1

Onderwerp: Wat gaat er fout?

Op de een of andere manier worden mijn biscuits maar niet mooi hoog. Ik heb zojuist een vierkant biscuit (25 cm) Gebakken met de mix van funcakes. De vorm is 7,5 cm hoog. Ik heb me gehouden aan de tabellen van hier op het forum over hoeveelheid ei, mix en water. Heb nog wat langer gemixed dan op de verpakking stond.

Als ik het beslag in de vorm giet kom ik nog niet tot wen hoogte van 3 cm  :(   Vervolgens gaan bakken in de oven en de temperatuur stapsgewijs verhoogd van 150 naar 175 graden. Net biscuit uit de vorm gehaald en hij is nu 5 cm hoog  :/ 

Wat doe ik fout?

2

Re: Wat gaat er fout?

Zijn je eieren warm voordat je ze gebruikt? Misschien wat meer beslag maken?

Ik weet het eigenlijk niet. ik gebruik de mix niet, ik maak biscuit volgens recept. laatst had ik een taartje van 15cm, 3 eieren (verwarmd), 90 gr suiker en een zakje vanillesuiker 10 tot 15  min mixen, 75 gr bloem en 15 gr maizena (gezeefd) in delen door het eimengsel vouwen. Ik had een taartje van 7 cm hoog.

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

3

Ik denk dat je te weinig mix maakt.
Wil je een biscuit van 7 cm hoog dan moet je iets van 8 eieren gebruiken. In de tabel hiernaast gaan ze uit van 6 eieren. Dan zal je biscuit niet hoger worden dan 5 cm.

Je kunt deze berekening aanhouden:
Voor de mix van Funcakes hou je aan: per 1/2 liter inhoud van je vorm:
1 ei (=50 gram) + 65 gram mix + 6,5 ml water.

De inhoud van je bakblik kun je opzoeken in dit topic:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=201922

Als je een biscuit van 7 cm wil dan is de inhoud van je bakblik 4,4 liter en moet je de ingrediënten x 8,8 doen.

4 Laatst bewerkt door Queen (30-09-2012 10:29)

Ik heb die tabel aangehouden en dan kwam ik uit op 9 eieren. Ik begrijp er echt niets van.

Zou het aan de mixer liggen? Gebruik een foodprocessor met de twee gardes.

5

Maar als je de tabel hebt aangehouden dan heb je 349 gram ei gebruikt (voor 25 cm vierkant) en dat is ongeveer gelijk aan 7 Medium eieren (1 ei (zonder schil) is ongeveer 50 gram).

Als je het inhoudsschema aanhoudt dan kom je op 8,8 ei (en dat is 440 gram ei). Dus beduidend meer...

Ik ga gewoon even eigenwijs doen  :D  :+
Als je biscuit nu wel goed van structuur is en niet erg compact dan denk ik toch echt dat het aan de hoeveelheid mix ligt en niet aan je keukenmachine...

6

Voor een 25x25 gebruik ik 550 gr mix. De tabellen van hier op het forum vind ik meestal te weinig. Gebruik dan ook de tabel die links onderin bij de webshop staat. Hier staat voor een  25x25 600 gr mix, maar dit vind ik weer te veel (stroomt nog net niet over). Denk dus ook dat je te weinig mix gebruikt  :Y

7 Laatst bewerkt door Queen (30-09-2012 15:22)

Ik heb de "tabel van djehr" gebruikt vanmorgen en dat resulteerde dus in een laag biscuit. Omdat iedereen hier zweert bij deze tabellen ben ik zo eigenwijs geweest om ook de tweede keer de Djehr-tabel aan te houden (per halve liter 50 gr ei, 65 gr mix en 6,5ml water). Ik bedoel; als het voor iedereen werkt, waarom dan niet voor mij? Ik was uitgegaan van 9,4 keer het recept voor de taart van vanmorgen. Ook voor de tweede heb ik dit gedaan. Ik denk namelijk dat het niet aan de tabel ligt, maar aan de mixer. Daar kan ik alleen achter komen als ik gewoon de tabel gebruik.

Ik heb zojuist mijn tweede taart gemaakt met de Kenwood van de buurvrouw. Ik ben uitgegaan van 8,8 keer het recept. En ja hoor; in de mixkom ging het al mega goed. In de bakpan gedaan en hij komt dus inderdaad zo op 1/2 tot 2/3 van de bakpan. YESSSSS Dus minder ei en mix, terwijl ik dus veel meer beslag heb in de bakpan (snappen jullie het nog?).

En hij kwam ook nog eens super uit de oven. Het treurige daaraan is dus dat het aan mijn mixer ligt. Die Kenwood is dus geweldig. Ik race dus nu naar de Makro om mijn eigen kenwood te kopen. Hopen dat ze hem nog hebben, want hij is vandaag voor de laatste dag in de aanbieding.

De tabellen blijf ik dus gewoon lekker volgen.

Hoi,

Ik vind ook dat de inhoud van de tabellen hier te weinig aangeeft voor de vorm die ze gebruiken. Ik zorg er altijd voor dat de vorm voor 3/4 gevuld is met beslag. Het is een kwestie van even uitproberen, maar als je het een paar keer opschrijft voor jezelf, weet je hoeveel je het beste in welke vorm kunt doen.

9

Queen schreef:

Ik heb de "tabel van djehr" gebruikt vanmorgen en dat resulteerde dus in een laag biscuit. ...

Ik heb zojuist mijn tweede taart gemaakt met de Kenwood van de buurvrouw. Ik ben uitgegaan van 8,8 keer het recept. En ja hoor; in de mixkom ging het al mega goed. In de bakpan gedaan en hij komt dus inderdaad zo op 1/2 tot 2/3 van de bakpan. YESSSSS Dus minder ei en mix, terwijl ik dus veel meer beslag heb in de bakpan (snappen jullie het nog?).

En hij kwam ook nog eens super uit de oven. Het treurige daaraan is dus dat het aan mijn mixer ligt. Die Kenwood is dus geweldig. Ik race dus nu naar de Makro om mijn eigen kenwood te kopen. Hopen dat ze hem nog hebben, want hij is vandaag voor de laatste dag in de aanbieding.

De tabellen blijf ik dus gewoon lekker volgen.

Ik dacht dat je was uit gegaan van de tabellen links in het rijtje vandaar mijn 'eigenwijze' reactie  :D

balen dat het toch aan je mixer ligt maar wel fijn dat het in het vervolg beter gaat.