1

Onderwerp: wie weet vulling die gelatine VRIJ is ??

Hoi hoi,

Ik heb een verzoek gekregen voor een vulling die gelatine vrij moet zijn.
Wie kan mij daarin adviseren ?
Slagroom mag wel.

Groetjes Margo

2

Re: wie weet vulling die gelatine VRIJ is ??

choco mousse obv slagroom en chocolade
botercreme met een smaakje
banketbakkers room

kijk bij de recepten voor vullingen, staan er volgens mij genoeg zonder gelatine, veel op basis van slagroom.

Ook kant en klare pudding kan je gebruiken, evenals fruit en jam

groetjes Anneke, www.taartspeciaal.nl

3 Laatst bewerkt door anneke79 (17-11-2012 20:28)

1x was genoeg  :Y

groetjes Anneke, www.taartspeciaal.nl

Dat zijn er nog best veel, hoor. Meestal bevatten bavaroise gelatine, maar verder is er veel gelatine vrij. Mousses, curds, romen.  :9
Wat voor smaak zoek je?

Als je een mix of kant-en klare vulling gebruikt, wel eerst op de ingrediëntenlijst kijken. Het kan er snel in verwerkt zitten.

5 Laatst bewerkt door taartenprinsesje (17-11-2012 21:05)

Je kan ook zwitserse room maken met eigen gemaakte bbr dan zit er ook geen gelatine in, en gewoon jam? Ofvlaai vulling?

:think: eigenlijk zijn de meeste vullingen die ik zo snel kan bedenken gelatine vrij

Je kan ook altijd opstijven met agar agar agar

I never met a calorie I didn't like....

6

Let wel op bij gebruik van agar agar. Ik ben me aan het inlezen over agar agar, het schijnt dat de consistentie terugloopt tov gelatine.
Of te wel het word weer slapper als het even staat. :/

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

7

Is het ivm het geloof? Want dan kun je wel alles zelf ma.ken met rundergelatine.

Kitchen Corner, Nieuwstraat 15, Deventer. di-wo,vr 10:00-17.30 uur, donderdag van 10:00-20:00 uur en zaterdag 10:00-17:00 uur.
Voor cursus PME en diverse workshops kijk op de site www.kitchencorner.nl

8

Ja, het heeft idd met geloof te maken. Vlaaivulling kon ook niet volgens haar. Volgens mij zit in zwitserseroom ook gelatine ? of vergis ik mij nu ? Ik denk dat ik voor een lekker mousse ga..............
bedankt voor het meedenken !! :)

9

Ja, het heeft idd met geloof te maken. Vlaaivulling kon ook niet volgens haar. Volgens mij zit in zwitserseroom ook gelatine ? of vergis ik mij nu ? Ik denk dat ik voor een lekker mousse ga..............

10

11

Heb ik goed nieuws, net even nagelezen op de verpakkingen.

Vlaaivulling (bosvruchten heb ik gecontroleerd) zit geen gelatine in hoor, de binding is van gemodificeerd zetmeel.
Taartina kan ook, om over fruit te gieten (rode taartina heb ik gecontroleerd)= zetmeel+carageen waarbij carageen gewonnen word uit zeewier.

Dus beide mogelijkheden zijn plantaardig :thumb:

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

12

geen mona toetjes gebruiken.... in de meeste zit gelatine

Groetjes Miriam
Zij die gaan taarten groeten u!

Je vergist je hoor, in zwitserse room zit echt geen gelatine, dat is bbr + slagroom

I never met a calorie I didn't like....

14

ik bak al jaren gelatine vrij in mijn bedrijf.. een hele bewuste keuze..

En NEE... dan kan je ook geen rundergelatine gebruiken.. De meeste moslims willen namelijk halal producten. Rundergelatine is ook niet Halal...

Mocht je nog specifieke vragen hebben dan mag je me altijd mailen op
info @ mevrouwbaktaart.nl

15

Jam van de Aldi wordt zonder gelantine gemaakt. Ik gebruik het vaak samen met banketbakkersroom, mensen vinden het erg lekker.

16

jam heeft ook bijna nooit gelatine maar pectine, dat is gemaakt uit vruchten

17

Dank jullie wel  :) !! Ik heb mij ook wat meer verdiept i.e.a. Bedankt voor al jullie tips :Y  !! Groetjes !!!

18

soesa schreef:

Is het ivm het geloof? Want dan kun je wel alles zelf ma.ken met rundergelatine.

Ik dacht dat gelatine gemaakt was van verschillende diersoorten. Dat je dus nooit kunt zeggen dat het alleen van runderen is omdat niet te achterhalen is..

19

Hoi margoteunis en alle anderen ik gebruik heel vaak slagroom met kloppudding erdoor en dan heb je een soort mousse -bavoroise en je hebt de kloppudding in verschillende smaken aardbei,caramel,banaan , vanilla en ze vallen erg goed in de smaak misschien een tip voor moslims en iedereen die geen gelantine wilt gebruiken..