1

Onderwerp: Taart voor een kindje met suikerziekte??

Beste forum-leden,

Ik moet een taart bakken voor een meisje met suikerziekte. Heeft iemand enig idee wat ik wel en niet kan gebruiken?? In de cake en de vulling?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt.

2

Re: Taart voor een kindje met suikerziekte??

Je kan zoveel mogelijk met fructose werken ipv gewone suiker.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Ligt er ook aan wat dat kindje mag
Iemand met suikerziekte mag over het algemeen wel suiker.
De kinderen (en volwassenen) die ik ken met suikerziekte, spuiten dan insuline bij, na aanleiding van de hoeveelheid koolhydraten die ze eten.

Ze nemen nooit suikervrij gebak.....

Groetjes Miriam
Zij die gaan taarten groeten u!

4 Laatst bewerkt door Danielle_mvs (23-11-2012 17:01)

Sluit me aan bij Mijnemop. In principe mag een diabeet abeten alles eten alleen moeten ze dan waarschijnlijk bijspuiten. Het probleem zit 'm niet in de suikers maar in de koolhydraten, dus suikervervangers (zoals fructose) gebruiken heeft niet zoveel zin. Werkt ook vaak averechts omdat je dan vaak ingredienten moet toevoegen die nog slechter zijn voor mensen met diabetes dan suikers. Suikervrij gebak eten is voor mensen met diabetes slechter dan dat ze gewoon een stukje eten.

Misschien even aan de moeder van het kindje vragen wat ze wel en niet mag en vooral wat ze lekker vindt?

5

Danielle_mvs schreef:

Sluit me aan bij Mijnemop. In principe mag een diabeet abeten alles eten alleen moeten ze dan waarschijnlijk bijspuiten. Het probleem zit 'm niet in de suikers maar in de koolhydraten, dus suikervervangers (zoals fructose) gebruiken heeft niet zoveel zin. Werkt ook vaak averechts omdat je dan vaak ingredienten moet toevoegen die nog slechter zijn voor mensen met diabetes dan suikers. Suikervrij gebak eten is voor mensen met diabetes slechter dan dat ze gewoon een stukje eten.

Misschien even aan de moeder van het kindje vragen wat ze wel en niet mag en vooral wat ze lekker vindt?

het gaat idd om de koolhydraten. fructose is echter geen kunstmatige zoetstof, maar een natuurlijk suiker die als voordeel heeft dat het langzamer opgenomen wordt in je lichaam waardoor het minder invloed heeft op schommelingen van de suikerspiegel. fructose is absoluut niet slechter dan gewone suiker. Kumstmatige zoetstoffen zijn dat idd wel. (voor iedereen) en bijspuiten kan voor een klein kind heel vervelend zijn. zou zeker even met de ouders overleggen.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

Ik zou ook voor biscuit gaan ipv cake

Ik zou ook voor biscuit gaan ipv cake

8

Mirjam5 schreef:

bijspuiten kan voor een klein kind heel vervelend zijn. zou zeker even met de ouders overleggen.

Als het kind sowieso al moet spuiten bij een tussendoortje, dan hoeft het niet extra te spuiten, maar wat meer.
Overleg is altijd goed!

Groetjes Miriam
Zij die gaan taarten groeten u!

9

suiker vervangen door stevia? heb het nog niet geprobeerd, maar een vriendin van mij bakt bv. broodpudding met stevia ipv suiker en dat is nog altijd lekker zei ze.
Het enige nadeel van stevia is naar 't schijnt dat je gebak niet kleurt. Want dat kleuren is normaal een eigenschap van de suiker die erin zit.

10

Je kan het beste met de moeder overleggen, maar het gaat inderdaad om de koolhydraten die je nuttig. Deze hebben een verhogende werking op de bloedsuikerspiegel.

Ik heb diabetes type 1 sinds mijn 15 (ben nu 30) en eet hetzelfde als iemand zonder diabetes. Alleen wel met een bepaalde mate natuurlijk.

11

Je kan het beste met de moeder overleggen, maar het gaat inderdaad om de koolhydraten die je nuttig. Deze hebben een verhogende werking op de bloedsuikerspiegel.

Ik heb diabetes type 1 sinds mijn 15 (ben nu 30) en eet hetzelfde als iemand zonder diabetes. Alleen wel met een bepaalde mate natuurlijk.

12

Hallo,

Inderdaad met suikervervangers gaat je cake niet kleuren en bij cake moet je ook opletten aangezien de omrekening suiker en bijvoorbeeld stevia een groot verschil is in hoeveelheid. Je volume zal dus ook niet meer kloppen.
De raad die ik kreeg van lesgevers in de opleiding bakkerij is heel veel uitproberen. Helaas is dit me nog niet gelukt.
Ook altijd goed opletten dat je de suikervervanger mag gebruiken om met te bakken. Sommige zijn enkel voor koude bereidingen.

groetjes

13

Hallo,

Inderdaad met suikervervangers gaat je cake niet kleuren en bij cake moet je ook opletten aangezien de omrekening suiker en bijvoorbeeld stevia een groot verschil is in hoeveelheid. Je volume zal dus ook niet meer kloppen.
De raad die ik kreeg van lesgevers in de opleiding bakkerij is heel veel uitproberen. Helaas is dit me nog niet gelukt.
Ook altijd goed opletten dat je de suikervervanger mag gebruiken om met te bakken. Sommige zijn enkel voor koude bereidingen.

groetjes