1

Onderwerp: Taartvulling voor mensen met suiker?

Vorig jaar heb ik een taart gemaakt voor mijn oma. Toen kreeg ik veel commentaar van mijn tantes dat het totaal niet berekend op mensen met (ouderdoms)suiker. Vooral door de fondant, maar ook omdat het een chocoladetaart was, dit naar de wens van oma.

Dit jaar wil oma weer een taart. Maar ze wil wel echt een fondant taart, dus ga ik erbij zeggen dat ze dat niet op hoeven te eten. Maar nu zit ik met de vulling. Zou banketbakkersroom kunnen? Of hebben jullie andere ideeën? Ik wil namelijk niet weer commentaar krijgen van mijn tantes...

Alvast bedankt,
Miranda

2

Re: Taartvulling voor mensen met suiker?

Mensen met suiker, diabetes eigenlijk, mogen best wel gewoon gebak, alleen met mate.
Suikervrij van bij de bakker is nog slechter voor je als je diabetes hebt.
Elk gebak is zoet (en vet), maar daar is het gebak voor. Als je oma jarig is en graag een fondant taart wil, dan moet je doen wat oma wil en niet naar anderen luisteren (vind ik). En inderdaad je kunt ook de fondantlaag niet of minder eten. (doe ik ook vaak, heb ook diabetes).
Een niet te vette vulling is prima want ook vet is niet goed voor diabetes patienten. Banketbakkersroom moet kunnen.
Ik maak altijd bcm met een smaakje, maar de helft van wat ik nodig heb en dan evenveel bbr erbij. Dus een heerlijk romige vulling, maar minder vet.
Wat betreft het dijkje, ik maak 1:1 voor afsmeren en dijkje. Hier haal ik een gedeelte van af en doe er fijngemalen koekkruimels door, bv amerettini's. Hier spuit ik het dijkje van. Geen boterhap op het eind en waar koek zit kan geen boter/vet zitten  ;)
Mensen kunnen vaak overdreven reageren, hoeveel eet je nu, toch niet de hele taart, gewoon een puntje toch. En mag je aub even vieren dat je een jaar ouder bent geworden.
Veel succes met je taart en dat je oma er maar van mag genieten, de jarige is koning (toch)

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

3 Laatst bewerkt door mamski (29-09-2012 07:55)

1 keer is genoeg

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

4

Eigenlijk vind ik dat je tantes niet moeten zeuren.... Je oma wil toch dat je zo'n taart maakt?

Een vriend van ons weet nog niet zo lang dat hij suikerziekte heeft en is nog steeds voorzichtig met suiker enzo. Voor hem maak ik dan zo nu en dan een paar suikervrije cc's (uit het boek van rudolph van veen) zodat hij ook eens iets lekkers kan eten.
Heb vorige keer een suikervrije topping geprobeerd met cacao en zoetstof maar die wat niet te eten, brrr.
Kwam ook niet iets met sinaasappel tegen maar dat was me teveel werk om te maken hihi.
Heb nu iets gevonden wat ik strakjes uit wil proberen. Het is eigenlijk gewoon een cream cheese topping (soortgelijk zoals links tussen de recepten staat), alleen dan zonder suiker:
100 gr monchou heel goed losroeren met 2 el diksap (hier zitten geen toegevoegde suikers in, alleen de natuurlijke vruchtensuikers)en dan mengen door 125 ml geklopte slagroom.
Dit werd gebruikt voor een cream cheese taart en moest je 2 uur ofzo op laten stijven in de koelkast, lijkt me prima geschikt dus als toef en dus ook als vulling.
Kan je wel laten weten of het wat was?

5 Laatst bewerkt door @ppeltje (29-09-2012 09:30)

Als ze zo'n problemen hebben met je taart kunnen ze er natuurlijk ook voor kiezen om geen stuk taart te nemen....
Ik zou iets maken met verse vruchten en vooral kijken naar de hoeveelheid koolhydraten dat ergens in zit. Dit zijn voornamelijk de boosdoeners in suikerziekte en niet zo zeer de suiker, zoals de naam doet vermoeden...

Dat is toch een TAART waard!

Hoi mmaas!

Ik heb ook Diabetes type II, zoals je aangaf. Suikerziekte is een begrip wat nog echt van vroeger afkomt, en waardoor mensen het idee hebben dat dit te voorkomen valt door geen suiker of producten waar suiker in zit te vermijden. Echt niet, helemaal, het geval.
Het gaat voornamelijk om koolhydraten, suikers, en vetten. Want het ene zet het andere in werking. Ik kan nu wel een medisch praatje houden maar daar zit je waarschijnlijk niet op te wachten  ;)
Vroeger was het best lastig om gebak te maken wat lekker en leuk uitzag. Want je moest dan producten gebruiken waardoor het uit kwam te zien als een bruine betontegel hahaha.
Tegenwoordig zijn er zoveel fijne vervangers op de markt die in jouw lokale reformwinkel te krijgen zijn. Zelfs de grotere supermarkten hebben fijne producten om te gebruiken.
Ikzelf gebruik als suikervervanger Stevija in poedervorm (is ook vloeibaar te krijgen maar daar gebruik je snel teveel van vindt ik)
Stevija is 100% op natuurbasis en is gemaakt van oa het plantje honingkruid (het zoetste plantje ter wereld!) en cichorei.
Als maattabel kun je nemen 1/3 vanwaar je gewone suiker gebruikt (dus 300gr suiker wordt 100 gr Stevija) Je moet er zelf maar eens mee knutselen.
Ook zijn er webshops die speciale ingredienten aanbieden voor mensen met diabets of lactose intoleratie (daar gebruik ik bv Wajang boter ipv reguliere boter)
Nou, ik hoop dat je hier iets aan hebt en dat het resultaat naar wens van jou, je oma en natuurlijk de tantes zijn!

Groetjes Tamara  ;)

"A party without CAKE is just a MEETING"
www.sweetcleefcakes.nl

7

Bij mensen met diabetes gaat het inderdaad om de koolhydraten. Ze mogen echt gewoon alles eten. Alleen is het : hoe meer koolhydraten hoe meer insuline ze nodig hebben. Mijn dochter heeft diabetes en zou bij wijze van spreken mogen ontbijten met slagroomtaart. Dat ze dat van ons niet mag, heeft niks met haar diabetes te maken ;)

Ik zou zeggen : maak de taart zoals je oma het t lekkerst vindt! Alvast een fijne verjaardag van je oma.

8

Dank jullie wel voor de reacties.
Ik ga in ieder geval eerst vragen wat mijn oma wil als vulling.

Waar ik vorig jaar vooral van baalde was dat mijn oma's verjaardag minder gezellig was door het gezeur en ik merkte dat oma dat zelf ook niet leuk vond. Dat wilde ik juist voorkomen dit jaar.

Ik ga nog ff snuffelen wat goede verhoudingen zijn van koolhydraten en dan kan oma zelf kiezen wat ze wil.