Onderwerp: citroen-sesam koekjes
Afgelopen vrijdag deze koekjes gemaakt, en wat waren ze lekker! Zo lekker dat ik het recept graag met jullie deel. Heel frisse koekjes, om de zomer nog een klein beetje in huis te halen
Ingrediënten (voor 15 koeken)
- 2 eetlepels sesamzaad
- 225 gram zachte boter
- 140 gram witte basterdsuiker
- 1 eetlepel fijngeraspte citroenschil (één citroen is voldoende)
- 1 eidooier
- 280 gram bloem
- snufje zout
Rooster het sesamzaad in 2-3 minuten goudgeel tot het aroma vrij komt. Neem je pan van het vuur en laat het sesamzaad afkoelen. Ondertussen rasp je de schil van één citroen. Meng in een kom de boter, suiker, citroenrasp en sesamzaad tot een romig geheel en voeg hierna de eidooier toe. Zeef de bloem en het snufje zout boven de kom en meng dit tot alle ingrediënten goed met elkaar vermengd zijn. Vorm een bal van het deeg en wikkel deze in folie, laat de deegbal een uurtje in de koelkast rusten.
Wanneer je de bal na een uur uit de koelkast haalt verwarm je gelijk de oven voor op 190 graden. Vorm balletjes ter grootte van een kleine golfbal van het deeg en druk deze een klein beetje plat. Doop je koekstempel in wat bloem en druk deze op het balletje deeg tot het deeg even groot is als de stempel zelf. Haal het deeg voorzichtig los van de stempel en leg het koekje op de bakplaat. Heb je geen koekstempel bij de hand? Je kunt natuurlijk ook een vork gebruiken om het deeg plat te drukken. (koekstempels heb ik zelf bij Uit Pauline's Keuken aangeschaft)
De koekjes moeten zo'n 16 minuten in de oven tot ze mooi goudgeel zijn geworden. Laat ze even afkoelen op de bakplaat voordat je ze overbrengt naar een taartrooster om volledig af te koelen.
Eet smakelijk!
Mijn site/blog: www.laurasbakery.nl