1 Laatst bewerkt door Carien (15-10-2012 14:00)

Onderwerp: TIP.... zonder spatdeksel hogere kapsels

:think: ik snap het nog niet helemaal, maar het is echt zo :Y

Normaal had ik tijdens het mixen van m'n biscuit het spatdeksel op de kom van m'n Kennie. Gewoon, automatisme, tegen het uit de kom slingeren van beslag (maar ook: anders slingert dan ding maar weer rond en istie zo stuk   :grr: :o ).
Nu was die spatdeksel een keer vies van het bc mixen en dus kapsel zonder deksel gemaakt.
Met als resultaat: veel stijver beslag en ook een hoger biscuit :)
Nog een keer getest, maar echt, ook nu weer :)

Wist niet of dit al algemeen bekend is, maar anders: doe er je voordeel mee zou ik zeggen ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

2 Laatst bewerkt door Danielle_mvs (15-10-2012 15:55)

Re: TIP.... zonder spatdeksel hogere kapsels

Ik mix altijd zonder spatdeksel. Ik vind dat veel te veel gedoe met.
Het is eigenlijk ook wel logisch dat het beslag luchtiger en dus stijver  wordt omdat je er dan meer lucht in kunt slaan omdat de gebruikte lucht dan steeds weer makkelijker ingenomen wordt door nieuwe lucht.
(Beetje een technisch verhaal maar m'n natuurkunde leraar zou trots op me geweest zijn  ;) )

3

Danielle_mvs schreef:

Ik het altijd zonder spatdeksel. Ik vind dat veel te veel gedoe met.
Het is eigenlijk ook wel logisch dat het beslag luchtiger en dus stijver  wordt omdat je er dan meer lucht in kunt slaan omdat de gebruikte lucht dan steeds weer makkelijker ingenomen wordt door nieuwe lucht.
(Beetje een technisch verhaal maar m'n natuurkunde leraar zou trots op me geweest zijn  ;) )

:lol:  :lol:  :lol:
Ik mix eigenlijk ook altijd zonder deksel. Het poetslapje moet toch over het apparaat na gebruik, dus die paar extra spettertjes veeg ik dan gewoon mee af...  :D

Dat is toch een TAART waard!

4

Danielle, klinkt logisch idd (en mijn natuurkunde was heeeeeeel matig, dus tsja :o ).

Ik liet de deksel er dus mn aanzitten om 'm niet ergens rond te hebben slingeren.... :o  Nu maar een plekje zoeken voor dat ding (want bij 2x mbc heb ik 'm wel erg nodig hoor :s ).

5

Goeie tip zeg, ik gebruik ook altijd spatdeksel, ga het ook uitproberen!

heerlijke taartgroetjes van Brenda

6

Oh is dat ding daar voor :+ draai altijd zonder deksel.
Ik mix op de één na hoogste stand dan spat het ook niet.
Biscuits zijn altijd heel luchtig en heb zelfs het idee dat het na 5 minuten ook niet meer luchtiger wordt maar heb nooit geprobeerd of het uitmaakt om eerder te stoppen met snel mixen.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

Leuke tip! Wist niet dat er verschil was tussen met en zonder spatdeksel

Ik mix ook altijd al zonder spatdeksel met mooie biscuits, die van gister was tot nu mijn mooiste O-)
Daarna slagroom gemixt zonder spatdeksel, dat was niet zo'n goed idee :s  :lol:  de spetters vlogen in het rond, en ik met een theedoek eroverheen spetters proberen tegen te houden :+  maar ja, weet niet waar ie gebleven is  :think:

I never met a calorie I didn't like....

8

Ik mix altijd zonder spatdeksel, geen zin in extra afwas  :o

JPS schreef:

Biscuits zijn altijd heel luchtig en heb zelfs het idee dat het na 5 minuten ook niet meer luchtiger wordt maar heb nooit geprobeerd of het uitmaakt om eerder te stoppen met snel mixen.

Wat ik geleerd heb is dat het niet gaat om het aantal minuten maar of je beslag mooi 'staat'. Dwz: als je de gardes of bischop omhoog haalt moet je beslag blijven staan en niet terugvloeien. Bij de ene mixer gaat dit sneller dan bij de andere. Inmiddels weet ik bij mijn mixer wel ongeveer hoe lang dat bij welke hoeveelheid is.

Shower the people you love with love - James Taylor and me ;-)

Ha, grappig Carien, dat je dit ontdekte. Zou het zelf vantevoren niet bedacht hebben, maar denk dat Danielle mvs wel de logica erachter heeft: net wat meer luchtcirculatie..
Heb zelf geen deksel überhaupt meegeleverd gekregen bij de mijn (Herman-herrie-apparaat) De eerste minuut kan het het meest spatten als de eieren nog heel vloeibaar zijn en je gaat meteen op volle kracht.  Kun je voorkomen door eerst even een klein minuutje rustiger op te starten. Maar volgens mij valt het wel mee met de spatjes, maar ben ook niet zo´n pietje precies.  :o

En Sandra-lala, klopt ik begin nu ook steeds meer ´gevoel´te krijgen voor mijn beslag. Zie steeds beter wanneer die goed is. Precies wat jij beschrijft, dat hij ´staat´.

10

JPS schreef:

Oh is dat ding daar voor :+ draai altijd zonder deksel.
Ik mix op de één na hoogste stand dan spat het ook niet.

Had jij ook niet zo´n hermanherrieding? Of toch een KA? Ik heb nooit genoeg aan 5 minuten.  :think:

11

Ja klopt, goed onthouden :thumb:
ik heb ook zo'n herman herriebak, met spatdeksel maar idd is extra afwas en vrijwel zinloos dus gebruik hem bijna nooit.

Ik klop wel altijd eerst de eieren even op met een handgarde.
Ik heb een taartkarton onder de kom om de garde iets dichter langs de bodem te laten gaan maar dan nog spatel ik regelmatig langs de rand. Pietje precies he, kan het niet laten.
Voor beslag met minder dan 4 eieren pak ik de handmixer die mixt ook heel goed en snel en daarbij is het langzaam namixen niet nodig, geen luchtbellen.

Ooit hoop ik een KA te kunnen kopen want die zijn volgens mij toch een stuk minder luidruchtig en er is een bisschop voor met een rubber rand die alles wel goed meeneemt.

Groetjes,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

12 Laatst bewerkt door mieperdepiep (15-10-2012 20:48)

JPS schreef:

Ja klopt, goed onthouden :thumb:
ik heb ook zo'n herman herriebak, met spatdeksel maar idd is extra afwas en vrijwel zinloos dus gebruik hem bijna nooit.

Ik klop wel altijd eerst de eieren even op met een handgarde.
Ik heb een taartkarton onder de kom om de garde iets dichter langs de bodem te laten gaan maar dan nog spatel ik regelmatig langs de rand. Pietje precies he, kan het niet laten.
Voor beslag met minder dan 4 eieren pak ik de handmixer die mixt ook heel goed en snel en daarbij is het langzaam namixen niet nodig, geen luchtbellen.

Ooit hoop ik een KA te kunnen kopen want die zijn volgens mij toch een stuk minder luidruchtig en er is een bisschop voor met een rubber rand die alles wel goed meeneemt.

Groetjes,
John

Zat er dan toch een spatdeksel bij.. :o al weer kwijt denk ik.
Moet er ook iets onder doen. Dom gemaakt. Laatste keer zelfs een heel schoonmaaksponsje onder gedaan. Kwam die eindelijk echt goed onderin.
Ooit eens een KA>> O-)

-
Dit 2e deel effies weer weggewerkt en verplaats naar Cariens andere topic over gisten. Foutje..
-

13

Ojee, nu haal ik 2 topics door elkaar,  :s ga het onderste deel even copieren naar je andere topic..

14 Laatst bewerkt door Carien (15-10-2012 20:52)

Omdat ik 'm niet wilde kwijtraken liet ik 'm dus op Kennie zitten :D Bij biscuits wordt dat ding ook helemala niet vies hoor :nooo , behalve bij 30 vierkant, dan wel :Y  ;)

* dan ga ik ook effe bewerken, anders wordt het zo'n zooitje ;)

15

Carien schreef:

Omdat ik 'm niet wilde kwijtraken liet ik 'm dus op Kennie zitten :D Bij biscuits wordt dat ding ook helemala niet vies hoor :nooo , behalve bij 30 vierkant, dan wel :Y  ;)

Waren we beiden maar als JPS. ;)  geordend en alles pietje precies. Lijkt me heerlijk soms. Het is een wonder dat we nog taarten kunnen bakken.  :D

16

:Y   :o  O-)  :o  :rolleyes:  :grr: enzovoorts ;)

17

Hi hi, lig even in een deuk nu. Ik geordend? Nou niet echt hoor, was het maar waar, pietje precies wel ja. Was dat af en toe maar wat minder :lol:

18

ach ja, zo hebben we allemaal wel eens last van onszelf :cool:  ;)

19

Ik gebruik altijd de spatdeksel en baal vaak flink als hij niet zo oog word als bedoeld ondanks lang mixen en dan nog op laagste stand een minuutje (eerder tip). Ga het nu zeker ook eens zonder deksel proberen.

20

Ik gebruik altijd de eerste paar minuten het spatdeksel, wanneer ik na 1 a 2 minuten de mixer toch even stilzet, om even door de kom te spatelen laat ik het spatdeksel eraf. Dan spat het toch niet meer. En wat betreft de afwas, ach als je toch 1x bezig bent met afwassen maakt 1 of 2 dingen meer toch niet uit? Moet er wel bij zeggen, dat ik helemaal geen hekel heb aan afwassen. Afruimen, en opbergen, dan weer wel.