1

Onderwerp: lijstje hoeveel fondant op verschillende maten cakedrums

Hallo,

heeft heel toevallig iemand bijgehouden hoeveel fondant je ongeveer kwijt was voor het bekleden van verschillende maten cakedrums?
Dan heb ik wel belang bij dat overzichtje.

Ik vond zo gauw alleen maar dit:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=167811
Hoeveel fondant ben ik nodig voor een cakedrum van 35 cm, voor alleen de bovenkant.
Waarschijnlijk iets meer dan 300 nodig.

Hoeveel fondant voor een 30 cm drum?
rond?
Ongeveer 350 gram... gokje.

Ik denk dat ik alleen maar op de bovenkant van de cakedrum fondant doe, omdat ik las dat de randen heel gauw beschadigen.

2

Re: lijstje hoeveel fondant op verschillende maten cakedrums

Ik heb in een boek van Paris Cutler (Taart & cake decoraties) kunnen vinden hoeveel fondant er nodig is. Maar het lijkt me wel veel.
Voor alle duidelijkheid, zij bekleedt de hele bovenkant van het sierplateau, dus ze steekt er niet een rondje/vierkant uit om fondant te besparen.

Een voorbeeld:
600 gram rolfondant
ronde sierplateau 35 cm.

Nogal een verschil, 350 gram of 600 gram.... :think:

Met een sierplateau bedoelt ze toch een cakedrum?

3 Laatst bewerkt door Nokkie (22-11-2012 11:47)

Re: lijstje hoeveel fondant op verschillende maten cakedrums

Zonet kwam ik dit handig overzicht tegen op http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=129322

Hieronder een overzicht met de hoeveelheid fondant die je nodig hebt om een cakedrum te bekleden.
Het bekleden van een cakedrum met fondant:
Bijvoorbeeld 25 cm rond
Dan 25 cm x 10 gram
Altijd 100 gram extra   
250 gram
100 gram
----
350 gram fondant
Bijvoorbeeld 25 x 25 cm
Dan 25 cm x 10 gram       
Altijd 100 gram extra   
250 gram
100 gram
----
350 gram fondant               

Dus voor 27,5 cm heb je 375 gram fondant nodig.
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om het middelste stuk (kleiner als de taart) weer weg te snijden, mocht je wat zuiniger willen doen met je fondant. En wil je het probleem niet hebben met het zilver van je cakedrum dat eventueel zichtbaar is, dan kun je de rand ook bekleden met fondant en je lint daarover heen doen. Mocht je lint iets smaller zijn, dan is ook dat geen probleem.