1

Onderwerp: duidelijkheid over afsmeren met botercrememix funcakes

Ik gebruik sinds kort de bcm  van funcakes om af te smeren een dit gaat tot nu toe goed. Nu las ik ineens over smeltend  marsepein en  fondant . Ik dus in paniek, want heb ik dan tot nu toe poepiesgeluk gehad? Taarten zijn altijd op de dag van levering opgegeten maar volgende maand lever ik een bruistaartje twee dagen eerder af.

Bij wie gaat de bcmix  goed, bij wie niet en wanneer treedt dat smelten meestal in werking?
Vind het zo fijn werken, zou jammer zijn als ik weer voor1:1 moet kiezen :(

Groetjes nicole

Re: duidelijkheid over afsmeren met botercrememix funcakes

ik heb het nooit geprobeerd (afsmeren met de mix) omdat ik las dat het fout kan gaan. Dus, lang met 1:1 gesmeerd totdat...ik ganache probeerde (en ga nu echt noooit meer met botercreme afsmeren)!

3

Ganache , dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik smeer altijd zo dun mogelijk af, alleen voor het plakken. Dus dan vind ik ganache  zonde...of zit ik daar verkeerd?

4

ik gebruik alleen botermix van funcakes en nog nooit gesmolte taart gehad.

5 Laatst bewerkt door taartenprinsesje (05-11-2012 21:25)

Niet doen. Je kan meer info vinden als je de zoekfunctie en of google gebruikt. Alles is er al meeeeeerdere malen over gezegd.
Ik zou geen risico nemen, zeker niet met een bruidstaartje

Je kan ook met mbc afsmeren

I never met a calorie I didn't like....

6

Ja met die zoekfunctie  vind ik alleen maar discussie en ik ben nou wel eens benieuwd wie het ook echt heeft meegemaakt...en wanneer deze problemen ontstonden. Dezelfde dag nog, of later...

Dan moet je even googlen, vind je veel meer, ook hele leuke fotos :(

Ik kan nu even geen links plakken

I never met a calorie I didn't like....

8

Gewoon niet doen. Zeker niet met recept waar 200ml water bij staat. Ik maak het zelfs voor vulling altijd al met maar 100ml water.

Afsmeren met 1:1 of ganache. Water bij afsmeren kan je fondant doen smelten.

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"

ik smeer de ganache ook niet dik, hoor! Ik vind het gewoon fijner werken en nog lekkerder ook. Oh ja, en omdat ik een handmixer heb, vind ik het ook nog makkelijker ;) Echt...het proberen waard!

10

En dan ga ik het weer even tegen spreken  :+ . Ik smeer alles af met bc mix (wel Zeelandia), maar ik geloof niet dat dit uitmaakt. Ik maak het inderdaad met minder water aan en heb nooit last gehad van smeltend fondant en marsepein. Ik zeggen, kijk gerust even naar mijn taarten  ;)

Groet, Jolanda

Ik zou een taart nooit 2 dagen voor gebruik afleveren, niet voor het smelten, maar omdat ik wil dat de gasten een verse taart eten....

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

12

Haha ja...het blijft dus een discussie. Nou ik ga er eerst nog een paar andere taarten mee afsmeren...dan zie ik wel of er iets gebeurt. Zo niet dan gebruik ik m gewoon volgende maand.

En over het afleveren: zo wil de klant het, niet ik

13

Het blijft inderdaad een discussie.. Ik smeerde altijd met 1:1 botercreme af, totdat ik het personeel in de taartenshop bij ons een andere klant hoorde adviseren haar taart af te smeren met de funcakes botercreme mix. Dus ik heb het nog even extra gevraagd, maar ze zegt dat het daar juist voor kan en dat zij het met alle workshops ook gebruiken om af te smeren.
Mijn laatste 4 taarten met de mix afgesmeerd en zowel fondant als marsepein totaal niet gesmolten!
Voor mij geen 1:1 botercreme meer!
Ganache is trouwens nog makkelijker én lekkerder!

Maar jij krijgt de problemen als hij droog smaakt of als er zelfs mensen ziek van worden.....
Als je klant de taart verkeerd bewaard..... Hoop dat je daar aan gedacht hebt.
Gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid...waarom willen ze de taart 2 dagen van te voren?  :think:

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

15

Mij is het één keer overkomen. Ik had een taart s'avonds met de mix afgesmeerd en bekleed met fondant, de volgende ochtend droop het fondant aan de onderkant van de taart. Nu is het wel zo dat ik net begonnen was en inmiddels heeeeeel wat taarten verder ben, maar sindsdien heb ik het niet meer gebruikt om af te smeren.

16

Als ik een taart met marsepein maak smeer ik ook gewoon met de funcake mix en er is nog nooit iets mee gebeurd zelfs niet als de taart in de vriezer heeft gestaan en rustig in de koeling laat ontdooien met fondant heb ik er wel problemen mee gehad dus bij fondant smeer ik af met 1:1 voor bruidstaarten  smeer ik eigenlijk ook altijd af met 1:1 dit omdat daar nooit de vulling botercreme wordt gekozen

Neem ook is een kijkje op mijn Facebook en liken natuurlijk https://www.facebook.com/SvenniesTaartenhuys?ref=hl

17

Ik heb ook heel erg lang met mix afgesmeerd, las ik hier ineens dat dat niet kon! Er is nooit wat mis gegaan maar ben wel gelijk begonnen met het afsmeren 1:1!

'You can't buy happines but you can buy cupcakes, and that's kind of the same thing'

18

@ esther: het is een bekende van mij hoor, tot nu toe maak ik alleen taartjes voor familie, vrienden en kennissen. Daarbij verdien ik er ook niet op, reken precies de prijs die ik kwijt ben voor de ingrediënten. Maar inderdaad, ik vind het ook niet fijn twee dagen van te voren de taart te brengen. De reden was mij nog niet erg duidelijk, ga nog proberen het anders te regelen. Misschien heeft ze er nog niet aan gedacht dat ik de taart ook op de feestlocatie kan bezorgen zodat ze dat allemaal niet zelf hoeft te regelen. Denk dat ze stressvolle situaties wil voorkomen en daarom de taart vroeg wil hebben haha.
Ik zal nog eens polsen of het toch op de dag zelf kan :)

19

Denk inderdaad dat je hier nog niet veel wijzer van wordt  ;) . Ik ben iig nog nooit een topic tegengekomen waar echt duidelijkheid werd gegeven. Dat is logisch, iedereen doet het op zijn manier, al denk ik dat de meeste voor de (veilige  ;) ) 1:1 gaan. Ik smeer ook af met de 1:1 en heb nooit een smeltende taart gehad. Eerlijk gezegd vind ik de bc mix niet eens fijn om mee af te smeren. Veel te slap, waardoor ik geen strakke taart krijg. Dit heb ik zelfs soms met de 1:1, zeker in de zomer.
Als ze de taart 2 dagen van tevoren willen is deze wel al 3-4-5 (?) dagen oud, denk ik. Ik neem aan dat je deze taart niet in 1 dag klaar hebt?

20

nee nee....het is maar een klein bruidstaartje, dus die heb ik in een dag af. Ik heb nog nooit een taart gemaakt in meerdere dagen eigenlijk. Ja heel soms alvast de marsepein decoraties gemaakt de dag ervoor. Dus hij blijft dan 2 dagen oud. Maar ik ga sowieso nog even proberen er een dag tussenuit te 'snoepen'  *D

21

Welk recept gebruiken jullie dan voor afsmeren met ganache? En wordt dit dan net zo hard als botercreme 1:1?
Ik heb zelf zoiets van je moet toch altijd botercreme maken voor je dijkjes, dus net zo makkelijk om hier ook mee af te smeren.
Dus ganache maken lijkt me dan weer extra werk.

Of zie ik het verkeerd?

Gr. Dolfijn

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

22

Dijkjes maak ik ook van ganache. En ganache wordt veel steviger dan botercreme.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

23

Ik gebruik geen dijkjes, vul meerdere dunne lagen.

Heb vandaag voor het eerst de vernieuwde botercreme-mix van funcakes gemaakt............en op de verpakking staat dus niet dat het geschikt is voor afsmeren, alleen voor vullen en lekkere toppings.

24 Laatst bewerkt door Denise92 (07-11-2012 16:48)

Ik gebruik altijd al de botercreme van funcakes, nooit problemen gehad.

Wordt ganache niet heel erg hard?

En wat bedoelen jullie met de 1:1 botercreme? Is dat de botercreme die hier op het forum staat?

Lust zelf geen marsepein.. *schaam*

25

;) 1:1 botercreme is gewoon 1 deel boter 1 deel suikerbakkerspoeder. dus de verhouding is 1:1