1

Onderwerp: taart afbakken

ik heb een probleem met afbakken vd taart. Ik heb een combioven van de ikea. Ik bak nu mijn taart op 180 graden en rond de 35 @ 40 minuten. Bakvorm vierkant 25x25. Mijn taart wordt dan hooguit maar 4 cm hoog terwijl ik wel genoeg mix enz doe.

Wie kan mij helpen??

Thanx alvast groetjes Elise

2

Re: taart afbakken

tsja, elke oven is anders.... ik bak 140 hetelucht...

:think: krijg je een bolling op je taart?
:think: ziet het beslag er als stijfgeklopt eiwit uit, maar dan taaier en geler?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Hoi,
Ik krijg wel een bolltetje op de taart en het is ook gewoon goed gaar. Als ik dan de taarten zie op dit forum dat ze zo hoog zijn denk ik doe ik het dan wel goed
gr

4

Wat ik doe is de temp langzaam op laten lopen. Bv 15 min 125, 15min 150 en 15min 175 gr. En ik pak bij een 20cm de verhouding mix voor 25cm. Van te voren zeker 10min mixen en dan zou ie toch hoog moeten worden...

5

Mix je wel lang genoeg? Hoe ziet je beslag eruit als je klaar bent met mixen?

6

Wat is genoeg beslag?

Jacqueline

7

Hoi,
Ja ik mix ook 10 minuten en dan ziet het er goed uit hoor het beslag.
Ok ik ga dat ook een proberen dan met de temperaturen op te laten lopen. Thanx allemaal.

8

oh en ik neem ook meestal het beslag voor een grotere vorm.
Ik ga het vd week wel even uit proberen en dan horen jullie het nog

9

gebruik je warme (kamertemp of even in heet water laten liggen) eieren?
Ik bak overigens 40 minuten op 160 graden.

taartenvanirma.simpsite.nl
Alles kan, behalve omhoog vallen, dat is onmogelijk...

10

Zo hoog dat ik ze hier soms zie krijg ik ze ook niet.. denk dat mijn hoogste 4 a 5 cm was.. Klop me eigen een ongeluk.. Maak de eitjes eerst een beetje warm voor de suiker en krijg een best lubbig beslag voor ik de bloem erbij doet.. OOIT gaat het me lukken nog hoger te krijgen  :P

11

180 is heet voor hete lucht. Dan kan je beter 160 graden gebruiken.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

12

hoi,
ok thanx voor de tip. @ Mirjam als jij op 160 graden een bv een vierkante vorm van 25 x 25 doet staat hij dan ook 40 min in de oven?
Gr

13

Ik heb een combi magnetron

Ronde vorm van 20 cm doe ik 140 gr 30 min. dan 160 gr 20 min en dan 170 of 180 gr 10 a 15 min.

Neem ook eens een kijkje op:https://www.facebook.com/Manoa-taarten

14

elise0903 schreef:

hoi,
ok thanx voor de tip. @ Mirjam als jij op 160 graden een bv een vierkante vorm van 25 x 25 doet staat hij dan ook 40 min in de oven?
Gr

Eerder 45 denk ik. Maar precies weet ik het niet. Ik hou ongeveer een richttijd in gedachten en vanaf dat moment kijk ik regelmatig. zodra hij begint te krimpen gaat ie uit de oven en uit de vorm.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

15

Ik bak ook op oplopende temperatuur (meestal doe ik een derde van de tijd op 150, een derde 160 en een derde 170). Vandaag heb ik een 20 cm gebakken, die was klaar in 35/40 minuten. Ik heb de hoeveelheden voor een 25cm taart aangehouden en mijn taartje is ongeveer 7.5 cm.

Als de oplopende temperatuur niet helpt zou het ook je mixer kunnen zijn? Mijn taarten zijn echt een stuk hoger sinds mijn oude handmixer met pensioen is en plaats heeft gemaakt voor een kenwood.