26

Re: duidelijkheid over afsmeren met botercrememix funcakes

Yuck. Die 1 op 1 is echt niet lekker hoor. Vind ik dan he.
Ik smeer altijd af met de mix en heb nog nooit een smeltende taart gehad....

27

Ik bak sinds een paar maanden en nou wilde ik voor mijn neef die 2weken geleden is getrouwd zelf de taart maken ...zo gezegd zo gedaan ik heb in totaal 10taarten voor hem gemaakt en op een taartstandaard geplaatst ...maar eer ik hieraan begon had ik ook die twijfels want op de verpakking staat niks van afsmeren met botercreme van funmix ik heb toen de leukste taarten gecontacteerd en het was geen enkel probleem om mee af te smeren ik heb wel dijkjes gemaakt en het eindresultaat was schitterend en helemaal geen gesmolten marsepein ik heb wel de koelkast op 4 gezet ...

28

Ik smeer ook af met de mix van fc.
Zo geleerd bij een workshop en is tot nu toe altijd goed gegaan met fondant.

29

Ik ben helemaal verbaasd! Ik smeer alles af met de funcakes botercrememix. Nog nooit problemen gehad!

Greetz Miranda
Ik hou van mezelf en gelukkig is het wederzijds!

30

Ik smeer sinds kort ook af met de mix. Ik gebruik wel maar zo'n 70% van de aanbevolen hoeveelheid water. Tot nu toe zo'n 6 taarten en geen probelemen gehad.
Ik heb ook een tijdje met ganache afgesmeerd maar dat vond ik zo snel hard worden tijdens het afsmeren (gebruik de verhoudingen van Inspired by Michelle). Iemand anders daar ook last van?
En 1:1 vind ik smerig...

Life is what you bake it.

31

Teiget schreef:

Ik ben helemaal verbaasd! Ik smeer alles af met de funcakes botercrememix. Nog nooit problemen gehad!

Hier ben ik verbaasd over  ;) . Er zijn nl echt heel veel topics over het wel/niet afsmeren met de mix ivm smeltende taarten
Ik zweer er iig bij  :Y . Zeker wanneer je er een smaakje doorheen doet. Om af te smeren hoeft het ook niet zo'n dikke laag te zijn. Maar mijn buurvrouw bv vind de 1:1 veel lekkerder dan de mix  :Y

Ben pas begonnen met bakken en heb nu een verjaardagstaart voor m'n kleinzoon in de koeling staan, ik smeer ook af met funmix maar ga het dan ook proberen met minder water.
Ik smeer ook heel dun maar ik had de creme ook liever wat steviger gehad.

De aanhouder wint!

33

Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de juiste verhoudingen van ganache om mee af te smeren. Bij mij wordt hij altijd zo snel hard...

34

Paula66 schreef:

Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de juiste verhoudingen van ganache om mee af te smeren. Bij mij wordt hij altijd zo snel hard...

Bij mij dus ook, zie bericht hierboven  O-)

Ik heb ook een tijdje met ganache afgesmeerd maar dat vond ik zo snel hard worden tijdens het afsmeren (gebruik de verhoudingen van Inspired by Michelle). Iemand anders daar ook last van?

Life is what you bake it.

35

nou ik heb inmiddels ook weer twee taartjes afgesmeerd met de funcake mix. Helemaal goed gegaan. Ook de stukjes die over waren hebben de mensen twee dagen later nog uit de koelkast gehaald en waren nog in precies dezelfde staat.
Ik denk wel dat ik inmiddels weet waar het aan kan liggen dat het bij mensen fout gaat. Heb er even met een medewerker van de taartenwinkel over gesproken en die zei het volgende:
De instructies op de verpakking moeten gewoon goed opgevolgd worden, dan is er geen probleem. Maar soms hebben mensen niet genoeg geduld om ten eerste de mix met het water minimaal 30 minuten te laten opstijven. Ten tweede de boter eerst even romig te  mixen alvorens je de opgesteven mix erbij doet. Ten derde om echt beetje bij beetje toe te voegen tijdens het mixen. En ten vierde als alles erbij zit echt nog 5 a 10 minuten door te mixen.
Als je een van die onderdelen niet goed uitvoert kan schifting optreden wat ervoor zorgt dat de waterdeeltjes niet geheel opgenomen zijn door de boter. Dat kun je zelfs zien aan het eindproduct. Het is dan niet mooi glad en wit. En als je losse waterdeeltjes in je mix hebt....dan gaat je marsepein eraan. Logisch dus!

Kijk aan die uitleg had ik echt wat. Nu dus gerustgesteld en vol vertrouwen in de mix.

:D

nicjebeer schreef:

nou ik heb inmiddels ook weer twee taartjes afgesmeerd met de funcake mix. Helemaal goed gegaan. Ook de stukjes die over waren hebben de mensen twee dagen later nog uit de koelkast gehaald en waren nog in precies dezelfde staat.
Ik denk wel dat ik inmiddels weet waar het aan kan liggen dat het bij mensen fout gaat. Heb er even met een medewerker van de taartenwinkel over gesproken en die zei het volgende:
De instructies op de verpakking moeten gewoon goed opgevolgd worden, dan is er geen probleem. Maar soms hebben mensen niet genoeg geduld om ten eerste de mix met het water minimaal 30 minuten te laten opstijven. Ten tweede de boter eerst even romig te  mixen alvorens je de opgesteven mix erbij doet. Ten derde om echt beetje bij beetje toe te voegen tijdens het mixen. En ten vierde als alles erbij zit echt nog 5 a 10 minuten door te mixen.
Als je een van die onderdelen niet goed uitvoert kan schifting optreden wat ervoor zorgt dat de waterdeeltjes niet geheel opgenomen zijn door de boter. Dat kun je zelfs zien aan het eindproduct. Het is dan niet mooi glad en wit. En als je losse waterdeeltjes in je mix hebt....dan gaat je marsepein eraan. Logisch dus!

Kijk aan die uitleg had ik echt wat. Nu dus gerustgesteld en vol vertrouwen in de mix.

:D

Ja ik doe het idd precies zoals het op de verpakking staat, en echt geen problemen gehad, het stuk wat over was, is ook de volgende dag nog hetzelfde gebleven. Ik blijf het dus gewoon gebruiken.

De aanhouder wint!

37

Jol321 schreef:

En dan ga ik het weer even tegen spreken  :+ . Ik smeer alles af met bc mix (wel Zeelandia), maar ik geloof niet dat dit uitmaakt. Ik maak het inderdaad met minder water aan en heb nooit last gehad van smeltend fondant en marsepein. Ik zeggen, kijk gerust even naar mijn taarten  ;)

helemaal mee eens..  :Y  :Y  :Y  ik gebruik funcakes botercreme mix, gewoon zoals op verpakking staat maken. Met Yoghurtdrank  van AH en aardbeienjam en poedersuiker, uurtje laten rusten en dan de roomboter erdoor.. heerlijk en is nooit mis gegaan!!!

You can't get what you want, till you know what you want...
www.pleppestaarten.nl

38

Als laatste wil ik nog even kwijt dat ik vanaf ik dit topic startte inmiddels een aantal taarten heb gemaakt, inclusief dat bruidstaartje en......HELEMAAL GOED GEGAAN met de funcakes botercrème mix. Dus als conclusie zou ik toch wel willen zeggen: hou je aan de beschrijving, dan werkt het als een trein  ;)

En Femmie: wat bedoel jij met de yoghurtdrank van de AH? ben nu wel benieuwd naar deze combi met de mix  :P

39

Karin09 schreef:

Ik gebruik geen dijkjes, vul meerdere dunne lagen.

Heb vandaag voor het eerst de vernieuwde botercreme-mix van funcakes gemaakt............en op de verpakking staat dus niet dat het geschikt is voor afsmeren, alleen voor vullen en lekkere toppings.

Weet je wel heeeeel zeker dat je een zak van Funcakes had? Want dat zou er niet op horen te staan..
Sterker nog.. voor ik hier reageerde, ben ik het even gaan na vragen.

Het afsmeren met FC mix is geen enkel probleem.. zolang je je maar wel aan de gebruiksaanwijzing houdt, en zorgt dat je kijkt wat je doet.. dus zorg dat je BC niet geschift is.. in bijna 100% van de gevallen waar de marsepein/fondant wel smelt, is het echt een punt van niet letten op de gebruiksaanwijzing. Dus geschifte botercreme..

Als jij je botercreme in de ochtend maakt, en pas in de middag gebruikt, zul je hem al weer opnieuw goed moeten opmixen, het liefst de kom even in warm water houden en dan zeker een flink aantal minuten opmixen.

Ik smeer of af met ganache, of met de Funcakes mix, maar nog nooit problemen gehad..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

40

en hoe zou het dan met MBC zitten met eiwit aangemaakt van 20 gr eiwitpoeder en 120 gr water? kan het dan ook fout gaan?