1

Onderwerp: Superrrrr rode stoofperen

Dit recept komt van uitdekeukenvanarden.blogspot
Het is een site waar ik vaak kom, deze dame bakt en kookt de heerlijkste dingen. Veel brood, maar ook gebak, en lekker avondeten ed. Geeft ook broodworkshops, ze is er erg bedreven in.
Echt de moeite waard. Haar recepten kloppen altijd en je kan haar altijd wat vragen via site of facebook. Ik had altijd al een vast recept voor stoofperen, maar heb afgelopen jaar die van haar gemaakt en was meteen verkocht!!! Dit recept kan in de slowcooker, maar ik doe het in een gietijzeren braadpan met een sudderplaatje. Dan laat ik ze de hele dag staan op laag. Ik heb anderhalve kilo gebruikt met dezelfde hoeveelheid saus, dat wil ook prima.
Deze zijn echt heeeeerlijk en zo rood heb ik ze nog nooit gehad.

Stoofpeertjes (uit de slowcooker)
1 fles fruitige rode wijn
150 gram suiker
3 eetlepels honing
1 kaneelstokje
1 vanillestokje, in de lengte opengesneden
reep citroenschil
2 kruidnagels
2 zwarte peperkorrels
± 1 kilo kleine stoofpeertjes
sap van 1/2 citroen

Schil de peertjes, laat het steeltje eraan. Snijd een dun plakje van de onderkant zodat ze blijven staan. Haal de peertjes door het citroensap zodat ze niet verkleuren.

Schenk de wijn in de binnenpan, voeg suiker, honing, kaneel, vanillestokje, citroenschil, kruidnagels en peperkorrels toe. Doe de deksel op de pan en zet de slowcooker 30 minuten op hoog. Af en toe roeren. Of doe deze ingrediënten in een gewone pan en op heel zacht vuur verwarmen tot de suiker is opgelost.

Zet de peertjes in de pan en verwarm ze 2 - 4 uur (afhankelijk van de grootte van de peertjes) op hoog tot ze gaar zijn. Of laat ze op heel zacht vuur gaar worden in een gewone pan.

Schep de peren met een schuimspaan uit de pan en doe ze in een schaal. Schenk de wijn in een steelpannetje en laat op hoog vuur ± 10 minuten inkoken. Bind de saus met wat maïzena, aangemaakt met water. Zeef de saus over de peren en laten afkoelen.

Ps haar pastasalade met tonijn is ook to-die-for!!

2

Re: Superrrrr rode stoofperen

hallo ja ik heb ook recepten van haar gemaakt bv Krentenbrood enkoffiebroodjes ze waren heerlijk het zijn goede recepten.

alfien

3

Ohh heeerlijk stoofpeertjes!
Er bestaat ook ''perenrood'' dat is rood suiker dat je kan toevoegen aan de stoofperen tijdens het sudderen, dan worden ze ook mooi rood! ;) (dit is ook makkelijk wanneer je geen alcohol wil gebruiken)  :thumb:

ziet er lekker uit.. maar ik hou het op mijn oma's recept... :D

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

5

http://www.mijnalbum.nl/Foto-LW78RKHW-D.jpg

6

Ze staan nu op, ik ben benieuwd :)

7 Laatst bewerkt door kaatjuh (15-11-2012 16:18)

Heb ze toevallig gisteren ook zelf nog gemaakt, jammie.