1

Onderwerp: suikervrij kan dat? ivm. suikerziekte

Ik had al gezocht via zoeken maar alles wat ik in typ kent die niet? zal vast wat verkeerd doen?
Maar ik vroeg me af kan je taart maken die suikervrij is?
Nou vind ik taarten maken erg leuk zo af en toe en heb al aardig wat spullen aangeschaft en kregen we 2 weken te horen dat me vriend suikerziekte heeft en toch wel erg schokkend hoog, onze huisarts had nog nooit zo'n hoge suiker meegemaakt bij zo'n jonge leeftijd.
Nou moet hij dus zijn hele eetpatroon aanpassen en zou het jammer vinden om nu geen taarten meer te kunnen maken dus wil me verdiepen in suikervrije taarten.
Hoor graag adviezen, tips enz.....had graag met sinterklaas en of kerst een taart willen maken.

2

Re: suikervrij kan dat? ivm. suikerziekte

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=146815
Ik heb geen ervaring met suiker vrij bakken maar vond dit topic.
Hoop dat je er wat aan hebt!
Ik heb gezocht op suiker vrij bakken, en de rubrieken bakken en vullen en bekleden aangevinkt, dan vind je nog meer topics. Succes!  :)

3

het gaat niet alleen om suiker, maar om de hoeveelheid koolhydraten. het is niet zo dat mensen met suikerziekte helemaal geen suiker meer mogen. ik denk dat als je vriend eenmaal stabiel is hij best af en toe een stukje taart kan eten als hij dan maar rekening houdt met wat hij verder op dat moment eet of evt. spuit.

succes iig!!

If life gives you lemons, make lemoncurd.

Idd wat mirjam 5 zegt. Vetten zijn veel verraderlijker. Mijn moeder,heeft suiker, neemt of een klein stukje of helemaal niets. Suikervrij gebak dat te koop is, is veel slechter.

Maar eerst moet de suiker idd stabiel zijn. Hopelijk luk dat met een dieet, dan kan je het.zelf in de hand houden. Succes iig!

5

Als je toch een taart voor je vriend wilt maken, dan kun je nog het beste voor een appeltaart gaan. (Maar dan niet met roomboter, maar met gewone margarine)
Het gaat idd niet zo zeer om de suikers die de boosdoeners zijn van een hoge bloedsuiker, maar meer om een combi van vetten en koolhydraten.

Dat is toch een TAART waard!

6

@ppeltje schreef:

Als je toch een taart voor je vriend wilt maken, dan kun je nog het beste voor een appeltaart gaan. (Maar dan niet met roomboter, maar met gewone margarine)
Het gaat idd niet zo zeer om de suikers die de boosdoeners zijn van een hoge bloedsuiker, maar meer om een combi van vetten en koolhydraten.

margarine is niet beter dan boter hoor. Bevat evenveel vet alleen is het dan nog bewerkt ook.
En juist als je het maar weinig mag eten kan je het beter maar zo lekker mogelijk maken zodat je er dan tenminste ook echt van kan genieten en het niet op eet met het idee dat je er niets aan gemist zou hebben als je het had laten staan.  ;)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

7

Mirjam5 schreef:
@ppeltje schreef:

margarine is niet beter dan boter hoor. Bevat evenveel vet alleen is het dan nog bewerkt ook.
En juist als je het maar weinig mag eten kan je het beter maar zo lekker mogelijk maken zodat je er dan tenminste ook echt van kan genieten en het niet op eet met het idee dat je er niets aan gemist zou hebben als je het had laten staan.  ;)

Daar heb je helemaal gelijk in!  :lol:

Dat is toch een TAART waard!

8

Je zegt dat hij zijn eetpatroon om moet gooien.
Nu vroeg ik me af of hij ook aan de medicatie (pillen of insuline spuiten) moet.
Tegenwoordig kan en mag je als je suikerziekte hebt veel meer dan 'vroeger', je moet alleen wel wat meer opletten.

Mijn tip is om het eerst nog even te overleggen met de huisarts (zijn assistente/verpleegkundige) of hij helemaal suikervrij moet gaan eten. Misschien hebben ze ook wel baktips.

Ik heb verder totaaaal geen ervaring met suikervrij bakken, sorry.

9

wat betreft boter en margarine klopt het wat het vet betreft, echter dierlijk vet is veel slechter dan plantaardig vet. Dus is de keuze margarine wel beter. Indien mogelijk kuin je ook kiezen voor vloeibare blueband met roombotersmaak, in cake, cc en appeltaart.

Ik heb nu ook sinds 2 jaar diabetes 2. Ik mag een hoop niet en een hoop wel, ik neem geregeld op een verjaardag een lekker stukje taart. Ik zorg ervoor dat de maaltijd ervoor en erna weinig tot bijna geen koolhydraten bevat.
Het leven moet ook leuk blijven. In het begin was ik heel streng voor mezelf, maar nu heb ik voor mezelf een gulden middenweg gevonden.
Tegenwoordig mag je hopen dat je oud wordt en ik wil dan niet het gevoel hebben dat ik niet geleefd heb, aan de andere kant let ik wel goed op wanneer ik wat eet, want ik wil geen complicaties van de diabetes.
In de taarten die ikzelf maak deed ik altijd minder suiker in de botercrememix. Helaas kan dat nu niet meer nu de mix veranderd is.
Ook meng ik mijn creme met bbr 1:1, zo krijg ik een minder vette creme voor in de taarten. Ik gebruik wel roomboter in de creme, want het moet ook lekker zijn.

Helemaal mee eens dat de suikervrije gebakjes niet goed voor je zijn, omdat daar heel veel vet in zit.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

10

sorry voor mijn late reactie.
Erg bedank allemaal voor jullie reactie's.
Donderdag moet hij weer naar de diëntiste en dan ga ik ook mee dus zal het ook eens vragen aan haar wat zei ervan zegt.
Vind erg ingewikkeld wat ik zo gelezen heb die suikervrije taarten.

De vraag of die medicijnen heeft dat heeft die idd. 5 pillen per dag waarvan 4 metformine die andere weet ik zo niet uit me hoofd.
Spuiten is nog niet nodig en waarschijnlijk zijn de pillen en dieet voldoende hopen we tenminste.

11 Laatst bewerkt door marijkeJoey (10-11-2012 20:43)

:)

12 Laatst bewerkt door marijkeJoey (10-11-2012 20:43)

sorry hij poste het 3x?