1

Onderwerp: Lactosevrije botercreme

Ik ga binnenkort een taart maken voor iemand met een lactose intollerantie, ik wil graag een botercreme maken maar die moet dan wel van een plantaardige boter zijn. Heeft iemand dit weleens gedaan?

2

Re: Lactosevrije botercreme

Ja hoor, wajang met poedersuiker 1:1 om af te smeren, of meringuebotercreme, ook met wajang.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Oké perfect! Zou het ook met Alpro soya boter uit een pakje kunnen? En wajang is dat die uit de wikkel? Bedankt in ieder geval!

4

Wajang idd uit de wikkel. Uit een kuipje is altijd te zacht. Alpro weet ik niet. Moet je de verpakking even lezen of er geen melk in zit.

alpro is sowieso van soja dus qua allergie goed, geen idee of t lekker is na verwerken, let me know!

denk dat als je de gewone smeerboter bedoelt dat ie wel erg zacht blijft btw

7

AH heeft ook een plantenmargarine in een wikkel. Ik heb begrepen dat deze lekkerder is dan de wajang.

8

Botercreme met wajang vind ik niet lekker, maar om eerlijk te zijn vind ik botercreme zo-ie-zo niet lekker.

Ik heb laatst afgesmeerd met jam, was veel lekkerder maar mijn fondant gaf wel wat bobbels.

9

Bedankt meiden! Die van AH ken ik nog niet, ga vanmiddag meteen even kijken.

10

Linda0702 schreef:

Oké perfect! Zou het ook met Alpro soya boter uit een pakje kunnen? En wajang is dat die uit de wikkel? Bedankt in ieder geval!

Het kan dat als je lactose niet verdraagd soja ook buikpijn geeft, heb ik nl ook last van

11

die 2 staan los van elkaar hoor. vervelend dat jij tegen allebei niet kan!

12

Nouja t ging de eerste paar maanden prima maar na n tijdje kreeg k dezelfde klachten als bij melk, toen zei mn huisarts dat soja bij mensen met lactose intolerantie hetzelfde effect kan hebben

13

Ik heb de chocolade creme van Nigella gemaakt, met wajang uiteraard om een keertje proef te draaien. Erg lekker hoor! De structuur is even iets anders dan met gewone boter maar wel erg lekker...

14

Wajang is vrij van alle gevoeligheden/allergieën, makkelijk en smakelijk

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

15

etmc schreef:

Nouja t ging de eerste paar maanden prima maar na n tijdje kreeg k dezelfde klachten als bij melk, toen zei mn huisarts dat soja bij mensen met lactose intolerantie hetzelfde effect kan hebben

ach ja, weet hij/zij veel. onze kinderarts deed ooit de uitspraak"ik ben geen dietist! " toen ik over voeding begon omdat ik allergieen bij mijn kind vermoedde.  Als een baby allergisch voor melk is en je al heel jong de melk gaat vervangendoor sojavoeding kan die baby ook een allergie voor soja ontwikkelen. (lang niet altijd natuurlijk) en dan hebben we het over de eiwitten en over allergie en dat is heel wat anders dan suikers en intolerantie. Als jij naast lactose intolerantie nu ook niet tegen soja kan dan is dat een heel vervelend toeval.

16

ireen123 schreef:

nee hoor, er zit soja in. en dat staat op de officiele lijst van allergenen.

17

Mirjam5 schreef:
ireen123 schreef:

nee hoor, er zit soja in. en dat staat op de officiele lijst van allergenen.

Klopt sojalecitine zit erin. In al die boter zit wat in :/
Met wajang blijft mijn buikje het rustigste

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

18

Kan de BC variant met eiwit ook gewoon met Wajang eigenlijk?

19

Sorry het antwoord staat hierboven al genoemd!!!  :o

20

Ik heb zelf Lactose Intolerantie en zou persoonlijk voor het bakken geen Alpro Soja gebruiken. Die uit het kuipje (staat op de achterkant) kan je niet gebruiken om mee te bakken. Ik heb dit wel gedaan en het is gewoon te zacht (ik weet niet of dit de reden is dat je er niet mee kan/mag bakken) maar verder vond ik het wel prima smaken. Zowel appeltaart als koekjesdeeg word te zacht en is niet meer rolbaar.
De Alpro Soja uit een fles is helemaal vloeibaar, dus lijkt me helemaal niet handig, maar daar heb ik nog geen ervaring mee.

-

21

Ik heb zelf Lactose Intolerantie en zou persoonlijk voor het bakken geen Alpro Soja gebruiken. Die uit het kuipje (staat op de achterkant) kan je niet gebruiken om mee te bakken. Ik heb dit wel gedaan en het is gewoon te zacht (ik weet niet of dit de reden is dat je er niet mee kan/mag bakken) maar verder vond ik het wel prima smaken. Zowel appeltaart als koekjesdeeg word te zacht en is niet meer rolbaar.
De Alpro Soja uit een fles is helemaal vloeibaar, dus lijkt me helemaal niet handig, maar daar heb ik nog geen ervaring mee.

-