1

Onderwerp: Mijn cupcakes zijn te laag!

Heb net cupcakes gebakken om te proberen hoe lang ik ze in de oven moet doen totdat ze gaar zijn. Wilde het alvast eens uitgeprobeerd hebben voordat ik aan mijn opdracht begin.

Nu heb ik een recept voor 12 cupcakes door de helft gedaan en 6 cupcakes gemaakt. De vormpjes allemaal gelijk gevuld, maar nu ze klaar zijn, zijn ze heel laag, net over de helft van het vormpje.

Hoe kan dit? Zijn de vormpjes dan te groot voor mijn recept of is het toch te weinig beslag op de een of andere manier??

Heb gewoon het basisrecept voor cupcakes gebruikt met boter, suiker, ei, melk en zelfrijzend bakmeel.

2

Re: Mijn cupcakes zijn te laag!

En je hebt niets anders toegevoegd dan t basis recept? Hoe heb je ze laten afkoelen?

Er waren eens cupcakes, taarten, koekjes en nog veel meer ander lekkers te vinden op http://www.bakverhalen.nl en https://www.facebook.com/bakverhalen

3

Welk recept heb je gebruikt? En hoe heb je ze verder gebakken? In een siliconenvorm of in papiertjes in een bakblik?

Je hebt een opdracht voor cc's en nog nooit cc's gebakken? Dan zou ik gaan voor de mix van funcakes, of de muffinmix van koopmans uit de supermarkt............kan niet mislukken.

Ik gebruik de cc-mix van custers en gebruik 38 gram mix per vormpje.

4

Ik gok op te lang gemixt en evt. te warm gebakken.

5

Ik gebruik de mix van funcakes en vul de vormpjes altijd met 42 gram mix. 18 minuten in oven en dan gewoon platdrukken, meestal zijn ze dan op de perfecte hoogte (op een enkeling na)

Geluk kun je niet kopen, cupcakes wel!
Kijk ook eens op mijn facebookpagina: www.facebook.com/cupcakesvanlisa

6

Ik gebruik de mix van funcakes en vul de vormpjes altijd met 42 gram mix. 18 minuten in oven en dan gewoon platdrukken, meestal zijn ze dan op de perfecte hoogte (op een enkeling na)

Geluk kun je niet kopen, cupcakes wel!
Kijk ook eens op mijn facebookpagina: www.facebook.com/cupcakesvanlisa

7

Zou het ook niet aandurven om voor andere te bakken als ik niet zeker zou weten of het wel goed gaat. Ik denk ook te heet gebakken. Nou moet ik zeggen dat ik het liefst de FunCake cupcake mix gebruik of anders cakemix. Deze vind ik luchtiger dan wanneer ik het beslag zelf maar. Deze zijn, bij mij, toch wat minder luchtig.  De HoM papiertjes zijn groter dan de meeste andere en hier doe ik dan zo'n 42 gr in. In de andere papiertjes 38-40 gr.

8

Het recept was 125 gr suiker, 125 gram boter, 2 el melk, 2 eieren, 125 gram zelfrijzend bakmeel. Ik heb wel vaker cupcakes gebakken, dus voor de opdracht komt dat wel goed. Vond het alleen zo raar. Bovenstaand receptp was voor 12 cupcakes, dus heb ik van alles gewoon de helft gepakt voor 6 stuks.

Denk dat ik het beslag gewoon iets ruimer moet pakken, en misschien geen hetelucht oven maar onder - boven warmte.

Ik gebruik eigenlijk bijna nooit funcake mix of iets dergelijks. Maar voor een volgende keer misschien een aanrader. bedankt!

9

Ik bak ook hetelucht. Dit recept, of iets wat er op lijkt, heb ik ook eens gemaakt maar vind deze dus nogal zwaar. Hoe heb je trouwens gemixt? Wanneer je met bv een Kenwood mixt is de hoeveelheid die hebt gemaakt denk ik te weinig om een mooi beslag te krijgen.

10

Is er nog verschil dan tussen bakken in papier of siliconen?

11

12

13

14

Ja, siliconen geleiden minder warmte waardoor je cupcakes minder snel kleuren en garen

15 Laatst bewerkt door Lili2506 (08-11-2012 13:01)

Bedankt voor alle tips en reacties.

Ik heb wel vaker cupcakes gebakken, maar dat recept had ik nog niet gebruikt.

Ik heb nu de cupcake mix van Cook&Co gebruikt. Je haalt uit 1 zak minimaal 50 cupcakes en ze zijn lekker!! :) Alles is nu gelukt :) Gisteren cupcakes gebakken, morgen ga ik ze afleveren bij de opdrachtgever, dus vanmorgen heb ik alles gedecoreerd :) Plaats straks / morgen nog een foto :)

Ik heb trouwens de papiertjes in een bakblik gedaan en in een siliconen bakvorm, maar ik vind het bakblik toch fijner!! Dus een tip voor de rest!

16

Lili2506 schreef:

Het recept was 125 gr suiker, 125 gram boter, 2 el melk, 2 eieren, 125 gram zelfrijzend bakmeel. Ik heb wel vaker cupcakes gebakken, dus voor de opdracht komt dat wel goed. Vond het alleen zo raar. Bovenstaand receptp was voor 12 cupcakes, dus heb ik van alles gewoon de helft gepakt voor 6 stuks.

Denk dat ik het beslag gewoon iets ruimer moet pakken, en misschien geen hetelucht oven maar onder - boven warmte.

Ik gebruik eigenlijk bijna nooit funcake mix of iets dergelijks. Maar voor een volgende keer misschien een aanrader. bedankt!

Dit is het receptje van Nigella Lawson. Ik gebruik het ook vaak en mij lukt het om met dit recept 12 mooie cupcakes te maken die goed rijzen. Met cake hoef je niet te mixen op hoge snelheid. Ik gebruik zelfs nooit mijn staande mixer voor cupcakes/cake. Enkel de ingrediënten onder elkaar mengen - eerst eieren met suiker, dan boter toevoegen, dan bloem zeven en spatelen. Ik bak ook altijd op hete lucht, papiertjes in een cupcake bakvorm, 20-25min op 160-170°C.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

17

Opdracht is helemaal geslaagd!! Iedereen tevreden en super reacties gehad :)
Hopelijk snel weer een opdrachtje :)