1

Onderwerp: Figuurtjes op de taart

Hallo allemaal,

Ik zit met een beginnersvraag, namelijk waar de 3D figuurtjes zoals poppetjes enzo op de taart het beste van gemaakt kunnen worden, fondant of marsepein? En moet je het dan laten drogen? Ik had geprobeerd het op te zoeken met de zoekfunctie, maar ik krijg toch niet helemaal wat ik zoek...

En wat is nu echt het verschil tussen fondant en marsepein behalve de smaak? Is de

2

Re: Figuurtjes op de taart

3D figuurtjes kun je in principe van allebei maken alleen als je het van fondant maakt wordt het keihard en kun je het langer bewaren.
Bij Marsepein zou ik er wat tragantgom doorheen doen want dat blijft zachter. Voor zo'n slapende baby is het niet echt nodig maar als je poppetjes techtop maakt wel.

De meningen over wat makkelijker werkt Fondant of Marsepein zijn verdeeld, dat moet je echt zelf ondervinden denk ik.
Marsepein is alleen wat makkelijker in donkere kleuren te kleuren als je het zelf wil doen. Fondant blijft meestal wat lichter.
Marsepein is weer wat geler en dat veranderd de lichte kleuren wel een beetje maar als je de marsepien uit de webshop neemt valt het wel mee. Die is vrij licht van kleur.

De lap over je taart heen hangen en even laten rusten (dus even niet aankomen) voor een minuut of twee. Dan het overtollige er af snijden (wel nog stuk ruimer dan de taart aanhouden !)
en dan met je handpalm voorzichtig en heel geduldig (!) een stukje naar beneden strijken langs de taart op. Til telkens een plooi een stukje op en verdeel de marsepein zo dat je weer een stukje glad kan strijken...
Dus telkens een stukje van de zijkant iets optillen en dan weer strak strijken.
Ik kan het niet beter uitleggen...
Het aller belangrijkste is dat je er even goed de tijd voor neemt en heel veel geduld !
De ene keer lukt het bij mij beter dan de andere en meestal heeft dat met geduld te maken ;-)

Succes !

Nicole

3 Laatst bewerkt door mascha (08-08-2006 13:13)

Re: Figuurtjes op de taart

Ik ben zelf oo een beginner, maar weet toch een paar vragen te beantwoorden.
Het grootste verschil tussen marsepein en fondant is inderdaad de smaak, dat is ook echt wel een belangrijk verschil. Verder is fondant heel wit en marsepein een beetje gelig (door de amandelen die erin zitten). Marsepein is weer makkelijker te kleuren, maar dat merk je pas echt goed als je iets rood of zwart wilt maken (is moeilijk om iets echt rood te krijgen, wordt eerst rose).
Marsepein is iets makkelijker te bewerken vind ik, maar toch gebruik ik meestal fondant (omdat het goedkoper is), maar marsepein dus iets makkelijker. Het scheelt wel als je tragant gom gebruikt (poeder wat fondant steviger maakt), als je dan poppetjes of beestjes maakt blijven ze beter in vorm en zakken ze niet zo snel in.
Volgens mij doet bijna iedereen wel een dun laagje botercreme onder de fondant/marsepein (eerst jam, dan botercreme), want dan krijg je de taart pas echt mooi strak, en kan je oneffenheden wegkrijgen.
En het bekleden van de taart: Je legt de lap fondant/marsepein over je taart en dan de bovenkant mooi glad strijken. Daarna van boven naar beneden strijken. Je kan het goed zien op het eerder geplaatste filmpje:
www.atecousa.net/learn/satin_ice_1.shtml

Oh, we waren blijkbaar tegelijk aan het antwoorden, haha.
Dat van die fondant poppetjes: Mijn fondant is echt wel slap als ik het heb gekneed maar dus dan heb je wel kans op inzakken, maar daarna wordt het inderdaad hard (eventueel ondersteunen met een choco stokje helpt ook nog wel).

Mijn website: Presentaart

4 Laatst bewerkt door bwtje (08-08-2006 14:34)

Re: Figuurtjes op de taart

ja ik wil ook een nijntje 3d maken van fondant..dus tragant erdoor is wel een slim idee??
wendy of iemand anders hoeveel tragant had jij door die nijn gedaan??
ik had bij mijn bloementaart voor opa de traganthoeveelheid gedaan als op het pakje..sommige blaadjes braken wel af omdat nog niet sterk genoeg is? ondanks de daagjes rusten..
maar deze nijntje mag voorlopig nog blijven staan/liggen in een doosje voordat ik hem ga gebruiken hihi
is het dan beter om het poppetje te laten liggen of te laten staan als je hem in een doosje bewaard?
want met liggen lijkt mij dat het dan toch niet kan gaan inzakken?

5 Laatst bewerkt door mascha (08-08-2006 16:15)

Re: Figuurtjes op de taart

als je een nijntje maakt dan breekt het sowieso niet zo snel af, omdat die blaadjes veel dunner zijn. Behalve de oortjes misschien, maar dat moet wel goed gaan. Ik zou het gewoon even proberen zo, maar normale hoeveelheid tragant moet volgens mij genoeg zijn voor een geboetseerd nijntje. Misschien kan de expert nog even bevestigen! :D (wendy dus)
Of bedoel je dat je je hele taart in 3d wilt maken? Dan heb je helemaal geen tragant gom nodig.

Mijn website: Presentaart

6 Laatst bewerkt door wendy (08-08-2006 18:21)

Re: Figuurtjes op de taart

Hai, mijn nijntje had wel de dubbele hoeveelheid tragant in zich zitten hoor. ;) :D

Ik denk trouwens dat je hem het beste gewoon staand kan laten drogen en bewaren, als je hem neerlegd dan krijg je een platte achterkant wat ik niet zo mooi vind.

Hier wat tips van de expert. ;) Geintje hoor.

Alle onderdelen wat hoger maken dan hoort, als het dan wat inzakt dan is het weer goed in verhouding.
Ik heb mijn hoofdje gemaakt en op een smal potje gezet om te drogen, het deukje zie je dan later niet meer en dan is ie niet plat van onder.
De oren heb ik los gemaakt en er tragant stokjes in gestoken.
Dat nadat het hoofdje al wat had staan drogen erin gestoken.
Het lijfje ook wat hoger en eerst wat drogen, de armpjes en voetjes eraan en pas ruim een uurtje later het vrij zware hoofd erop, ook met een tragant stokje.
(ik ben lang zoet geweest met de bloemetjes jurk dus dat was wel ruim een uur)

Succes h