1

Onderwerp: Wat doe ik verkeerd??

Heb vanmiddag biscuit gebakken. H is was goed gaar deze keer en niet droog.
De eieren in warm water gehad en die 10min heel luchtig geklopt. De mix erdoorheen gespateld. Toen in de oven, oplopende temperatuur. Maar hij is dus nauwelijks gerezen (gerijsd?) en ook bol aan de bovenkant. Aan de zijkanten is hij minder omhoog gekomen als in het midden zeg maar. Dus wat heb ik nu verkeerd gedaan?

2

Re: Wat doe ik verkeerd??

Heb je de zijkanten goed ingeboterd als het ware? Ik gebruik zelf een Kitchen Aid voor het mixen van mijn biscuit, dan gooi ik alles in de kom, eieren op kamer temperatuur en 10 op de hoogste stand.
Op hoeveel graden had je je oven staan?

3 Laatst bewerkt door Troelala (03-10-2012 17:51)

125, 150, 175. Had alleen een handmixer. Heb begrepen dat je de mix dan beter kan spatelen ipv mixen. Kan het zijn dat de temp te snel is opgelopen naar 150?
En ja, goed ingeboterd. Had dit.probleem de vorige keer ook en toen heb ik bakpapier gebruikt in de vorm

4

Wat is de maat van je bakvorm en hoeveel mix heb je gebruikt?

5

ik mix alles tegelijk met de handmixer en dan 10 min hoogste stand, gaat prima.

6

Heb een 20cm vorm en heb de verhoudingen in de tabel hier links gevolgd. Vraag me ook af of ik gewoon meer mix had moeten pakken. Maar.... Hoe komt die bolling op de biscuit? Dat vraag ik me vooral af

7

Heb een 20cm vorm en heb de verhoudingen in de tabel hier links gevolgd. Vraag me ook af of ik gewoon meer mix had moeten pakken. Maar.... Hoe komt die bolling op de biscuit? Dat vraag ik me vooral af

8

Als je mix gebruikt moet je niet spatelen.............maar alles op de hoogste stand zoals hierboven ook al staat.

Voor de verhoudingen kun je vaak beter een maatje groter uit de tabel pakken, weet je zeker dat je genoeg hebt.

Bolling........proberen je beslag wat naar de randen toe te smeren voor je de bakvorm in de oven zet. Temperatuur niet te hoog, en na het bakken omkeren zodat de onderkant de bovenkant wordt....

Bolling op je biscuit zijn al veel vaker vragen over gesteld. Probeer de zoekfunctie eens door als zoekwoorden "bolling and biscuit" te gebruiken en de rubriek bakken&vullen aan te vinken.

9

Heb even geprobeerd met de zoekfunctie maar dat werkt niet zo goed met mobiele telefoon. En omdraaien heb ik vandaag ook gedaan. Maar dan staat de taart niet zo stabiel. Zal de zoekfunctie eens gebruiken als ik op de laptop zit

10 Laatst bewerkt door djehr (03-10-2012 19:12)

Als je het schema hier links aanhoudt zal je biscuit niet hoger worden dan4,5 - 5 cm.

Wil je een biscuit van 6 cm of hoger maak dan gebruik van de inhoudsmaat methode:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=201922

Je bepaalt welke maat bakvorm je gebruikt en hoe je wil dat je biscuit wordt. Vervolgens zoek je de inhoud van je bakvorm op in het schema en hoeveel halve liters er in kunnen.

Voor de mix van Funcakes hou je aan: per 1/2 liter inhoud van je vorm:
1 ei (=50 gram) + 65 gram mix + 6,5 ml water.

Als je met een 20 cm vorm een biscuit wilt krijgen met een hoogte van 7 cm dan is de inhoudsmaat 2,2 liter. Dat zijn 4,4 halve liters. Je doet dan alle ingredienten x 4,4.

Dan zie je ook dat je in plaats van 3 eieren 4,5 ei gebruikt....
(dit is vergelijkbaar met de hoeveelheid van een 24 cm vorm zoals Karin ook al aangaf)

11

Bedankt.voor de tips allemaal! Hier kan ik zeker wat mee!.
Nog een vraagje. Als ik dus alles mix, moet ik dan eerst de eieren tien minuten mixen en daarna de mix erdoor mixen. Of alles bij elkaar gooien en dan alles tegelijk mixen?

12

alles bij elkaar en in 1x mixen. Lekker makkelijk!

13

Nara schreef:

ik mix alles tegelijk met de handmixer en dan 10 min hoogste stand, gaat prima.

Voor mij hetzelfde. Spatelen doe je eigenlijk alleen wanneer je het beslag van bloem maakt.
Ik mix nu bijna een jaar met mijn Kenwood maar merk eigenlijk geen verschil met toen ik mijn Philips handmixer gebruikte. Ja, alleen dat mijn arm geen overuren meer draait  :)
Eieren gewoon op kamertemperatuur en oven idd niet te hoog. Denk ook dat daar de bolling door komt. Voor een 20 cm gebruik ik 270 gr mix en mijn biscuit wordt 7-8 cm hoog. Ik bak op 150-155 gr hetelucht constant. Mijn biscuit gaat ongeveer 45 min in de oven. Beter langer bakken op lage temp dan kort op hoge temp  ;)

14

Ikheb van de week in mijn eigen over op 150 constant gebakken, had ik ook die bolling (hetelucht). En vandaag in gewone oven oplopende temperatuur, zelfde bolling... Eerst maar eens zorgen dat het beslag goed is, mssn is dan het andere probleem ook opgelost

15

ik snij altijd de bolling er gewoon af O-) , dan staat ie wel stabiel :cool:

16

Dat is natuurlijk ook een optie :cool: