me

20

Re: deel 2 Vergelijkend warenonderzoek: welke fondant?

Ik heb gebruikt:
Funcakes
Bakels
In2bake

Begonnen met Funcakes en overgestapt op Bakels. Vervolgens die twee gaan mengen en dat beviel op zich wel goed. Tot ik In2bake probeerde, voor mij niets anders meer zowel voor boetseren als voor het bekleden ben ik er dik tevreden over. Ik doe zelden tot nooit tylose erdoorheen met boetseren en het hard goed uit. De smaak vind ik veel lekkerder zeker ten opzichte van Funcakes die ik zelf echt niet lekker vind.

21

Re: deel 2 Vergelijkend warenonderzoek: welke fondant?

Bij mij komt alleen nog maar In2bake in huis! Ik heb nooit meer last van haarscheurtjes (wat ik bij Bakels wel had) en scheurende randen (wat ik bij Funcakes wel heb). Ook bijna geen luchtbellen meer (wat ik bij Satin Ice ontzettend veel had).

Boetseren is ook heel fijn met deze fondant.

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

Re: deel 2 Vergelijkend warenonderzoek: welke fondant?

Over het algemeen gebruik ik Satin Ice, ik ben wel erg benieuwd naar In2bake. Jammer dat er toch een beperkt assortiment is bij de hebshop.

Vraagje erbij.
Als het plakkerig warm weer is, met welk soort fondant werken jullie dan toch het liefst en alleen als het niet anders kan? :)

Verder lezen op mijn blog vol how to's & recepten?
www.carolabaktzoethoudertjes.nl

23

Re: deel 2 Vergelijkend warenonderzoek: welke fondant?

Ik heb gebruikt:
Funcakes
Bakels
RegalIce
Satin Ice
In2bake
bouwhuis vanille
Ben begonnen met Funcakes niet slecht, toen RegalIce, zuur en stinken en Pettinice/Bakels geprobeerd.
Uiteindelijk op een combi van 1:1 Funcakes en Bakels uitgekomen.
Vind ik ideaal.
SatinIce ooit 1 keer geprobeerd, een ramp veels te zacht en zo lekker vind ik hem niet.
In2Bake ooit gewonnen, vond ik erg plakkerigwerken en scheurde toch makkelijk bij bekleden.
Bouwhuis vanille vind ik erg lekker romig maar ideaal met Bakels gemengd om mee te werken. Dit gebruik ik nu.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

24

Re: deel 2 Vergelijkend warenonderzoek: welke fondant?

Ik heb gebruikt tot nu toe:
- Regalice kleine pakjes
Deze vind ik niet lekker en fijn werken omdat ik het te zacht en te plakkerig vind
- Bakels: 5kg emmer
Dit was voordat SatinIce kwam en ik kon er prima mee werken, wordt mooi hard en smaakt niet al te chemisch
- Funcakes
In geval van nood ooit eens gekocht, ik vond het een drama om mee te bekleden.Misschien was het een verkeerde batch, want nu ik kleine kleurpakjes heb voor af toe kleine boetseersels gaat het prima en de smaak vind ik ook goed te doen. Maar bekleden ermee durf ik niet meer aan.
- SatinIce
Om mee te bekleden vind ik het fijn werken en afwerken. Ik vind m de lekkerste fondant, de vanille versie. Eters van mijn taarten vinden deze ook lekkerder dan  de Bakels. Het ziet er na afwerking mooi uit en zelfs op een ontzettend vochtige dag kwam het, na het zweten toch nog goed.
Om mee te boetseren vind ik het een ramp, veel te zacht.
-Annelies Boetseerfondant.
Deze vind ik het fijnst om te boetseren, plakt niet, kneedt soepel en wordt mooi hard. Smaakt ook best lekker.

Tis n best verhaal geworden, maar aan een onderbouwde ervaring heb je meer dan losse kreten denk ik.  :o

25

Re: deel 2 Vergelijkend warenonderzoek: welke fondant?

oke ben ik weer met een fondant vraag

ik ben op zoek naar een fondant met echt haast geen smaak .
iedereen blijft maar klagen hier over dat het te zoet is .
nou was mn moeder bij een kinder verjaardag geweest en had daar een taart gegeten waarbij er (volgens haar dan ) geen smaak aan de fondant zat

dus welke is dit ????

"Life is what happens to you, while you're busy making other cakes"