1

Onderwerp: Potverdorie...

Ha meiden,

Ik heb voor morgen een opdracht en nu ben ik vandaag druk aan het bakken.  :D
Alleen hebben wij vorige week een nieuwe oven gekocht.
In gebruiksaanwijzing staat dat hij op dubbele hete lucht mooie bescuits maak, nou dat heb ik geweten.
Ik van 140 naar 150 naar 160 graden doe ik altijd.
Na 45 min eruit gehaald nou hij is bikkelhard, en dus zeker niet bruikbaar.
Zal ik het nu maar is op conventionele warmte proberen?
Baal wel, want bescuits bakken vind ik helemaal niet leuk en meestal lukt het gewoon in 1x grrr... :/
Meiden help mij!  :)

2

Re: Potverdorie...

Ik ben bang dat ik slechte ervaringen heb met hete lucht ovens en combi ovens... Wat ik er ook in bak, de tijden kloppen nooit of de bovenkant is al verbrand terwijl het gerecht binnenin allesbehalve gaar is... Voor het bakken kan er voor mij niets op tegen een 'gewone' oven. Hoop dat een ander met betere ervaringen je verder op weg kan helpen! Succes!

Onze vorige oven was ook een combi top ding!
Helaas warmde deze oven niet meer op =(
Ben nu met poging 2 bezig..

I hope so!

4

oh wat vervelend!!!
succes iig

Groetjes Yvon

5

Even uitproberen. Misschien korter erin of lagere temperatuur?

Trotse mama van Tim en Cas!

6

ik bak op hetelucht mijn biscuits en zet de oven op 155 graden als er 180 op de gebruiksaanwijzing staat en ga dus geen temperatuur tussendoor meer veranderen. Gaat eigenlijk altijd goed. Houd ook de normale baktijd aan.

Benieuwd naar nog meer bakplezier en workshops in de regio Breda?
Kijk maar eens op www.traktaartie.nl Ook voor verkoop van taartbenodigdheden!

7

Ik bak ook altijd op een constante temperatuur (hetelucht). Altijd op 160 graden, een biscuit van 20 cm (rond) gaat er dan zo'n 35 minuten in.
Succes met je biscuits, hopelijk zijn ze inmiddels gelukt!

8

ik kan ook kiezen voor hetelucht en conventioneel en doe cakes en ander gebak altijd conventioneel. Gewoon omdat dat wat rustiger bakt en je een mooier resultaat krijgt.

Nog niet gelukt =(
Nog maar een poging, hij staat nu op conventionele warmte.
Mijn taart komt ook totaal niet omhoog.. ik maakte altijd mooie hoge taarten nou dit is bijna een platte vlaai  :grr:

10

Tsja...het is vervelend maar met nieuwe ovens moet je toch altijd weer even uitproberen. Ik bak nooit met oplopende warmte Gebruik Fat Dadio bakpannen (vergelijkbaar met PME) en bak 30 - 35 minuten (afhankelijk van de grootte van de vorm) op 180 graden.

Worden ze dan wel mooi hoog djehr?  :think:
Ik vind 180 graden zoveel als hij op 140, 150, 160 graden al bikkelhard is snap je  ;)

12

[MOVE] -> bakken & vullen

13

Maar je hebt op hetelucht gebakken en dan is 160 graden gelijk aan 180 graden conventioneel (elektrisch). Maar ik snap wat je bedoelt. Zelf zit er bij mij een functie op de oven: circulatie hete lucht. Die gebruik je voor als je meerdere bakplaten tegelijk in de oven wil doen. Voor mijn gevoel is de temeperatuur in de oven dan niet altijd overal gelijk en is het soms ook heter. Dus je oplopende temperatuur op deze stand kan dan gewoon t heet zijn.
Mijn biscuits gaan altijd goed. Gemiddeld 7 cm hoog en dan nog een bolling er op
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/185427_478676868818935_1991197045_n.jpg

Over 5 min haal ik hem eruit..
Hij ruikt weer wat verbrand, dit kan ook door de vorige bakbeurt nog in mijn oven zitten..
Ik hoop het zo!
Ik bakte altijd mooie hoge taarten van 9 cm, nou dat lukt nu echt niet, en echt luchtig.
Die ik net had was zo vast als het maar zijn kon...  :(

Nou meiden!
Hij is 'gelukt' ..
Ga hem nog wel over doen want de bovenkant is heeel klein beetje zwart...
Dus ik ga nu 140 graden doen en daarna 150 graden...
Dus laat 160 graden weg  :Y
Ook doe ik er wat meer mix in zodat die net wat hoger wordt.
Zo even opensnijden hoe die van binnen is....
Was echt hopeloos, maar gelukkig ben ik nu een beetje opgelucht  :Y

16

en gewoon conventioneel gebakken?

Ja!!  :Y
Nu zit mijn eerste taart erin die ik wil gaan gebruiken!
Doe heb 20 min 140 graden en 20 minuten 150 graden..  :Y
Hopelijk wordt die hoger en luchtig..
Als jullie mee duimen misschien helpt dat  :D
Hopelijk kan ik de taart dan vandaag nog afmaken, zodat ik morgen met een gerust hart naar de taartenbeurs kan, heb er zoo zin in!
Had de moed een beetje opgegeven, maar gelukkig heb ik er nu meer vertrouwen in  :Y

18

fijn dat ie toch redelijk gelukt is. ik bak ook altijd op 160 graden hetelucht. Ik bak ook altijd op een constante temperatuur (hetelucht) en dan ook 35 minuten. gaat altijd prima. ik heb veel standen en mogelijkheden op mijn oven, maar bak eigenlijk altijd met hetelucht.

Meiden ik laat het jullie over drie kwartier weten of hij echt gelukt is!  :Y
Wil jullie wel alvast bedanken voor de snelle reacties, toppertjes!  :thumb:
Hopelijk wordt mijn bestelling net zo mooi als dat ik zelf in gedachten heb, heb het namelijk al helemaal in me hoofd  :o  :D

20

En? We zijn al wat verder dan 3 kwartier en nu ben ik wel nieuwschierig  :Y
Ik bak ook op  160 graden hete lucht.Het blijft even vogelen met een nieuwe oven,ik hoop dat het nu gelukt is.

Groetjes Notje

Helaas meiden  :(
Hij was eigenlijk heel mooi, maar alleen de bovenkant was toch nog te zacht en ik had hem al omgedraaid op mijn snijplant grrrr  :s
Dus jullie snappen het gevolg, ook was hij mooi hoog.
Bak nu op continue 140 graden 45 minuten ik hoop echt dat deze wel lukt!
Ondertussen al 7 uur verder maar nog zonder taart...!
Hopelijk gebeurd dit nu niet bij iedere bestelling, want moet er nu zelfs op toeleggen  :Y
Maar hobby kost geld en tijd, heel veel tijd haha..
Meiden duim mee! :thumb:
Gelukkig zijn het maar 2 taarten en 1 meppertje.
:o

22

en? en? is het uiteindelijk nog gelukt????

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

23

Mijn oven heeft heleboel standen, oa hete lucht, maar biscuits bak ik op de normale stand, de 2 streepjes boven elkaar.
Funcakes mix, 35 minuten bij 20cm, 150 graden, niks oplopend.
Worden mooi hoog en blijven plat. Maar zal per oven verschillend zijn.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CFCYG6E7.jpg

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"

Ben sochtend om 10 uur begonnen!
Savonds om 23 uur had ik 2 taarten af gevuld en bekleed.
Zolang heb ik nog nooit over 2 taarten gedaan haha  O-)
Op dat moment had iker flink de balen in maar achteraf ben ik blij met het resultaat  :)

25

Tjee wat een werk!

Maar.... de aanhouder wint!

En je weet nu waarschijnlijk DE stand en DE tijd voor jou taartjes in je nieuwe oven  :)

eneh.... foto?!

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!