1 Laatst bewerkt door mieperdepiep (19-12-2012 14:17)

Onderwerp: Rolbiscuit

Recept:

33 gram bloem
23 gram maizena
2 hele eieren
nog eens 2 hele eieren gesplitst in 2 eidooiers en 2 eiwitten
1 eidooier
100 gram suiker
+ nog eens 15 gram  suiker (= volle eetlepel)
vanillemerg (of wat suiker vervangen door vanillesuiker)
cream of tartar (=wijnsteenpoeder, optioneel)


- Verwarm de oven op 230 graden (of 210 afhankelijk van je oven)
- zeef en meng de bloem egaal met de maizena
- plaats de 3 eidooiers + de 2 hele eieren in een kom + de 100 gram suiker. Mix op hoge snelheid voor 5- 10 minuten (zoals je biscuitbeslag klopt) totdat het dik, fluffy is en 3 maal in volume is toegenomen. (Het originele recept noemt het niet, maar wij zijn gewend de eieren handwarm te verwerken, door vooraf voor te verwarmen, of samen met de suiker au bain Marie tot hand warm op te warmen en vervolgens minstens 10 minuten te mixen.) 
Voeg de vanillemerg toe en mix kort er door heen.
- Zeef de helft van het bloemmengsel boven dit eier-suikermengsel. Spatel het voorzichtig door. Niet meer spatelen dan net nodig is om alle bloem te kunnen mengen. De tweede helft op dezelfde voorzichtige manier door spatelen.(teveel spatelen creëert gluten wat het biscuit taai maakt en minder zacht)
- Mix in een schone kom de 2 over gebleven eiwitten. Amerikanen gebruiken graag cream of tartar. Als je dit niet hebt is er denk ik geen man over boord. Als je de kom voor gebruik schoonmaakt met een paar druppels azijn op een keukenpapiertje  heb je een vergelijbaar effect. De vraag of het nodig is.
Heb je wel cream of tartar voeg dit dan toe als je al wat lucht in de eiwitten hebt geslagen. Mix door tot het zachte pieken vormt. (de pieken buigen dan nog om nadat je de mixer op tilt) Voeg de overgebleven eetlepel suiker toe en mix door tot stijve pieken (pieken blijven staan als je de mixer op tilt)
- Spatel het eiwit mengsel in delen door het overige beslag. Opnieuw weer voorzichtig. Net genoeg spatelen tot gemengd.
- Verspreid dit mengsel over de volledige bakplaat, welke bekleed is met bakpapier, licht ingevet en licht met bloem bestrooid.
- Bak voor ongeveer 7 minuten of net zo lang als dat hij net goudbruin begint te kleuren en een caketester er schoon uitkomt, dan wel je kunt voelen dat hij terug veert. Ook niet veel langer dan dat bakken, omdat hij bij zo'n dunne laag snel uitdroogt. (mijn oven had iets langer nodig)
- Haal het biscuit uit de oven, bestuif licht met wat poedersuiker en rol hem op als hij nog warm is. Het helpt om met een scherp mes het biscuit los te snijden, te rollen, verder los te snijden, door te rollen. Rol hem redelijk strak op, zonder hem teveel  in te drukken. Er bestaat ook redelijk flexibele bakpapier, deze kun je dan ook meerollen in dit stadium. Gewoon bakpapier is wat te stug en geeft kreukels.
- Laat geheel afkoelen
- en rol weer terug
- Smeer in met frambozensaus (of andere saus) Jam kan ook, wanneer je deze iets verdunt, indien nodig. Jam niet te dik doen, want dat is vaak veel zoeter.
- Rol hem redelijk strak op, zonder hem al te veel dicht te drukken. Beginnetje vooral goed aandrukken, zodat je geen luchtbel in het midden hebt. Rol in plastic.
Het helpt bij het snijden om het vooraf 10 minuten in de vriezer te leggen.
- Snij de rol in plakken. Een bakplaat vol is precies genoeg voor 1 middelmaat Blanda (20 cm?). Snijd de plakken niet al te dik, anders heb je niet genoeg. Te dun eet weer niet lekker. Je hebt nu niet genoeg voor een onder laagje. Hiervoor moet je 'of meer bakken, of een gewoon dun biscuit laagje gebruiken. Voor een dessert kan het ook prima zonder bodem.
- Bekleed de Blanda met een laag plastic folie.
- Leg het eerste schijfje in het midden en bouw daar omheen de rest op. Vul tot de rand, waar nodig met halve schijfjes. Snijd langs de rand om net te grote schijfjes bij te snijden.
- Dek af met plastic folie om uitdrogen te voorkomen. Ook met folie droogt zo'n dunne laag sneller uit dan een groot biscuit, dus wacht niet te lang met je vulling er in te storten.
- Als je vulling is opgesteven is hij klaar. Je kunt hem vlak voor serveren lossen. (of iets eerder, maar dan het plastic folietje laten zitten. Als je hem langer wilt showen dan kun je hem insmeren met gezeefde abrikozenjam, om uitdrogen te voorkomen.

Zo, dat was me een recept..

Extra uitleg: de extra eidooier wordt toegevoegd om extra stretch te kunnen geven bij het oprollen. Omdat het op een bakplaat wordt gebakken kan er veel minder bloem worden gebruikt. Hierdoor ontstaat een super luchtige structuur. Om te voorkomen dat deze vervolgens in zou zakken wordt zo'n hoge temperatuur gekozen.



http://www.mijnalbum.nl/Foto-RXXYZYWL-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-LAFTULZG-D.jpg

Gemaakt met biscuit roulade met frambozensaus gerold en van binnen een perenbavaroise van onder andere meringue en daar door heen stukjes gepocheerde peer.

2

Re: Rolbiscuit

:9  :9  :9  :9  :9  :9  :9  :9  :9  :9  :9  :9  :9  :9
Bedankt! Weer een voor op de to-do waslijst :D

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

3

Re: Rolbiscuit

notificatie

Re: Rolbiscuit

Hoe groot is je bakplaat en hoe dik wordt de cake na het bakken?

Re: Rolbiscuit

Helaas heb ik dit recept al een tijd niet meer gemaakt. Ben daardoor vergeten of ik de maat van het bakpapier heb aangehouden, of het bakpapier heb laten overlappen voor de maat van de hele bakplaat, wat dan nog net wat groter is. Zelf even uitproberen zou ik zeggen.
Ik heb een normale oven, met dus normaal formaat bakplaat. Geen klein formaat, maar ook geen industriemaat.
De cake hoort heel dun te worden. Denk aan 1 cm ofzo. Te dik werkt niet met oprollen. Gewoon je hele bakplaat ondersmeren en vlak afstrijken, zolang je niet door het beslag heen kan kijken is het al goed.