1

Onderwerp: wat doe ik fout?

Hallo, ik heb vandaag mijn 3de taartje bekleed. Toen ik het fondant  er op legde was het nog prima, tot dat ik de zijkant ging doen, kwamen er kleine scheurtjes .was het fondant  te dun of heb ik het kapot gemaakt met de smooter op de zijkant?
wie heeft er advies?

http://i49.tinypic.com/s3j2tv.jpg

Find me on facebook and on www.madebypien.nl

2

Re: wat doe ik fout?

Ik denk nog iets langer kneden.

Veel taart plezier

3

gebruik je poedersuiker of speksteenpoeder tegen het kleven?
als ik teveel daarvan gebruik heb ik het ook zo.. waardeloos!
en idd iets langer kneden kan helpen?

4

Lang kneden en niet te lang laten aandrogen voordat je het op de taart legt.

Dat is toch een TAART waard!

5

Misschien

6

:think: hele zin weg  :/

Wat ik wilde zeggen: misschien trek/wrijf je de fondant teveel naar beneden als je de zijkant doet?

7

Zo te zien niet soepel genoeg gekneed, zou dan kunnen?

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

8

ik heb geen poeder suiker gebruikt. Moet ik de randen naar boven vegen dan?

Ik ga het vanavond nog eens proberen, met jullie adviezen. Dank jullie wel

9

Beetje lastig uitleggen, ik zal het proberen. Als je de zijkant doet: je fondant even op de plek houden met je ene hand (de lap zelf vasthouden en niet aandrukken) en dan de bovenste rand licht aandrukken met je andere hand > dus niet naar beneden wrijven. Daarna kun je de randen wel zachtjes wrijven maar dan zit de bovenkant al vast en dan heb je minder kans op scheurtjes.
Ik kreeg dit advies in mijn PMEcursus, en sindsdien gaat het echt stukken beter  :Y En idd goed doorkneden voor het uitrollen.  ;)

10

En ligt het misschien aan je merk fondant? Ik heb het als ik met dr. Oetker fondant werk, en bij Pettinice (plakt eerst, scheurt dan). Met funcakes fondant gaat het altijd goed!

11

ik vind fondant sowieso moeilijker dan marsepein... dat scheurt bij mij een stuk minder snel! Dus tegenwoordig doe ik vaan marsefond; 50% marsepein en 50% fondant: rolt dun uit, maar scheurt veel minder snel!

12

ik vind fondant sowieso moeilijker dan marsepein... dat scheurt bij mij een stuk minder snel! Dus tegenwoordig doe ik vaan marsefond; 50% marsepein en 50% fondant: rolt dun uit, maar scheurt veel minder snel!

13

Beddankt voor alle reacties.

ik heb juist bij funcakes altijd scheuren op de hoeken...

maar denk inderdaad te kort gekneed

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

15

Bij Funcakes had ik altijd ellende met scheurtjes, bij Satin Ice gaat het eigenlijk vanzelf goed.
Lap erop, onderaan de flap losjes vasthouden en met de vingertopjes lichtjes de fondant tegen de taart en tikken. vanaf bovenkant in horizontale beweging steeds lager gaan ( je cirkelt naar beneden) werkt voor mij goed.

Het merk fondant en de techniek zal persoonlijk zijn. Probeer maar wat jou het beste ligt. En veel YT filmpjes kijken.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

16

Volgens mij was de fondant te oud (dus te hard geworden) of in contact met zuurstof gekomen. (de verpakking niet goed gesloten).
Je kan het repareren de fondant met een beetje  Crisco te kneden. De beste wat je kan gebruiken is Satin Ice .
Groetjes, Atena

Smile, tomorrow will be worse- Murphy's Laws