Re: Afsmeren met ganache strakker dan met botercreme?
Mirie schreef:Ik heb nog nooit gewerkt met ganache, maar het lijkt me zo´n kliederboel. De chocolade druipt toch aan de onderkant. Zet je de taart dan op een rooster?
Ja maar wat jij bedoelt ben je al 1 fase verder, eerst moet de taart strak afgestreken met opgeklopte ganache ( ganache maken, koelen en opkloppen)
Giet ganache= warme ganche, taart op een rooster, bak of (ik doe een kleiner dienblad) iets anders passends eronder als opvangbak.(zie bericht van Carien)
Restant uit de opvangbak terug schudden, taart even koelen, ganache warmen, gieten klaar.Klinkt makkelijk he
Ik smeer niet af met opgeklopte ganache! Veel te lastig. Gewoon met afgekoelde ganache. Net zo lang wachten tot 'ie voor jou de juiste dikte heeft (hoe kouder hoe dikker). Als 'ie te dun is kan je hem even in de ijskast doen, als 'ie te dik is gewoon even (heeeel even!) in de magnetron.
Dus eigenlijk kan je ganache op 3 manieren gebruiken:
1. Overgieten - dit is als de ganache je bekleding is (dus zonder fondant of marsepein erover). Dan houd je de ganache redelijk dun/vloeibaar, zet je taart op een rooster, en giet de ganache eroverheen, inderdaad met een bord ofzo eronder om de ganache op te vangen - die kan je dan hergebruiken voor de tweede laag als de eerste laag hard is
2. Afsmeren - dit is afgekoelde ganache, gebruiken om af te smeren (zoals Carien beschrijft doe ik het ook), kan je erna bedekken met fondant of marsepein
3. Vullen - hier kan je de ganache voor opkloppen. Dit kan je ook gebruiken om dijkjes mee te spuiten als dat nodig is.