1

Onderwerp: mislukt

Als beginnende bakkers begonnen mijn vriendin en ik aan recept biscuit 2.(zie de recepten)  Volgens de inhoud moesten wij 7 eieren gebruiken. Na 40 minuten hebben we met spoed de bodem eruit gehaald, en tot onze verbazing was ie maar 3cm!!!!!!!!!!! dik, droog en niet luchtig. Wat hebben wij verkeerd gedaan?

groeten Janet en Petra

2

Re: mislukt

Welke ingrediënten heb je gebruikt, welke hoeveelheden, hoe warm/hoe lang gebakken? Met (wat) meer info kunnen we wellicht (beter) meedenken..... ;)

3

Oke volgens recept....
7 eieren. ( warm )
210 bloem.
210 suiker.
en een snufje zout.

Voorverwarmde hete lucht oven 180 graden.

4

Hoe groot was je bakvorm in doorsnede (rond)?

Ik bak zelf nooit op 180 graden, te warm bij/voor mijn oven. Liever wat langer op lagere temperatuur, dat gaat bij mij altijd goed (afkloppen!).

Ik bak bijvoorbeeld een 20cm ronde vorm (10cm hoog) al 50 minuten op 140 graden. Zo weet ik zeker dat het áltijd goed gaat.

5 Laatst bewerkt door mirche (04-12-2012 23:23)

Hoe grote bakblik? En hoe hebben jullie de bloem er toegevoegd?
Hoe lang hebben jullie de eieren te suiker gemixt?

Hoelang heb je het beslag geklopt (de eieren met de suiker)?

7

Is de temp. De exacte temperatuur? Dus gemeten met een oventermometer, of de stand van de oven?

Want vaak wijkt de oven af. En zelfs als het de exacte temperatuur is, dan is het nog erg hoog.
Ik bak het meestal op 160 graden.

En de eieren met suiker lang kloppen. Tot het heel licht geel/oranje is en het als een dik lint van de garde loopt.
En met lang bedoel ik minimaal 10 minuten.

8

Hallo Allemaal,

We hebben een oventermometer. De stand 180 graden, stond op het recept.
Eieren en suiker geklopt tot licht geel en lobbige slagroom. Bakblik kan 3 liter in. Vierkant 26 cm doorsnee. Bloem beetje voor beetje er doorheen gedaan met spatel. Alles gedaan volgens recept.
Zie bij recepten : Biscuit 2.
We wouden een taart van ongeveer 10 cm hoog.
resultaat 3 cm en zeemleer

9 Laatst bewerkt door Suuske (05-12-2012 16:08)

Tekort geklopt? Geel en lobbig is het al snel, maar je moet minimaal 10 minuten doorkloppen.
Als je een staande mixer hebt, moet je zorgen dat je kloppers wel boven het beslag uitkomen?

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

10

Met de machine mix ik minimaal 10 minuten, met de hand zelfs bijna 20 minuten in een voorverwarmde bak. Soms lijkt het wel lobbig, maar is het echt nog niet luchtig genoeg... en dan krijg je een heel dikke pannenkoek.

11

In een vierkant bakblik van 26 cm gaan behoorlijk wat liters. Je telt per halve liter een ei. http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=201922 Hier lees ik dat als je een 10 cm hoog biscuit wil (wat overigens erg hoog is als je hem ook nog wilt vullen) dat je wel 13/14 eieren nodig hebt.
Als je 7 eieren hebt gebruikt zou hij zo'n 5 cm hoog hebben kunnen worden. Hij is nu dus lager en niet luchtig, dus er is nog een probleem behalve te weinig eieren.

7 eieren klop ik zelf wel zo'n 12-15 minuten. In een keukenmachine. Pas als je beslag echt 'staat' ie hij goed. Dus als je de klopper omhoog haalt, valt het beslag niet meer terug je kom in. Hij is dan niet meer geel, niet meer lichtgeel en bijna wit. Met een klein geel zweempje.
14 eieren zou ik nog veel langer moeten kloppen (maar past bij mij niet eens in de machine, de klopper krijgt er dan op het eind geen lucht meer door heen geklopt, omdat hij onder staat.)

Daarnaast is het spatelen een punt wat mis kan gaan. Je noemt het op zich zoals het moet; voorzichtig doorspatelen. Ik voeg de bloem in 3-4 delen toe. Telkens een 5-10 streken (hoe minder hoe beter, maar je moet geen wolk bloem tegen komen. Met een brede spatel erdoor. Aan het eind nog even alles door, goed over de bodem, maar geen spatelslag teveel, want als je teveel spatelt creëer je gluten en dan wordt je beslag taai.
Het recept met de maizena is trouwens nog beter. Zo heb je ook minder gluten. Of ga op zoek naar patisseriebloem.

12

mieperdepiep schreef:

Daarnaast is het spatelen een punt wat mis kan gaan. Je noemt het op zich zoals het moet; voorzichtig doorspatelen. Ik voeg de bloem in 3-4 delen toe. Telkens een 5-10 streken (hoe minder hoe beter, maar je moet geen wolk bloem tegen komen. Met een brede spatel erdoor. Aan het eind nog even alles door, goed over de bodem, maar geen spatelslag teveel, want als je teveel spatelt creëer je gluten en dan wordt je beslag taai.
Het recept met de maizena is trouwens nog beter. Zo heb je ook minder gluten. Of ga op zoek naar patisseriebloem.

Kijk en zo heb ik vandaag ook nog wat geleerd!! :thumb: Bedankt!

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

13

Leuk!

Oja, en ik zeef het natuurlijk nog, de bloem. Soms wel 3 keer als ik in een goede bui ben. Doe het ook via mijn zeef in het beslag, zo komt het er mooi luchtig op terecht.

14

Oke bijna 7 min. geklopt dus de volgende keer wat langer.
Mooie ronde grote spatel gebruikt.
Misschien te lang bezig geweest om bloem erdoor heen te krijgen. Het voelde als of er veel klonten in zaten.
We hebben de patisseriebloem 2 keer gezeefd.
Is zelf rijsend bakmeel een optie??

15

Ik bak zelf met het basisrecept. Dan vervang je een deel van de bloem voor maizena. Ik neem voor mijn ronde vorm met een doorsnee van 25/26 cm 8 eieren. En de verdere ingrediënten. Dan krijg ik een biscuit dat ongeveer 7/8 cm hoog is en heerlijk luchtig.
En inderdaad minstens 10 minuten vol vermogen mixen.

Ook bak ik met lagere temp. Ik bak oplopend. Begin bij 140 en ieder kwartier een stukje omhoog, maar nooit heter dan 170.

Succes ermee!!

Groetjes Gerien

16

Jaslin , hier hetzelfde probleem. Vorige week had iik het 4 keer geprobeerd, maar inderdaad niet veel hoger dan 3 cm. Heb je een electrische of een het elucht?? Ik had de eieren 20 minuten geklopt tot het bijna verdrievoudigd was en echt heeeeeeel luchtig, het zag eruit als mousse bijna. Bloem gezeefd en erdoor met een spatel... kind kan de was doen zou je zeggen...blij dat ik niet de enige ben...  ;)  :o
Ik blijf t volgen en proberen..

17

Is het je al gelukt Tess en weer je wat je fout hebt gedaan.
Ik "durf " bijna niet meer ;)