1

Onderwerp: Bekleden minitaartje, tips?

Ik heb deze week voor het eerst een minitaartje gemaakt met een doorsnede van 8 cm. en vond het toch wel erg lastig deze te bekleden. Ik had hem waarschijnlijk te dik gevuld want bij het afsmeren (botercreme) gingen de lagen een beetje schuiven ten opzichte van elkaar. Ik heb me al wel bedacht dat ik er de volgende keer een chocoladestick (die je ook gebruikt met stapelen) midden in kan steken zodat het niet kan gaan schuiven.
Het bekleden met fondant was ook geen succes, het begon te scheuren en het lukte me niet om de onderrand strak te krijgen, er zaten nog wat vouwen in. Ik heb er uiteindelijk een extra strookje fondant om gedaan, toen leek het nog wel redelijk netjes, maar dan heb je wel heel veel fondant om zo'n klein taartje. Wie heeft er tips?

2

Re: Bekleden minitaartje, tips?

Bij een klein taartje, moet het fondant/marsepein 'sneller de bocht om' dan bij een grote taart. Zorg er daarom voor de je de fondant (of marsepein) niet te dun uitrolt. Daarnaast moet je de plooien die bij een minitaartje ontstaan zeker net zo serieus nemen als bij een grote taart. Dus wees snel, maar heel nauwkeurig. Succes!

Kaasblogjes: Licht verteerbaar leesvoer, lekker voor bij de borrel of als tussendoortje. Check www.facebook.com/kaasblogje

Re: Bekleden minitaartje, tips?

Een taart van 8 is inderdaad veel lastiger te bekleden dan een taart van 20 cm doorsnede. Maar met veel oefenen lukt het prima.
Inderdaad niet te dun uitrollen. En goed vegen en smootheren.

Als je het nu een crime blijft vinden dan kan je ook de zijkant en bovenkant apart bekleden. Dan snijd je een rechthoekige lap uit waarvan de korte zijde net zo hoog is als je gevulde biscuit. Die wikkel je dan om je taart, overtollig fondant afsnijden en de naad wegwrijven met je vinger. Vervolgens leg je boven op een cirkel en wrijf je de randen weer glad zodat je geen naad meer zit.