Ik ben zelf oo een beginner, maar weet toch een paar vragen te beantwoorden.
Het grootste verschil tussen marsepein en fondant is inderdaad de smaak, dat is ook echt wel een belangrijk verschil. Verder is fondant heel wit en marsepein een beetje gelig (door de amandelen die erin zitten). Marsepein is weer makkelijker te kleuren, maar dat merk je pas echt goed als je iets rood of zwart wilt maken (is moeilijk om iets echt rood te krijgen, wordt eerst rose).
Marsepein is iets makkelijker te bewerken vind ik, maar toch gebruik ik meestal fondant (omdat het goedkoper is), maar marsepein dus iets makkelijker. Het scheelt wel als je tragant gom gebruikt (poeder wat fondant steviger maakt), als je dan poppetjes of beestjes maakt blijven ze beter in vorm en zakken ze niet zo snel in.
Volgens mij doet bijna iedereen wel een dun laagje botercreme onder de fondant/marsepein (eerst jam, dan botercreme), want dan krijg je de taart pas echt mooi strak, en kan je oneffenheden wegkrijgen.
En het bekleden van de taart: Je legt de lap fondant/marsepein over je taart en dan de bovenkant mooi glad strijken. Daarna van boven naar beneden strijken. Je kan het goed zien op het eerder geplaatste filmpje:
www.atecousa.net/learn/satin_ice_1.shtml
Oh, we waren blijkbaar tegelijk aan het antwoorden, haha.
Dat van die fondant poppetjes: Mijn fondant is echt wel slap als ik het heb gekneed maar dus dan heb je wel kans op inzakken, maar daarna wordt het inderdaad hard (eventueel ondersteunen met een choco stokje helpt ook nog wel).
Mijn website:
Presentaart