1 Laatst bewerkt door mama2010 (11-11-2012 16:02)

Onderwerp: Biscuit niet hoog

Heb opnieuw een poging gewaagt om een biscuit te bakken maar opnieuw is deze niet hoog genoeg geworden, 4.2 cm is hij slechts geworden en weet niet wat ik fout doe...

Springvorm rond van 24 cm.
200 gr bloem, 200 gr suiker, 5 eieren, 2 tl bakpoeder en snufje zout gebruikt.
Heb de eieren tijdens voorbereiding in warm water gelegt, vervolgens 10 minuten gemixt samen met de suiker met (electrische) handmixer.
De gezeefde bloem en bakpoeder erdoor gespateld en in de oven gezet voor 40 minuten.
Temperatuur 145-165-180 graden.

Het kapsel is wel heel lekker en luchtig geworden overigens maar wil zo graag een wat hogere bakken.
Iemand tips?

2

Re: Biscuit niet hoog

ik weet niet hoe hoog je hem graag wilt hebben, maar ik denk dat je gewoon meer eieren moet gebruiken. voor een hoogte van 7.5cm biscuit, heb je al gauw 7 eieren nodig.

zie het schema van djehr

7 eieren >> 350 gram ei
7*30 = 210 gram suiker
7*25 = 175 gram bloem
7*5   =   35 gram maïzena

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

3

SweetTooth schreef:

ik weet niet hoe hoog je hem graag wilt hebben, maar ik denk dat je gewoon meer eieren moet gebruiken. voor een hoogte van 7.5cm biscuit, heb je al gauw 7 eieren nodig.

zie het schema van djehr

7 eieren >> 350 gram ei
7*30 = 210 gram suiker
7*25 = 175 gram bloem
7*5   =   35 gram maïzena

SweetTooth, heel erg bedankt! Heb het schema opgeslagen. Het is eigenlijk de eerste keer dat ik zoiets zie want de meeste biscuit recepten gaan maar tot max. 5 a 6 eieren en krijg daar nooit een mooi hoog biscuit van.

4

Je kunt ook evt biscuitmix gebruiken.

5

Riany schreef:

Je kunt ook evt biscuitmix gebruiken.

Ik woon buiten Nederland en hier is geen biscuitmix voorhanden helaas.
Via sommige websites kan je wel mix krijgen maar dat is heel duur en de verzend kosten zijn meer als dat de mix kost....

6

je kunt heel goed je biscuitbeslag zelf maken,
misschien kun je het eens in een kleinere vorm proberen, vaak lukt het dan beter,
en verder: lekker veel oefenen ;)

kijk eens bij recepten, o.a. van Mamakaat,

succes.

7

omakneeltje schreef:

je kunt heel goed je biscuitbeslag zelf maken,
misschien kun je het eens in een kleinere vorm proberen, vaak lukt het dan beter,
en verder: lekker veel oefenen ;)

kijk eens bij recepten, o.a. van Mamakaat,

succes.

Ja misschien idd eens een ronde vorm pakken van 20 cm ipv de 24 cm.
Heb al vaak geoefend hoor maar kom op zo´n manier nooit aan het bekleden en decoreren toe, ze zijn steeds te laag en kan de taart altijd maar één keer doorsnijden om te vullen..... :(
Zal ook even kijken bij de recepten van Mamakaat.
Bedankt voor je antwoord!

8

je kunt ook altijd twee lage taarten samen gebruiken: heb je lekker toch vier lagen ;)

veel plezier met bakken.

9

omakneeltje schreef:

je kunt ook altijd twee lage taarten samen gebruiken: heb je lekker toch vier lagen ;)

veel plezier met bakken.

kan ook natuurlijk maar vind het toch wel makkelijker om in één keer een mooi biscuit uit de oven te toveren  :D

10

Anderhalf keer de hoeveelheid maken?

11

Heb je al geprobeerd om 2x beslag in één keer te maken? Wellicht helpt het.

12

Dat kan ik inderdaad ook wel eens proberen want de laatste biscuit die ik gebakken heb was wel erg lekker.
Als deze twee keer zo hoog zou worden door meer beslag dan zou het  perfect zijn  :thumb:
Bedankt voor de tips!

13

Ik kom regelmatig in Roemenië en bak daar ook , alleen kennen ze geen maizena, kan ik dan gewoon ipv maizena = bakpoeder gebruiken ?

14

nee, bakpoeder is om je beslag te laten rijzen, daarvan gebruik je hooguit een theelepeltje :)

als je geen maizena hebt, gebruik dan gewoon alleen bloem, dan gaat het best goedkomen.

15

dus dan wel meer bloem gebruiken: totaal gewicht bloem moet dan net zoveel zijn als bloem+maizena in het oorspronkelijke recept.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

16 Laatst bewerkt door Kaasvrouwtje (13-11-2012 13:45)

@Hemago: Maizena is wel een merknaam, misschien hebben ze in roemenie wel maiszetmeel onder een andere naam?

Ik koop zelf ook nooit maizena, ik werk in een zetmeelfrabriek (waarvan ook een dependence in Roemenie is...), dus gebruik altijd echt puur maiszetmeel, daar zit dan alleen geen antiklontermiddel ofzo in, maar het werkt erg goed.

Als ik zo op internet kijk dan kom ik deze tegen, dit is ook gewoon maizena, maar weet niet of dat in roemenie in de supermarkt te krijgen is.

Er wordt wel vaak maiszetmeel gebruikt in roemeense gerechten, dus het zou toch wel te krijgen moeten zijn...

http://alexcomp.ro/ver2/wp-content/uploads/2011/05/amidon-alimentar.jpg
http://alexcomp.ro/?p=237

http://fl1.shopmania.org/files/p/ro/m/936/amidon-de-porumb-tip-maizena~25430936.jpg
http://www.shopmania.ro/produse-aliment … a-25430936

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

17

Heb zojuist een prachtig kapsel biscuit gebakken in een ronde 24 cm vorm.
- 8 eieren
- 240 gram bloem (had geen maizena in huis)
- 240 gram suiker
- 2.5 theelepel bakpoeder
- snufje zout.

oven voorverwarmd op 145 graden temp op laten lopen tot 160 en 180 en kapsel totaal gebakken voor 55 min.
3 minuten in de afgezette oven laten afkoelen.

Kapsel is 7 cm hoog geworden, mooie hoogte om twee keer door te snijden en om de zijkant te versieren.

18

:thumb:  :thumb:  :thumb:

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

19

Met natuurlijk dank aan alle lieve dames hierboven die de moeite hebben genomen te reageren.
Ben helemaal happy dat het gelukt is...nu het vullen nog en het bekleden........

20

helemaal super,

en niet om te zeuren,
maar is ie niet te droog geworden met 55 min. bakken?

21

omakneeltje schreef:

helemaal super,

en niet om te zeuren,
maar is ie niet te droog geworden met 55 min. bakken?

Heb het biscuit vanaf 40 minuten gekontroleerd op gaarheid maar mijn prikker bleef pas schoon op 55 minuten.
Heb het biscuit zojuist geproeft en hij is echt heel goed gelukt, heel luchtig en heel smeuïg ! Ben blij!

22

ok, fijn,
succes met vullen, en eet smakelijk!

23

Toevallig iemand die weet wat de hoeveelheden zijn voor n 26 cm..
(zonder biscuitmix uiteraard), hoeveel meel, eieren en etc..

24

Faar_ schreef:

Toevallig iemand die weet wat de hoeveelheden zijn voor n 26 cm..
(zonder biscuitmix uiteraard), hoeveel meel, eieren en etc..

Zie je eigen topic........... http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=211706