1 Laatst bewerkt door Sharissa (24-09-2012 13:02)

Onderwerp: Planproblemen stapeltaart...

Hoi iedereen,

ik moet voor zaterdag de 20e een mooie 2lagige stapeltaart maken voor een jochie dat zijn 1e verjaardag viert. Ik loop alleen een beetje vast in de planning.

In principe zou ik de taart vrijdag de 19e kunnen maken, en dan die zaterdag vroeg in de auto zetten (Leiden-->Groningen) om hem te brengen. Dit vind ik opzich zelf een fijne optie omdat ik dan de taart in elkaar gezet en vers aflever, maar het stond eigenlijk niet in de planning om naar Groningen (waar mijn moeder woont) te gaan en kost me dus sowieso benzine.

De 6e vier ik in Groningen zelf mijn verjaardag. Ik maak de 5e dáár mijn eigen verjaardagstaart. Ik zou dan dus ook die voor 't jochie kunnen bakken. We hebben een erg goede vriezer, maar hoe lang kan ik die taart daarin bewaren zonder dat het biscuit, de vullingen en de fondant lelijk/minder lekker worden? En hoe dient hij dan ontdooit te worden?

De "taart in vriezer" optie is voor mij het goedkoopst en het makkelijkst. Maar het staat me tegen dat ik de stapel dan niet zelf op elkaar zet (de stapel volledig invriezen is geen optie doordat onze vriezer laden heeft..). En ik wil natuurlijk een zo mooi en lekker mogelijke taart afleveren.. Bestaan er trouwens dozen voor stapeltaarten?

Wat zouden jullie doen?

Groetjes en alvast bedankt!

Toevoeging: De vulling zal bestaan uit slagroom of zwitserse room (slagroom+banketbakkersroom) en vlaaifruit aardbei..

If it fits in a toaster, i can cook it!

2 Laatst bewerkt door taartenprinsesje (24-09-2012 18:46)

Re: Planproblemen stapeltaart...

Tja ik ben niet van het invriezen, maar daar denken veel mensen anders over

Ik denk dat je sowieso aan je klant moet vragen of zij het geen probleem vindt een ingevroren (geweesde) taart te krijgen, zij betaalt er tenslotte voor  Dat hij ontdooit is doet dan niet terzake.

Je kan ook vragen of de taart als 1 geheel bij de klant in de diepvries past, of kijken of bij je moeder de lades eruit kunnen zonder dat er nog tussenstukken zitten, zodat je hem als 1 geheel kan invriezen.

Invriezen in de doos met plastic zak eromheen, ontdooien in de koelkast zonder plastic zak met dichte doos, 24 u van tevoren

Er bestaan wel hoge dozen maar die zijn nogal prijzig

Hoe lang je een taart kan invriezen weet ik niet, ik heb het nog nooit gedaan

I never met a calorie I didn't like....

3

Hoe je het moet doen in je vriezer, gestapeld of niet, kan ik niet zeggen. Ik weet wel dat je een taart ong 3 maanden kan invriezen. Dus als jij de 5/6e een taart maakt en invriest is het prima. Wij vinden dat de smaakt er niet echt onder lijdt. Wel moet je het de opdrachtgever vragen of dat een probleem is. Je kan de aart daarna niet meer invriezen.

Yesterday is history, tomorrow is a mistery,
Today is a gift, that's why we call it PRESENT

4

Volgens mij staat er iets van 2 maanden voor invriezen (bovenste laag bruidstaart was bij mij zelfs na een jaar nog goed en lekker) dus die 2 weken moet kunnen.
Ik vries altijd in zonder de zak om de doos, weet niet of dat echt een verschil maakt.
Bij de dozen in de dlt shop staat een 15 cm hoge doos incl onderplaat. Vind ik erg fijn, maarw erkt alleen als je bovenkant plat is en je taarten dus niet hoger dan 14,5 cm, anders plakt je deksel aan de taart.
Deksels zijn maar 2 cm hoog, dus daar zit geen speling in.

Is de klant familie (dat proef ik een beetje uit je verhaal)?
Ik zou het verhaal gewoon voorleggen.
Ik heb zelf ook een vriezer met lades, waarvan er 2 zo'n 18 cm hoog zijn, dus laat dat opmeten, dan weet je zeker waar je aan toen bent.
Willen ze de taart vers? Snij je zelf dan niet in de vingers en laat ze in ieder geval de benzine betalen (heen en terug!)
Zij willen een taart van jou (daar ga ik even vanuit) dus dan moeten ze daar ook voor betalen.
Ik vries wel vaker in, in overleg met de klant (gaat meestal om een paar dagen max) en het doet niks af aan de kwaliteit. Het enige wat ik de laatste keer zag dat er wat kleine vlekjes opzaten van de druppeltjes die tijdens het ontdooien ontstaan (voornamelijk midden bovenop de taart) maar daar heb ik me niet aan gestoord.

Hou in ieder geval wel rekening met de vulling. Neem bij voorkeur geen bederfelijke vulling, omdat de taart een dag moet ontdooien, en de vulling dus incl maken zeker 2 dagen oud is voor hij gegeten wordt.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart