1

Onderwerp: chocoladetaart mislukt

Hallo iedereen,

Ik wou een chocoladetaart maken van een receptje hier op het forum, bleek dat ik niet alle ingredienten in huis had, dus ging ik opzoek naar een ander recept. heb het gemaakt aan de hand van onderstaand recept.

Nu volgde ik het recept helemaal maar het had langer in de oven gemoeten denk ik. ik heb een gasoven. Hij is helemaal ingezakt, nu weet ik niet of hij nog te eten valt natuurlijk  :( 

•5 eieren van organisch geteelde kippen: de eierdooiers van het eiwit scheiden
•140 g echte boter
•140 g fondant, donkere, pure chocolade
•140 g poedersuiker

1.Oven voorverwarmen op 180 graden Celsius
2.Voeg 70 gram poedersuiker bij de eierdooiers en klop tot alles goed luchtig is en de kleur van donker oranje-geel naar zeer licht gebroken wit verandert.
3.Smelt de boter en de chocolade over een laag vuurtje onder voortdurend roeren. Haal van het vuur als alles gesmolten is.
4.Klop het eiwit schuimig, voeg de poedersuiker toe en klop het dan zo stijf tot er pieken vormen en je de ganse pot boven je hoofd kan omkeren zonder het eiwit op je hoofd valt.
5.Werk nu verder met een hand garde: met een spatel moet je meer roeren om alles te mengen en ga je de lucht in de eierdooiers en eiwitten verliezen.
6.Neem een garde, giet de gesmolten ganache (boter-chocolade mengsel) door de eierdooiers en roer goed door elkaar.
7.Voeg nu het opgeklopt eiwit toe en roer alles opnieuw met een garde in 4 of 5 keer roeren door elkaar.
8.Vet de taartvorm rand in met boter en leg bakpapier op de bodem zodat de chocoladetaart niet aan de vorm gaat plakken.
9.Giet drie vierde van de chocoladeschuim in de taartvorm en laat een 20 tot 25 tal minuten bakken in de oven.
10.Laat het overige 1/4de van de chocoladeschuim ondertussen opstijven.
11.Haal de gebakken chocoladetaart uit de oven en laat volledig afkoelen.
12.Draai de taart om op een rooster en smeer met een spatel simpelweg de afgekoelde chocoladeschuim bovenop

2

Re: chocoladetaart mislukt

dat moet een soort van souffle worden dan en die zakken bij mijn weten altijd in. had je er echt niet iets van bloem in moeten doen?

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

nee niets van bloem,

en hij was mooi hoog na 25min bakken, en leek me luchtig, ik prikte dan maar eens om te kijken of ie gaar was, het is mijn eerste keer dat ik het maakte dus ik hoop dat prikken in een taart niet erg is, en er kleefde niets meer aan, dus ik dacht die is klaar.
na enkele minuten was ie weg, zo plat als iets, nog 4cm hoog denk ik...  :s

Ik kan maar best opzoek naar een ander recept

4

25 min. lijkt me kort voor de hoeveelheid beslag..... ik ken dit helemaal niet, maar het lijkt me niet makkelijk om goed te krijgen.... :s

If life gives you lemons, make lemoncurd.